:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. desember 2007 #1 Skrevet 4. desember 2007 leser og leser og leser så alt blir bare en vaskemarskin satt på sentrifuge inni hodet mitt. så nå vet jeg ikke hva som er opp eller ned. tenkte kansje dere hadde noen tips til hva som definerer en god analyse. jeg må nemlig ha en 4 på denne prøven og jeg har aldri fått en 4 før i Norsk skriftlig i hele mitt levene liv
Nyseryllikberta Skrevet 4. desember 2007 #2 Skrevet 4. desember 2007 Legg fra deg bøkene nå, gå en tur og luft hodet, etterpå tar du et bad hvis du har badekar - eller et fotbad og en kopp kakao. Deretter legger du deg og sover godt i natt! Når hodet er som en sentrifuge har du lest lenge nok! Ellers; bruk tiden godt i morgen, lag en god disposisjon før du setter i gang å skrive.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 4. desember 2007 hehe.... du har nok rett, men jeg tror ikke at jeg greier og gjenomføre det. hva er disposisjon? takk for tips :-)
Gjest Skrevet 4. desember 2007 #4 Skrevet 4. desember 2007 Pass på å disponere oppgaven skikkelig, i innledning, hoveddel og avslutning. Lag en god overskrift. Les oppgaveteksten NØYE! I innledninga gjør du kort greie for hva du du har valgt å fokusere på i svaret ditt, og hvorfor. Hoveddelen bør omhandle: -Sjangerkunnskap, pek på sentrale sjangertrekk i teksten du skal analysere. -Litteraturhistorisk perspektiv på teksten, tids/periodetypiske trekk. -Litterære og språklige virkemidler (metaforer, setningsstruktur, symboler, fortellerstemme ®, type innledning/in medias res el.l, etc.) i teksten, og hvordan de fungerer ifht innholdet. -Eventuelt annet aktuelt du ønsker å få fram, om forfatter e.l. Avslutningen bør være en kort oppsummering med tråder tilbake til innledninga. Pass på at analysen er ryddig, med god og hensiktsmessig avsnittsinndeling. Dobbeltsjekk rettskriving, særlig og/å, kommafeil, orddelingsfeil og andre styggeting. Lykke til!
Gjest Skrevet 4. desember 2007 #5 Skrevet 4. desember 2007 En disposisjon er en plan over oppgaven, hva den skal inneholde og i hvilken rekkefølge. Jeg har forsåvidt laget en grov disposisjon til deg over her. Du skal ikke trenge å kladde hele oppgaven hvis du bare lager en god plan for de ulike innholdsmomentene og deres rekkefølge. Det er viktig for at teksten skal bli ryddig, alfa og omega i en analyse.
Nyseryllikberta Skrevet 4. desember 2007 #7 Skrevet 4. desember 2007 Følger du oppskrifta til hurlumheipådeg kan det ikke gå galt;) Disposisjon er en "plan" for det du skal skrive om, der du noterer hva du vil ha med i hhv innledning, hoveddel og avslutning. Har dere ikke lært det på skolen?
Gjest Skrevet 4. desember 2007 #8 Skrevet 4. desember 2007 Vet du noe om hva slags type tekst/oppgave du kan få?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. desember 2007 Forfatter #9 Skrevet 4. desember 2007 vi har sikkert lært det. men om jeg har fått det med meg er en annen sak ;-) takk igjen :-)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. desember 2007 Forfatter #10 Skrevet 4. desember 2007 aner ikke, vi får 3-4 oppgaver som vi kan velge mellom. de kalder dagen fagdag og jeg er litt redd for at vi får noe fra barokken eller renesansen eller noe slikt, er ikke helt sikker på om jeg klarer og plassere en tekst inn i en gitt tidsepoke. men er det fra en forfatter som vi har vert igjenom skal det altids gå bra.
Gjest Skrevet 4. desember 2007 #11 Skrevet 4. desember 2007 barokk og renessanse er lite kjente litteraturepoker. Du får trolig heller fra romantikken, nasjonalromantikken, realismen etc... disse epokene finens det mye om. tekstanalyse er kjempemoro. Hvilke forfattere og tekster har du i pensum??h
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. desember 2007 Forfatter #12 Skrevet 4. desember 2007 vi har ikke vært igjenom så mange tekster enda men noen og det er disse: petter dass: herre gud, ditt dyre navn og ære Nordlands trompet (utrdag) Dorothe Engelbretsdotter Aftenssalme Ludvid Holberg Niels Klims undergjordiske reise (utdrag) Erasmus montanus Maurits Christopher hannsen luren Henrik Wergeland til forådet Johan Falkberget An-Margritt (utdrag) Torborg Nedreaas Kruttrøyk Gro Dahle Om mus og menn Rudolf Nilsen Revlusjonens røst Rolf jacobsen Byens metafysikk Aldri før--- syns du vireklig analyse er gøy? og skrive artikkler og sånt syns jeg er ok, men analyse føler jeg at jeg ikke har det minste kontrol på
Gjest Skrevet 4. desember 2007 #13 Skrevet 4. desember 2007 Også bør du dobbeltsjekke rettskriving og alle steder du bruker og/å, der skriver du litt ujevnt. Ta med deg ordbok, og bruk den aktivt på alle ord du måtte være usikker på.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. desember 2007 Forfatter #14 Skrevet 4. desember 2007 JA jeg får konstant klage av læreren på og/å skrivinga mi. selv om jeg går over og retter så får jeg alikevel feil. av en eller rannen grunn få fikser jeg ikke og/å brukt i hvert fall 20 timer på og/å... hehe
Gjest Skrevet 4. desember 2007 #15 Skrevet 4. desember 2007 Velg den oppgaven hvor du kan mest om temaet. Også må du fortelle oss imorgen hvordan det gikk! Blir spent jeg:-)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. desember 2007 Forfatter #16 Skrevet 4. desember 2007 jeg er også super spent.. hehe... skal rope ut og fortelle hvordan det gikk. sommerfugler i magen. det er det som er når man tar skolen i "voksen" alder så tar man den pluttselig så alt for seriøst. drømte om tekstanaøyse i natt liksom....
Gjest Skrevet 4. desember 2007 #17 Skrevet 4. desember 2007 verb i infinitiv skal ha å foran seg jeg liker Å HOPPE, jeg liker Å DANSE, jeg liker Å SPARKE fotball. Bindes derimot TO infinitiver sammen, blir det og... Jeg liker Å hoppe OG danse. Og/ å er ganske elementært, så vær nøye her:-) Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå