Gå til innhold

Bytte av bilsete til 3-4 åringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår er nå 3 år og 8 måneder gammel. Hun sitter fortsatt i nr 2 setet, med interne belter (5-punktssele). (Hun sitter ikke bakovervendt lenger).

Vi har begynt å kikke litt på det 3. setet, og kommet frem til at vi vil ha graco sitt rally sport-sete. Det står på dette setet at det anbefales fra tidligst 4 år (på samme måte som alle disse setene).

Det setet vi allerede har er godkjent med interne belter frem til hun veier 18 kg, og nå veier hun nesten 17 kg i bare trusa. De gangene hun har på seg dress og sånn vil hun jo veie mer enn hun gjør i bare trusa, og jeg begynner å bli litt engstelig for å fortsette å bruke internbeltene.

Når byttet dere fra sete nr 2 til sete nr 3? Hvis jeg må ta vekk internbeltene på det setet vi allerede har går vel det for det samme som hvis jeg bytter sete? Eller?

Noen synspunkt på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh.. Kom igjen'a jenter;o)

Skrevet

Hvor langt går setet dere har nå i kilo da? Kan dere ikke bare fortsette med det men begynne å feste henne med bilens sele istedet?

Vi har nettopp byttet til fremovervent nå fordi snuppa brått var litt tyngere enn jeg trodde... Hun er 3 år og 3 mnd.

Skrevet

Kommer litt ann på lengden også. Vi byttet til sete nr tre når guttene var mellom 3,5 og 4 år, da var de så lange at de satt fint i det setet uten å få selen over halsen, noe de jo gjør hvis de er for korte.. Hvis hun sover mye i bilen ville jeg ventet så lenge som mulig, de sover nemlig ikke like godt i det største setet (vi har sånn 1-2-3 sete, pute med rygg fra MaxiCosi)

Skrevet

Det setet vi har nå er godkjent med internbelter opp til 18 kg.

Dersom vi allikevel må bruke bilens sele vil jeg helst ha et nytt sete som er godkjent fra 15 kg. Det setet vi allerede har vil jo være "likt" som et eventuelt nytt sete dersom vi skal bruke bilens seler.

Bare lurer på om vi burde slutte med internselene allerede nå... Siden hun veier nesten 17 kg uten klær..... Eller om jeg skal vente til hun blir 4 år siden det er det som er anbefalt...? Hmm..

Skrevet

Takk =) Hun sover ikke så mye i bilen siden vi som regel kjører korte turer, men det er jo noe å tenke på når vi skal på hytta og sånn.

Hadde aldri tenkt på dette selv;o) hehe..

Hun er ca 1 meter høy. kanskje litt over..?

Skrevet

Du bør følge kilo henvisningene som er på setet. Ikke aldersanbefalingene. Barn er såpass forskjellige i størrelse at lengde og kilo er viktigere.

Jeg er superfan av bakovervendte stoler og hadde planer om å ha snuppa bakovervendt til hun var 4 år som anbefalt. Skjønte etterhvert at det ikke kom til gå pga lengde og vekt. Spurte Trygg Trafikk om råd og de sa at størrelsen på barnet er viktigere enn alderen. Min jente er på størrelse med en normal 4 åring og dermed er det ikke noe i veien for å snu henne da setet vi hadde ble for lite.

Prøv å vei jenta di med klær, vinterdress, sko og det hele og se hvor mye hun veier da. Er det 18 kg så er jo valget enkelt. Nytt sete :o)

Skrevet

Takk for svar, sjiraffen =)

Da skal jeg rett og slett veie henne med hele sulamitten på, så jeg får sett. hihi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...