Gå til innhold

Delt omsorg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan fortelle meg hva som blir vektlagt når foreldrene ikke kan bli enige om hvilken skole barnet skal begynne på? det er da selvfølgelig snakk om delt omsorg. Hvilke elementer vil til syvende og sist være avgjørende for skolevalg? Forutsatt at barnet har det like bra hos begge foreldrene...

Ikke en krangletråd, men vil gjerne være anonym, så jeg la den ut her....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mor bør jo få skolegangen i sitt område, det sier seg jo selv!

Skrevet

Hvorfor det?

De har jo delt omsorg!

Skrevet

ja hvorfor skal mor få det? hvorfor er det naturlig at mor skal ha det??

Skrevet

Hvis mor og far stiller likt på alle områder ellers, er det mor som bør få skolegangen.

Skrevet

Ja det var jo logisk???

Eller ikke...

Skrevet

hvorfor? gi meg en god grunn

Skrevet

Hvorfor? Fordi mor i større grad er en omsorgsperson enn far... Jeg mener ikke at valget sier seg selv, men hvis mor og far stiller likt og barnet har det like bra hos begge...

Skrevet

Er det ingen som har meninger eller erfaring fra HVORDAN dette blir bestemt. Regner med at det blir rettsak, men hvilke faktorer blir tatt med i betraktning, hvilke innstanser skal uttale seg osv?

Skrevet

mor er større omsorgsperson enn far? sier hvem??

slenger meg på her

Skrevet

Dere som bare er kritiske til en mening, stå for noe selv da! Mener dere ingenting, eller mener dere underforstått at far bør få skolegang?

Skrevet

ingenting som sier at mor er større omsorgsperson enn far..

Skrevet

Har dette barnet gått i en barnehage eller har det et bedre etablert miljø rundt den ene av foreldrene? Om så tror jeg dette kan være en avgjørende faktor. Kanskje også om det ene valget av skole blir en stor ulempe for den ene av foreldrene menst det andre alternativet er rimelig gjennomførbart for begge parter?

Har også hørt at om foreldrene stiller helt likt vil som regel mors valg få gjennomslag. Ikke nødvendigvis fordi det er riktigere enn noe annet men fordi lovbestemmelsene er slik. Igjen, dette er noe jeg tror og har hørt.

Kanskje det er mulig å finne ut noe mer konkret om dette på www.lovdata.no?

Lykke til.

Skrevet

mor i større grad er en omsorgsperson enn far, barnet har det like bra hos begge? Du ser ikke at du snakker mot deg selv, HI?

Skrevet

Beklager, mente ikke HI, men anonym 12:28.....

Skrevet

For noe vås,at mor automatisk er større omsorgsperson enn mannen!

Hadde jeg og min mann gått fra hverandre, hadde han klart dette like godt som meg!

Nei, vi er noen egosentriske "kjærringer" som mener vi har mere rett på barna, enn far!

La barnet bestemme, om det er gammelt nok!

Skrevet

Så du mener barnet er gammelt nok til å bestemme selv når h*n begynner på skolen? jeg synes nå dette blir et tungt valg å legge på en 6-åring...

Skrevet

Som delirium sier:

Velg den skolen der barnet har størst nettverk. Hvis ikke det er aktuelt,

sender dere ungen på den skolen som virker best, og som har best tilbud på SFO. Det er ikke mere vanskelig enn det.

Ikke noe vits å krangle om hvem som er den beste omsorgspersonen. Ta heller å samarbeid, og finn ut hvilken skole som vil passe sønnen deres best. Er stor forskjell på skolene/lærerene og ikke minst SFO.

Lykke til.

Skrevet

Hei...

veldig vanskelig å kvalitetsteste to skoler opp mot hverandre, litt enklere med SFO, det er jeg enig i, men det er stort sett bare oppbevaring likevel..

Skrevet

Hei.

Jeg vil ikke slenge meg på argumentasjonen om mor eller far er best omsorgsperson det kommer helt ann på hvem mor og far er.

Det jeg ville tatt hensyn til ved valg av skole er:

a) har barnet venner i nærheten av mor eller far som skal begynne på skolen? (veldig viktig å kjenne noen å gå sammen med)

B) hvor går barnet i BHG og hvilken skole skal de på?

c) Det er ikke lett å sammenlikne skoler, men man får ofte vite litt om de forskjellige skolene v å lese hjemmesiden, spørre foreldre og barns som går der etc.

d) Hvordan er SFOtilbudet på skolen?

Et annet kriterium jeg ville sett etter er størrelsen på skolen. Jeg er mer for mindre skoler enn kjempestore skoler.Men det kommer også ann på barnet ditt om du tror det takler en stor evt liten skole best.

Et annet radikalt forslag er å vurdere om dere kanskje på sikt burde bo i samme skolekrets slik at barnet kan ha de sammen vennene uansett om de er hos mor eller far.

Jeg er selv lærer i småskolen og gir disse rådene av erfaring.

jeg har flere barn i klassen som bor en uke hos mor og en uke hos far, dette fungerer best der forldrene bor i nærheten av hverandre og kan samarbeide.

Sett deg ned og snakk med eksmannen din og prøv å få til den løsningen som er best for barnet ikke for dere som mor el far.

Lykke til med valget.

Skrevet

"stå for noe selv" Hva mener du?? De fleste av oss "står for" at mor og far begge er viktige i et barns liv og at kjønn ikke er avgjørende for hvordan du er som omsorgsperson..

Skrevet

hallo.

hvorfor tror dere at dere er noen bedre omsorgspersoner enn eks

mennene deres,har jo selv valgt dem til å bli far til deres barn.er de mindre egnet til å ha barnet når dere ikke bor sammen mer?

om barnet har gått i barnehage på det ene stedet og han/hun har venner der som blir videre klassekamerater må jo det være mest naturlig valg el?

er det problemer med skole skyss så les disse rettighetene:

http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/om_osloskolen/grunnskoleopplaring/skoleskyss/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...