Gå til innhold

lage babymat selv ... noen med gode tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gullet er litt over 4 mnd og får 1 grøtmåltid om dagen. Han har fårr fersken og eplemos som han elsker og potetmos med grønnsaker på glass (kun smaksprøve).

Jeg tenker å etterhvert innføre ett grøtmåltid, ett middagsmåltid og resten melk.

Kan jeg lage disse grønnsaksmosene selv?

Feks ta poteter og gulrøtter som jeg koker godt også ha dem i blender sammen med mme til det får rett konsistens? Bør jeg bruke vann i stedet eller er det ikke nødvendig med ekstra væske??

Noen som lager babymaten selv som har noen gode tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

bare å koke grønnsaker og mose - evt med litt melk. smør som smakstilsetning :) blir så bra så!

kan fint lage fruktmos også selv, bare å koke f.eks epler og pærer og mos i vei :)

Skrevet

Bruker du smør uten salt da?

Kan de spise de fleste grønnsaker allerede som 4-5 mnd gamle, eller bør jeg vente litt?

Skrevet

Vi lager som regel selv. Vanligvis skjærer jeg potet i småbiter og har oppi frossne grønnsaker eller småbiter av ferske (ettersom hva vi skal bruke). Da gutten vår var mindre moste jeg det gjennom en sil eller kjørte det i blender, spedde ut med kokevann og hadde oppi en dæsj olje. Det trengs gjerne litt væske når barna er så små, men du kan jo prøve deg fram og se hva han klarer / vil svelge. Du kan også bruke mme, det kommer egentlig mest an på hva gutten din liker.

Skrevet

Det optimale er å introdusere en og en grønnsak, for det kan ta litt tid før magen til de små venner seg til nye typer ting som skal fordøyes. Vi brukte gjerne 3-4 dager på hver ingrediens, selv om det vel står 1-2 uker i den boka fra helsestasjonen (men hvem har vel tid til det?).

Skrevet

jeg brukte smør med salt, er jo ikke så mye man putter oppi :)

titt litt på hva som er i 4 mnd glassene f.eks - men tror de kan få de fleste grønnsaker! men som en over skriver, ta en og en grønnsak hver for seg i begynnelsen så de lærer seg smakene :) mini elsket gulrotpure og gresskar pure husker jeg (var i australia da, vanlig med gresskar der...)

Skrevet

jeg koker en potet og en halv liten gulrot og trykker det gjennom en tesil, har ikke blender (håper jeg får det til jul;) ), så har jeg i kokt vann, mme-pulver og nesten en ss med rapsolje. så har jeg til ca 2 dager. skal begynne å ha kokt broccoli oppi, når jeg bare får meg blender;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...