M*A*S*H* Skrevet 4. desember 2007 #1 Skrevet 4. desember 2007 Jeg vet det er en del som synes rådene mattilsynet gir for gravide på www.matportalen.no er hysteriske - men les denne artikkelen. Selv om listeriasmitte er svært sjeldent - er det en god grunn til at mattilsynet advarer gravide mot mat som kan inneholde listeria. Og mattilsynet er ekspertene:-) http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2135498.ece
Gjest Skrevet 4. desember 2007 #2 Skrevet 4. desember 2007 Uff du må ikke skrive sånt her. Du risikere å bli halshogd av alle som mener at de som følger rådene fra matportalen er hysteriske. Folk må jo få spise hva de vil, selv om det faktisk er en sjanse for at maten kan inneholde bakterier som kan drepe eller gi fosteret livsvarige skader.
CB-BabyBoy Skrevet 4. desember 2007 #3 Skrevet 4. desember 2007 Det som virkelig får meg til å reagere her er at Rikshospitalet serverer bløtost til en som er syk og i tillegg gravid når de burde være klar over at gravide skal være forsiktig med det og enda mer når man evt har nedsatt imunforsvar. Ikke for å se bort fra rådene fra mattilsynet, men hadde forsåvidt vært ok å vite om dette skjedde ene og alene pga listieria eller at det ble trigget pga hun var dårlig fra før av. Uansett så holder ikke med å si at det skjedde "beklageligvis", ikke når du har mistet barna dine..
Adriansmor med tulla Skrevet 4. desember 2007 #4 Skrevet 4. desember 2007 Du kan åsså bli truffet av lynet ...eller påkjørt ... eller skutt....
Adriansmor med tulla Skrevet 4. desember 2007 #5 Skrevet 4. desember 2007 Men det sies jo litt om rutinene ved et sykehus som gir gravide ost fra et privat meieri!!! Blir ikke tilstrekkelig behandlet som ved tine
cowboylaila Skrevet 4. desember 2007 #6 Skrevet 4. desember 2007 Altså en gravid kvinne har faktisk selv et ansvar for å se til at hun spiser slik som anbefalt under graviditeten. Ved mange sykehus er det selvbetjening til og med og umulig for de ansatte og sjekke om de gravide spiser muggoster osv. Og hvis man får servert muggost når en er gravid så kan det være en ufaglært ferievikar som serverer og som ikke vet bedre.. Synes det er litt idiotisk at sykehuset får skylda for å "mate" en gravid kvinne med ting man ikke skal spise under graviditeten. Osten burde derimot ikke hatt smitte i seg, det er greit, men om hun hadde spist samme osten på en kafe da? Er det de ansatte i kafeen sin feil at tvillingene døde? Synes media er så enveiskjørt når det gjelder helsevesenet. Hva med å komme med en gla historie en gang? Som f,eks. "Legen reddet livet mitt" eller "Takket være sykehjemmet føler min demente mann at livet er verdt å leve"...Noe ala dette.. Journalister her?? helsevesenet i Norge er jo faktsik det beste i verden, uansett hvordan avisene vrenger på det..Men feil skjer jo selvfølgelig, leger er jo bare mennesker.
velger nick en annen dag Skrevet 4. desember 2007 #7 Skrevet 4. desember 2007 "Mattilsynet ber gravide holde seg helt borte fra mykost etter at to fostre døde. - Bare spis, forteller Matportalen.no." (Klippet fra NEttavisens forside) Bare til orientering.... Det ser ut til at de ikke er helt samstemte der...:-)
Idun<3tosmå<3 Skrevet 4. desember 2007 #8 Skrevet 4. desember 2007 Kanskje du finner sånne historier i Hjemmet eller Allers...
Fruen i huset Skrevet 4. desember 2007 #9 Skrevet 4. desember 2007 Listeria kan vel finnes i salami osv også - som ikke er stekt. Jeg holder meg helt unna alt som KAN ha bakterier. SÅ avhengig er jeg ikke av Brie, spekemat, roastbeef osv.
Idun<3tosmå<3 Skrevet 4. desember 2007 #10 Skrevet 4. desember 2007 Helt unna ALT? Det går jo ikke an! Verden er full av bakterier, over alt, både utenpå deg og inni deg, og på alt du spiser! ALT faktisk! Vi kan ikke overleve uten bakterier!
2prins1prinsesse+bøllefrø Skrevet 4. desember 2007 #11 Skrevet 4. desember 2007 nei vi kan ikke holde oss unna alle bakterier!men der vi vet det kan være risikoer som feks dette går det faktisk helt greit an å holde seg unna!!
Pysjen Skrevet 4. desember 2007 #12 Skrevet 4. desember 2007 Men litt sunn fornuft skader ikke. Det er større sjans for å skade fosteret i en bilulykke enn å bli smitta av listeria, men jeg lar ikke være å kjøre bil selv om jeg er gravid.
mamiladi Skrevet 4. desember 2007 #14 Skrevet 4. desember 2007 For det første er det forskjell på snille og slemme bakterier :-) Noen klarer vi oss ikke uten, og andre kan vi dø av. Jeg har vært forsiktig med mykoster, og må innrømme at jeg ble litt mer skeptisk etter å ha sett nyhetene. Jeg synes forferdelig synd på henne som mistet de ufødte tvillingene sine pga matbakterier.... Det er jo helt meningsløst..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå