Gå til innhold

Hvem kan ikke gi blod?

Anbefalte innlegg

Skrevet

-=Generelle opplysninger om blodgivning=-

--------------------------------------------------------------------------------

Hvorfor?

Hvem kan gi?

Hvem kan ikke gi?

Hvorfor akkurat du bør bli blodgiver!

Blodbanken trenger din hjelp for å hjelpe andre. Blod kan ikke lages, det må gis, og blod er vi helt avhengige av for å fungere.

Mange ville ikke overlevet uten blodoverføringer - disse er helt avhengig av hjelp fra medmennesker. Ofte ser vi at folk melder seg som blodgiver når noen som står dem nær har vært utsatt for en skade eller sykdom som trenger mye eller spesielt blod - først da skjønner man hvor viktig dette er.

De norske sykehusene er derfor helt avhengig av å ha nok blodgivere i sine arkiver slik at de til enhver tid har nok på lager av alle blodtyper. I noen tilfeller har planlagte operasjoner blitt utsatt pga blodmangel.

Det å være blodgiver er en relativt enkel sak for de fleste og du er med på sikre deg selv og dine medmennesker sikker tilgang på blodprodukter - også i nødssituasjoner.

Blodbankene må alltid ha blod i beredskap - for sykdommer og skader. I visse akutte situasjoner kan en eneste pasient trenge blod fra opp til 200 blodgivere. Heldigvis skjer ikke det ofte, men i gjennomsnitt trenger alle nordmenn i gjennomsnitt rundt 4 blodposer i livet. Da er det godt å vite at det er blodgivere i landet som har gitt akkurat den posen kanskje du vil trenge. Også i ferietidene er det mange ganger kritisk - for sykdom og skader tar ikke ferie. Skulle det skje en katastrofe eller en epidemi er det viktig å ha nok givere i arkivene - slik at det til enhver tid er nok tappeklare givere tilgjengelig.

Til sammen har vi i Norge ca 95.000 aktive blodgivere som gir nesten 215.000 blodposer. Årlig slutter imidlertid rundt 15% av disse grunnet oppnådd aldersgrense, flytting, medisinbruk, sykdom eller av andre årsaker. Disse rundt 15.000 må erstattes hvert år. I tillegg, som en beredskap for samfunnet, har vi altfor få givere i Norge. Derfor ønsker vi å skaffe våre blodbanker mange flere slik at vi kommer på nivå med våre naboland. Våre nordiske naboer er mye flinkere til å gi blod!

Mange føler de ikke har tid eller anledning til å gi blod. Men å være blodgiver er en relativt enkel sak for de fleste. Selve tappingen tar maksimalt 10 minutter, med litt hvile med inntak av godt med drikke etterpå varer oppholdet på blodbanken rundt en halv time. Tappingen foregår under nøye overvåking av fagpersonell.

Man kan gi 450 ml. blod inntil 4 ganger i året, eller hyppigere om en bare gir blodplasma eller blodplater. I gjennomsnitt gir hver norsk blodgiver nesten 2,3 ganger i året. Dette er et altfor høyt tall. Utfordringen er også at antall tappinger i Norge øker fra år til år ettersom vi kan kurere flere og flere skader/sykdommer og vi blir stadig flere eldre her i landet. De eldre er en gruppe som erfaringsmessig trenger mye blod.

Blodbankene i Norge er tilknyttet sykehusene. I noen tilfeller er det et aktivt samarbeid med Røde Kors.

I tillegg til informasjonen på disse GiBlod.no-sidene kan du få mer informasjon ved å ringe nærmeste sykehus. (Alle landets blodbanker har sin egen hjemmeside her på GiBlod.no, se under "Kontaktinfo blodbanker" til venstre. Der finner du adresse/tlf etc.) Du kan også ringe Røde Kors i ditt distrikt eller sentralt.

Til toppen!

Hvem kan gi blod?

Det er ingen menneskerett å gi blod og i Norge har vi veldig strenge regler for å bli blodgiver. Alle må gjennom et spørreskjema og et intervju før hver tapping. På grunn av de strenge reglene er Norge et av de land i verden hvor det er aller tryggest å få blodoverføring, det gjør også at vi også store problemer med å verve nok givere.

Reglene for hvem som kan gi blod utgis av Sosial- og Helsedirektoratet, heter "Veileder for transfusjonstjenesten" og ble sist revidert høsten 2006. Dokumentet er omfattende, detaljert og mange spørsmål inneholder grensetilfeller som kun kan besvares av fagpersonell. (Den delen som inneholder blodgiverutvelgelse ligger på disse sidene, øverst under "Spørsmål og svar". Her ligger også spørreskjemaet som må besvares ved registrering som giver og senere ved hver tapping.)

Det å gi blod må være en tillitssak. Det er alltid en ørliten mulighet for at en person er smittebærer av en blodoverførbar sykdom uten at dette vises på tester. Videre er en person smittebærer også i perioden fra smittetidspunkt til viruset slår ut på tester. Derfor er det viktig at blodgiving er gratis og frivillig, dvs. at blodgiver ikke får fordeler som kan være grunn til at han/hun ikke oppgir forhold som har betydning for blodgivingen.

Pga de strenge reglene vil en del potensielle givere falle utenfor, av forskjellige grunner og enten i perioder eller permanent. Generelt gjelder at giver skal være frisk, også ved hver tapping. Det er også viktig at giver ikke har sykdom eller har vært utsatt for risiko for sykdom som kan overføres gjennom blodet. Ved uklarheter og medisinbruk, kontakt blodbanken.

Til toppen!

Følgende skal i dag ikke gi blod i Norge:

1. Personer som ikke er friske.

2. Personer under 18 og over 60 år. Registrerte blodgivere kan vanligvis fortsette til 65 år, i noen tilfeller lenger.

3. Personer som veier under 50 kg.

4. Personer som går på medikamenter. Årsak og medikament må vurderes av fagpersonell.

5. Personer som har hjerte-, lever- eller lungesykdom, eller har hatt kreft eller blødningstendens.

6. Menn som har eller har hatt sex med menn.

7. Personer som bruker eller har brukt narkotiske midler via sprøyter eller sniffing.

8. Prostituerte og tidligere prostituerte.

9. Personer som har oppholdt seg sammenhengende i minst 6 mnd. i land der malaria har stor utbredelse (egen landliste finnes). Ved bekreftet negativ test kan en gi etter 6 mnd.

10. Personer som har oppholdt seg i Storbritannia i over 1 år til sammen i perioden 1980 - 1996 eller har fått blodoverføring her etter 1980.

11. Personer som er født i eller har fått blodoverføring i Amerika syd for USA, pga T. cruzi-virus. Ved negativ test kan en gi etter 6 mnd i Norge.

12. Personer som har oppholdt seg i over 5 år til sammen i Afrika syd for Sahara (dvs. gjelder ikke Egypt, Libya, Tunis, Algerie eller Marokko).

Mange infeksjonssykdommer og risikosituasjoner gir ½ års karantene, men avhengig av årsak kan karanteneperioden variere. Også seksualpartnere til personer i visse grupper skal avstå, her varierer reglene fra gruppe til gruppe og fra land til land.

Årsaken til at personer ikke skal gi blod er enten at de selv ikke har godt av å gi blod eller de tilhører grupper som statistisk har en høyere frekvens av diverse sykdommer/bakterier/virus som kan smitte via blodet. Det er derfor ikke diskriminering i reglene, men kun sannsynligheten for at personens blod kan smitte pasient/blodmottager.

(fra www.giblod.no)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil det si at jeg ikke kan gi blod da altså, siden jeg sniffa litt i mine yngre og dummere dager?

Skrevet

Sauen - sånn er det. Men det betyr jo bare at de vil være 100% sikre på at blodet de mottar er friskt nok, det er ikke noe personlig.

Storebroren min kan heller ikke gi blod, fordi han hadde cellegiftbehandlinger for 13 år siden.

Skrevet

hehe, neida bryr meg egentlig ikke. får uansett ikke lov til å gi blod fordi jeg har så skammelig dårlige blodårer og eier ikke blodsirkulasjon... jeg bare lurte jeg=)

Skrevet

Jeg får heller ikke lov pga at jeg har en dobb i nesa...

Skrevet

stemmer - piercing i slimhinner er eksluderingsgrunn.

Skrevet

Hahahha...da er det jammen ikke mange igjen på disse sidene som kan gi blod gitt...

Personer som bruker eller har brukt narkotiske midler via sprøyter eller sniffing.

Personer under 50 kg og personer som er har vært prostituerte...og da regner de vel også med alle dere som har one night stands titt og ofte også...

Hahaha..ler så jeg dauer her sjiraff hvis dette var et rekrutteringsinnlegg...

Uansett håper jeg at jeg ALDRI måtte trenge blodoverføring..er i prinsippet mot det, er faktisk endel mennesker hvert år som blir smittet med hepatitt C via blodoverføringer i Norge...

Skrevet

Rekruteringsinnlegg?? Dette var et opplysningsinnlegg.

Skrevet

Hvis du skulle trenge blodoverføring er det kanskje like greit at du er imot det? Tviler på at du blir sterkt savnet.

Ha en fin dag:o)

Skrevet

Ja, for Guds skyld.. Jeg vil MYE heller dø av blodmangel enn å risikere å få hepatitt C via blodoverføring;p hahaha...

"Jeg er i prinsippet mot det..." er forresten en underlig uttalelse spør du meg. *flire*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...