Gå til innhold

hjelp....ang sykemelding!!!! Haster....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jobber nå for tiden i et vikariat som går ut før jul! og etter jul har jeg da ingen jobb!

Begynner å få litt bekkenplager så det jeg lurer på er om at jeg kan sykemelde meg og få sykepenger etter evt endt vikariat????

Vil jeg da kunne motta sykepenger etter jul og evt frem til fødselsperm i mars??? Når jeg egentlig ikke har noen jobb??

Istedet for arb.ledighetstrygd.

Noen som forstod spørsmålet mitt?? He he litt kronglet skrevet......

Håper på svar....

:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forsto.. det tror jeg kansje er mulig, ja! men ikke sikker:)

Håper noen med erfaring svarer deg!! lykke til::))

Skrevet

Hei,

Dersom du har et tidsfestet vikariat kan arbeidsgiver melde arbeidsforholdet som opphørt før jul. Men om du tar en prat med arbeidsgiver og sier at du blir sykemeld og forklarer hvilken betydning dette vil ha for svangerskapspengene du mottar etter fødsel, er det jo en mulighet for at arbeidsgiver velger å ikke melde fra om avsluttet arbeidsforhold.

Arbeidsgiver må dekke de første 16 dagene i sykemeldingsperioden, etter dette er det nav som tar over.

Du kan lese mer om dine rettigheter på www.nav.no

En telefon til nav vedr. sykemelding og opphørt vikariat er kanskje også lurt å ta. Det er litt vage retninglinjer som blir presentert på nettsiden.

Lykke til!

Lykke til!

Skrevet

Jeg tror det er mulig, fikk som råd å sykemelde meg før engasjementet mitt går ut i februar dersom det kunne strekke det lenge nok til at permisjonen er sikret. Men nå har det seg heldigvis sånn at jeg kommer til å ha jobbet akkurat 6 av de siste 10 mnd når permisjonen skal starte, så da går det vel greit?? (Får litt ufrivillig fri mars-juni, men det skal jeg alltids klare å fylle med noen korttidsengasjementer, ikke lett å få jobb når man er 6 mnd gravid heller...)

Skrevet

Joda, du har rett til sykepener. Var i akkurat samme situasjonen selv, og fikk penger. :) Det har du krav på. Bare les Folketrygdeloven, under kapittelet om sykemeldin for arbeidstakere. ( www.lovdata.no)

Skrevet

Du får fortsatt betalt sykepenger ja, selv om vikariatet er opphørt. Du får et gjennomsnitt av det du har hatt de siste månedene fra NAV. Viss du har hatt sånn noenlunde lik inntekt de siste månedene, så får du den samme summen i sykepenger fra NAV (så lenge det ikke overstiger 6g). Det som er forskjellen er at NAV ikke utbetaler feriepenger for mer enn 12 uker, så det blir vel noen uker som ikke blir tatt med i feriepengegrunnlaget ditt.

Skrevet

Ja det kan du, men det høres jo ut som at du egentlig ikke er så syk at du hadde sykemeldt deg hvis du hadde hatt fast jobb, og da blir det jo forkastelig.

Skrevet

tusen takk for svar!

og meninger ser jeg. he he ja ja

Skrevet

phantomet.. arbeidsplass betaler uansett ikke først 16 dagene. ikke når det er svangerskapsrelatert

Skrevet

forkastelig???? nå får du gi deg. jeg er i samme situasjon selv, vikariat som går ut 7.februar, termin 13.mars. prøv selv en måned uten lønning i februar, med lån og regninger?????? jeg er blitt anbefalt der jeg er organisert å sykemelde meg før vikariatet går ut,slik at jeg hvertfall får lønning før permisjonen slår til. ikke døm oss for det,når man ikke har annet valg. har bedt om forlengelse av vikariat,men det går ikke på grunn av omstillinger på jobb....

Skrevet

Sykemelde seg når man ikke etter egen mening er syk nok, det mener jeg er forkastelig, det blir feil premisser.

Jeg vil bare presisere at jeg ikke sier om du eller HI er syk "nok" til å være sykemeldt, det bare kom frem av innlegget at HI selv mente at hun ikke hadde sykemeldt seg hvis hun hadde hatt jobb.

Hva skjedde med arbeidsledighetstrygd?

Skrevet

Arbeidsledighetstryg er jo tross alt på 60% av inntekten. For mange blir det et voldsomt kutt. Pluss at behandligstiden kan jammen bli lang litt avhengi av hvor du bor i landet.

Skrevet

som hun andre her skriver, 60% lønn... og vært på NAV og spurt, man får ikke arb.ledighetspenger før det har gått noen dager etter endt vikariat. og jeg har aldri vært sykemeldt i løpet av min arbeidskarriere, så om jeg sykemelder meg for å få penger i tre uker før permisjon, er vel ikke det noe mer forkastelig enn andre som mottar trygd.. når man har studielån huslån ++ så ser man ingen anna løsning desverre. sånn er livet. men hver sine meninger:)

Skrevet

Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for at du sykemelder deg noen dager. Når man jobber som vikar bestemmer man ikke varigheten på oppdragene selv og det skulle vel bli vanskelig å få noe nytt vikariat hvis man feks har tre uker igjen til termin! Da blir man vel nermest tvunget til å ta ut sykemeldig for å klare å betale regninger og div.

Det er litt enklere naå man har fast jobb...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...