Gå til innhold

Prioriterer eksamen fremfor fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min har 3 eksamener i medisinstudiet 3-4 uker før terminen, og etter en samtale om fødselen i går hintet han frempå at dersom jeg mot formodning skulle føde på en av de dagene der, så ønsket han å prioritere eksamenen for å unngå å "falle av lasset". Han venter en ny eksamen 8 uker etter det igjen, og er inne i studiets travleste periode.

Da vi fant ut at jeg var gravid (ikke planlagt) så var han egentlig for at jeg skulle ta abort, pga liten leilighet for fire (jeg har et barn fra før), og pga at han har mange krevende år igjen på skolen. Men jeg sa at jeg ville ta på meg mer jobb med babyen enn ham og la ham bruke den tiden han trenger på skolen (som er veldig viktig for ham). For abort var helt utelukket for meg. Men han har jo myknet veldig opp i det siste og gleder seg masse til jenta vår kommer. Han er så stolt og viser magen min til alle vi møter, synger for henne, lytter til hjertet hennes hver kveld o.l.

Men allikevel ble sjokket stort da han sa at han heller ville ta eksamen enn å bli med på fødsel dersom det skulle kollidere. Han vet at jeg gruer meg masse til fødselen, etter en beintøff fødsel sist. Mamma bor i en annen by, så hun kan ikke bli med. Mitt eneste andre familiemedlem i byen her er søsteren min, som heldigvis har sagt at hun blir med dersom jeg har behov for det. Men allikevel, jeg kan ikke annet enn å være skuffet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Forstår at du er skuffet og det har du god grunn til. Men prøv å ikke tenke så mye på det. Jeg tror helt ærlig at han ikke vet hva han snakker om. Hvis du skulle komme til å føde når han skal ha eksamen, tror jeg aldri i verden han vil klare å gjøre noe som helst på eksamen. Kanskje er kan "kjølig" nå, men det er nok mest fordi ting ikke har gått helt opp for ham enda. Mange menn har det sånn at de ikke forstår helt hva som venter de før det først skjer. Det er lettere for oss damer å se situasjonen allerede nå fordi vi kjenner på barnet i magen hele tiden og så er det jo oss det fysisk skal skje noe med. Jeg tror du skal vente å se. Forhåpentligvis vil han se anderledes på situasjonen hvis idet der skjer noe. Tror ikke han vil klare å gå fra deg på morgenen eksamensdagen hvis du ligger med rier, og han vet at jenta deres kan bli født når som helst! Jeg ville nok prøvd å satse på det, men jeg skjønner at det ikke kan være lett.

Masse lykke til og en kjempestor klem fra meg!

Skrevet

Mira har et poeng.

Han kommer nok ikke til å greie å dra fra dere. Drar han kommer han sikkert til å levere fra seg besvarelsen rimelig raskt og komme løpende til fødeavdelingen:)

Det er jo ikke sikkert det skjer noe på eksamensdagen heller da, krysser fingrene for det:)

Skrevet

Tror ikke han klarer å konsentrere seg om eksamenen hvis han vet at du føder. Kan jo være han innser det å forandrer mening. Får håpe fødselen ikke krasjer med eksamene. Lykke til:)

Skrevet

jeg må innrømme at jeg skjønner den kommende pappaen litt også, hvis det er en viktig eksamen og ved at han ikke får tatt den nå må vente et semester med å ta den så skjønner jeg det han sier... Men når det er sagt tror jeg nok at det blir vanskelig å konsentrere seg på eksamensdagen for han hvis det skulle kræsje.

Hvis jeg var deg har jeg villet belage meg på at søsteren blir med, kanskje er det den beste løsningen for alle parter? Det er sikkert ikke så god følelse å ha at du "nekter" han å gå opp til eksamen heller?

Lykke til, uansett hva løsningen blir!

(Kanskje er den egentlige grunnen at han gruer like mye for fødselen som deg og ikke vet om han greier å være noe støtte for deg??)

Skrevet

Det er skummelt å ha sånne vissomatte- samtaler, egentlig er det jo veldig liten sjanse for at du skal føde allerede 3- 4 uker før termin.

Skrevet

Ja, jeg vet at sjansene er små for at jeg føder akkurat da, men han ville bare ha det klart, så han ikke kommer med nyheten der og da når jeg plutselig står i full fødsel og han stikker på eksamen liksom.

"Sorry love, men jeg har ikke tid i dag, liksom"

Skrevet

Det er en vanskelig problemsstilling; det er jo også helt umulig å forutsi nå om fødselene faktisk komemr til å finen sted på det tidspunktet han har eksamen - det er jo i grunnen lite sannsynlig. Når jeg fødte sist, hadde også mannen min eksamen. Riene hadde begynt omkring midnatt, og eksamen hans var på formiddagen. Jeg følte meg relativ sikker på at det skulle gå en god stund til, så han dro til eksamen, men hadde på mobiltelefonen (tror også din mann får lov til det under omstendighetene). Jeg hadde ikke noen andre til å være med, men jeg var relativ avklaret og ikke red, så jeg skjønner det er annerledes for deg. Uansett, så tror jeg at omd et skulel bli så uheldig at eksamen og fødsel faktisk kollidere, så vil han antakeligvis treffe et nytt valg - han har jo ikke vært gjennom det før og det kan være vanskelig for ham å ta stilling til det nå.

I øvrig dro vi på sykehuset når han kom hjem igjen og jeg fødte vel 4 timer etter det.

Skrevet

Jeg kan veldig godt forstå dere begge, og vi har vært i samme klemma selv i sin tid. Men jeg tror helt ærlig at din samboers uttalelser også er et resultat av at han ikke helt klarer å forstå hva det er snakk om. Når fødselen er i gang så ser nok bildet litt annerledes ut. Og han får jo sykemelding og lovlig fravær fra eksamen, så den kan han ta opp igjen på konten! Du får informere han om at selvopplevde erfaringer gjør en til en bedre lege, og kanskje han får fødselen som "tellende" i det totale antallet han må være med på gjennom studiet? :D Lykke til uansett!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...