Gjest Skrevet 4. desember 2007 #1 Skrevet 4. desember 2007 JEG tror at selv om man doller opp sin unge håpefulle i rosa kjoler fra topp til tå og pynter og ordner med spenner og rosa tepper og hva man måtte klare å oppdrive av "jente-effekter" - så vil mange velge å spørre om kjønnet eller gjette på gutt likevel. Hvorfor? Jo fordi vi ikke har kommet så mye lenger her i landet enn at det rett og slett er mye "verre" for en mor/far at deres barske gutt blir tatt for å være en yndig og skjønn jente, enn om deres vevre jente skulle blitt oppfattet som kjekk ung mann. Rett og slett :-) Man har jo forsket på dette på fødeavdelinger: jentebabyer levert til foreldre og besøk i lyseblå tepper er helt OK, men gutter i rosa tepper: Å nei takk! Far blir sint og mor gråter. Ett sted må grensen gå, ikke pokker om gutten skal bli FEMI! Om jenta blir macho av blått teppe vites ikke? :-) Litt humoristisk og på skrå fra meg i dag
Lille Kolibri Skrevet 4. desember 2007 #2 Skrevet 4. desember 2007 Har òg tenkt på det, jentene er jo på ein måte heldige, for dei har eit større reportoire å spille på, tross alt. Dei kan velge mellom prinsesse eller Pippi, men guttane skal vere 'macho', that's it.
snurkle Skrevet 4. desember 2007 #3 Skrevet 4. desember 2007 Haha, fikk de virkelig slike reaksjoner? Men har tenkt på det selv, er merkelig hvordan jentene kan bruke alt mens gutter begrenses veldig. Husker at jeg som liten var utrolig fornøyd med å være jente og dermed kunne bruke kjoler, skjørt, shorts og bukser, for ikke å snakke om badedrakt, bikini eller badebukse. Jeg syntes fryktelig synd på bestekompisen min som hadde under halvparten av valgmulighetene jeg hadde..
Gjest Skrevet 4. desember 2007 #4 Skrevet 4. desember 2007 jepp, ble bråk da gitt - særlig var det mødrene(?!) som reagerte. Man ser jo det samme ifht. vurdering av menns og kvinners arbeid i hjemmet - det er "tøft" med damer som skifter dekk og olje på bilen, det er et pluss for kvinner å kunne gjøre slikt selv. En dame som snekrer? Kult! Det er ikke like tøft med menn som tar julebaksten eller liker matchende puter i sofaen. En mann som broderer? Tjaaa...
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 4. desember 2007 #5 Skrevet 4. desember 2007 jeg synes det er tøft med menn som baker, lager mat og liker matchende puter. jeg liker kjæresten min som er opptatt av hva han har på seg og hvordan hjemmet hans ser ut, også er han sabla flink til å bake og lage mat. Jeg hadde synes det ville vært ok om han kunne strikke eller brodere. Jeg synes han er tøff!!!! Han har maskuline sider i massevis i tillegg.. hvorfor skal man velge bort noe man er flink til fordi man er mann.. psssj! teit. Jeg tror jeg på trass skal ha rosa teppe om jeg får en gutt en gang. hehe.
Gjest Skrevet 4. desember 2007 #6 Skrevet 4. desember 2007 Jeg er (selvfølgelig) hjertens enig, jeg mener man skal ha lov til å være hele mennesker uansett kjønn. Det vil si at jenter (og kvinner) skal få lov til å rope og herje og bli sinte og ikke trenge å være "snille" for enhver pris, og det vil si at gutter (og menn) skal få lov til å bake, like tegning, perling, like å pynte seg, you name it. Jeg vil at man skal leve ut hele seg, ikke begrense seg til det som er "passende" ut i fra en teit kjønns-stereotypi.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. desember 2007 #7 Skrevet 4. desember 2007 de kom med gutten min i gult teppe og jeg ba dem hente ett blått ett. jeg hadde jo tross alt fått en blå baby! hadde jeg hatt en jente hadde jeg helt sikkert bett om ett rosa teppe, for da hadde jeg jo fått en rosa baby. gule og hvite babyer... det går ikke ;-)
Gjest Skrevet 4. desember 2007 #8 Skrevet 4. desember 2007 det går faktisk HELT fint - jeg lover! Min kom i hvitt teppe, men hun har jentetiss enda, tenk det! Og det etter 1,5 år i relativt kjønnsnøytrale klær også ;-) Her i huset er vi nemlig mest fan av jordfarger og smashing grønne, røde og blå farger til begge kjønn ;-)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. desember 2007 #9 Skrevet 4. desember 2007 det tror jeg ikke noe på han har faktisk røde vinter sko, men da klaget far og mente at det var jentete. så far og jeg er i hvert fall enige om noe.. haha fordelen er at jeg altid vil forbinne marineblått med småen :-)
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 4. desember 2007 #10 Skrevet 4. desember 2007 Jeg jobber i helsesektoren og ingen av mennene jeg jobber sammen med som jeg husker nå er homofile, og en annen ting som er rart alle disse mannfolka har vokst opp i familier med flere menn enn kvinner. Jeg synnest det er koslig jeg at mannfolk velger å jobbe i helsesektoren. Tror det er greit at enn lærer å akseptere at folk er forskjellige og tar forskjellige valg her i livet. Jeg stusset litt da det var et bilde av en baby i avisa med lyseblått teppe og det sto at det var ei jente. Men det er nok fordi at nyfødte babyer er det ikke så lett å se forskjell på om de er gutt eller jente. Men jeg synnest det er greit at gutten min bruker rødt da han kler det veldig godt.
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 4. desember 2007 #11 Skrevet 4. desember 2007 En annen ting jeg tror faktisk det er flere menn enn kvinner som velger å utdanne seg til kokk nå.
Gjest Skrevet 4. desember 2007 #12 Skrevet 4. desember 2007 kokk er jo et typisk herreyrke tenker jeg - vel og merke de litt finere kokkene som bruker munn på bakrommet på restauranter. Kokke, derimot, den tykke dama som rører i lapskausen til arbeidskarene, hun er dame :-) Kokkenes arbeidstider har vel også generelt vært lite tilpasset til kvinners tradisjonelle omsorgsrolle i hjemmet, desverre - er jo omtrent umulig tor to kokker og få arbeids-og familieliv til å gå opp.
Gjest Skrevet 4. desember 2007 #13 Skrevet 4. desember 2007 selvfølgelig er det helt ok at folk velger rosa til datteren og blått til sønnen - det handler om smak og behag, og en solid dose tradisjon og (u)kultur. Jeg ser nok for meg at min datter skal gjennom en rosa periode av livet hun også, og selv om jeg ikke gleder meg (jeg grøsser litt inni meg allerede ved tanken), så kommer det nok til å gå HELT fint. Problemet, tenker jeg, oppstår i det vi aksepterer den rosa perioden til jenta (eller i noen tilfeller, putter jentene i "den rosa perioden" fra fødselsøyeblikket og luller de inn i bloner og sukkerspinn fra dag 1), mens vi avviser guttas dukkeperiode eller forsøk på å eksperimentere med roller, påkledning og utstyr. Hvorfor kan ikke gutta få støvler med barbie på, når jenter kan få med kaptein sabeltann på? Jeg skjønner godt at man ikke vil bruke sine egne unger som brekkstang for egne meninger og vil beskytte de fra dårlige valg i livet, men jeg mener likevel at spørsmålet er relevant. For: Er det slik av vi ubevisst nedvurderer jenteting til å ikke være godt nok fra gutta? Hvilket signal sender vi i såfall våre døtre? Eller presser vi ubevisst våre sønner til å ikke utvikle sider ved sin smak, estetikk og personlige preferanser, fordi vi vil at de skal passe inn i en snever "maskulin" rolle?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå