Engel, skatt og lite frø. Skrevet 4. desember 2007 #1 Skrevet 4. desember 2007 Hva er sjansen for at en pasturisert bløtost inneholder listeria? Jeg har spist (to ganger) en halv camenbert fra Den Blinde Ku med god samvittighet da den er pasturisert. Men det er tydligvis ikke helt bra i følge denne artikkelen. Hva er symptomene? http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2135498.ece Sushi kan vi spise, ikke sant? Har spist noen biter med rå laks siden det sannsynligvis er oppdrett... Og reinsdyr som ikke var heeelt gjennomstekt. Uff, blir litt sint på venninner som sier at det ikke er farlig, og ikke minst på meg selv som skal være så tøff i tryne og virke uredd. Så blir jeg sittende her med dårlig samvittighet. Men nå er det slutt! Ikke risikomat på meg mer...
Gjest Skrevet 4. desember 2007 #2 Skrevet 4. desember 2007 Upasteurisert kan inneholde det, men pasteurisert skal ikke det..Men muggen ost er nok risikabelt uansett.. Sushi er ikke anbefalt ifølge legen min..
Idun<3tosmå<3 Skrevet 4. desember 2007 #3 Skrevet 4. desember 2007 Sushi kan du spise jo, se matportalen.no Når det kommer til sånn ost, var det sagt i media i forbindelse med den saken, at små ysteri var kanskje ikke så trygge som eks Tine.
*bubbs* Skrevet 4. desember 2007 #4 Skrevet 4. desember 2007 svigerfar jobber i mattilsynet og han mente det var litt listeria i all bløt ost: ikke farlig til vanlig, men ikke bra for gravide. Derfor spiser ikke jeg bløt ost lenger.. *savne*
Engel, skatt og lite frø. Skrevet 4. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 4. desember 2007 Anbefaler din far å ta en tur til legen hvis man har spist dette? Jeg har spist ganske mye.Eller sjekker de dette på blodprøvene på kontrollene..?
mamiladi Skrevet 4. desember 2007 #6 Skrevet 4. desember 2007 Det anbefales ikke akkurat nå ihvertfall :-/ Den beskjeden kom jo på nyhetene i stad. Det var tilfeller av listeria bakterien i myke oster som brie og camembert, som er pasteuriserte oster. Og det var en stakkar dame som hadde mistet sine ufødte tvillinger pga smitte.... Fikk så vondt da jeg hørte det...
Engel, skatt og lite frø. Skrevet 4. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 4. desember 2007 Jeg har spist muggen (altså den hvite skorpa) og... Uff, nå bekymrer jeg meg sikkert mer enn nødvendig. (håper i allefall det..hehe)
FrøkenGlad m jente i magen? Skrevet 4. desember 2007 #8 Skrevet 4. desember 2007 Det sto også at matportalen.no ikke kunne skrive at mykost var farlig fordi det ikke var sikkert at det var problemet engang. Kan ikke fordra sånn ost jeg altså, men syntes ikke man skal bli hysterisk når man ikke engang vet om ostene er smittekilden. Kan jo la være å spise det fremover, men ikke ha panikk fordi man har spist det. :-)
Engel, skatt og lite frø. Skrevet 4. desember 2007 Forfatter #9 Skrevet 4. desember 2007 Det kan man.. Men hvis man er urolig fordi man har proppet i seg en hel cambert i disse dager, så bør det også være greit å få stille noen spm. Jeg betegner meg ikke for hysterisk av den grunn!
Engel, skatt og lite frø. Skrevet 4. desember 2007 Forfatter #10 Skrevet 4. desember 2007 Man vet jo at ostee er smittekilden...!!?
Gjest Skrevet 4. desember 2007 #11 Skrevet 4. desember 2007 JA det vet man. De som er bekymra burde nok gå til legen å ta en blodprøve. Det må jo være mye bedre å vite sikkert og kunne slappe av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå