Gå til innhold

Noen flere med Diabetes??


SiriViri

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Har min første graviditet (er fortsatt smått i sjokk over nyhetene ;-B), og dersom alt går bra (og seff gjør det det!) så spretter junior ut 3. august.

 

Jeg lurer på om det er flere diabetikere som er her inne på "august-gjengen"? Det hadde vært fint med noen jeg kunne ha chattet litt med angående div. diabetes relaterte saker&ting!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Diabetiker jeg og. Hadde faktisk planer om å legge inn samme innlegget som deg i kveld, så skvatt litt når jeg leste overskriften på innlegget ditt. Terminen min er ca. 5.august. Gleder meg enormt:)

 

Vi snakkes. Det blir godt å ha noen å dele diabetes-relaterte ting med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Her er enda en diabetiker, har termin ca 19.august. Første gang jeg er gravid, så alt er nytt.

Har dere vært hos legen ennå? Ser at dere er noen uker før meg med termin :-) Diabetessykepleieren min sa at jeg kunne vente noen uker, men da er det jo jul, så da blir det evt først etter jul at jeg kan komme til jul, og det syntes jeg hørtes litt sent ut.

Er også bekymret for blodsukkeret og hvordan man skal komme seg ned i Hba1c på 5-tallet, som jeg har hørt at mange diabetikere har som gravide. Hva tenker dere om det? Gjør dere noe spesielt annet enn å passe på hva man spiser og måle "hele tiden"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei begge to :) så bra vi er flere!!

Så at jeg hadde fått en sånn internmld fra "augustbaby" men nå kan jeg vel gi lyd fra meg til bege to her ;)

 

Jeg har vært hos lege + indremedisiner. Min mor er også diabetiker så hun har gitt meg endel tips og triks (ville egentlig vente med å fortelle, men så var det ganske mye jeg lurte på!)

 

At bl.sukker skal være på 5 har jeg ikke hørt! Det var da inmari lavt?? Får føling av å sto opp fra kontorstolen ;) Mamma hadde fått beskjed om "hold det under 10", og min indremedisiner mente at rundt 7-8 var bra. Man må jo også tenke på at vi skal fungere normalt og ikke få en hel mengde følinger. Ellers så har jeg fått beskjed om å ta mindre nattinsulin + rregulere de andre dosene ned etterhvert. Dette har med at metabolismen øker og vi behøver bittelitt mindre insulin.

Jeg fikk beskjed om at dette gjelder mest i begynnelsen.

 

Jeg har blitt henvist videre fra legen min så jeg fikk i grunnen ikke noe fornuftig ut av henne + indremedisineren er nok ikke så vant med gravide. Skal til noen gynokologer som har spesial tilfeller og ta det derfra (henvist). Skal dit neste tirsdag :)

 

Det er nok viktig å få ultralyd ganske kjapt tror jeg for vi har større fare for komplikasjoner visst... men dette vet vel leger ;)

 

Jeg er ellers forsiktig med treningen. Jeg har nesten kuttet det helt ut, i allefall i begynnelsen. Dette er mitt eget valg, fordi jeg vet at blodsukkeret mitt kan synke veldig etter harde økter, og jeg er veldig redd for SA..... vil ikke risikere noe!!! Tenkte å ta opp mer trening etter de første 12 ukene er over.

 

til sist kan jeg nevne at jeg er -79 modell, bor i Oslo og dette er min aller første graviditet :)

 

me snakkes!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tenkte jeg skulle være flink og gå tidlig til legen. Var hos fastlegen min forrige uke. Det fikk jeg ingenting ut av. Han kunne aboslutt ingenting om diabetes og svangerskap, og fikk meg til å bli mer engstelig enn jeg var i utgangspunktet. Jeg har time på hos diabeteslegen min på Ahus neste uke. Så da er jeg spent på hva HbA1cen ligger på nå. Blodsukkeret har vært en del lavere enn det pleier. Men om det ligger på 5-tallet er jeg usikker på. Normalt har jeg HbA1c-verdier på 6-7. Termin 5.august. Også min første. Gleder og gruer meg på samme tid! Lykke til videre jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...