mirremamma Skrevet 3. desember 2007 #1 Skrevet 3. desember 2007 Vi har ei jente på litt over 7mnd som brekker seg av all form for morsmelkerstatning...jeg merker at jeg begynner å produsere mindre melk..hva skal jeg gi henne nå som jeg føler at jeb har litt for lite melk? hun drikker vann,men d kan jo ikke erstatte morsmlken? har hørt at man ikke skal gi vanlig kumelk til barn under 1år... har dere noen råd?
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 4. desember 2007 #2 Skrevet 4. desember 2007 Jeg gir min lille på 7 mndr mye vann og en ekstra skje meg mme i grøten. Han liker heller ikke mme... det er vel ikke så mye annet å gjøre da? Hvilken grøt gir du henne?
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 4. desember 2007 #3 Skrevet 4. desember 2007 Har ikke noe annet råd å gi en å ta kontakt med helsesøster. Melk kan gis fra 10 mnd alder,skal ikke gis før,fordi det hemmer opptaket av jern.
Gjest Skrevet 4. desember 2007 #4 Skrevet 4. desember 2007 Ikke gi melk for tidlig; Retningslinjene som myndighetene har utarbeidet sier at man allerede fra ca 10 måneders alder kan begynne å bruke små mengder vanlig melk i forbindelse med matlaging. Syrnede meieriprodukter som yoghurt kan også introduseres i små mengder fra dette tidspunktet. Vanlig melk som drikke anbefales det at man venter med til barnet er rundt 12 måneder gammelt Fra ett års alder anbefales lett-, ekstra lett- eller skummet melk hvis barnet har normal vekstutvikling. Barn som har en dårlig vektøkning kan godt få helmelk for å øke kaloriinntaket. De magre melketypene anbefales fremfor helmelk for å redusere inntaket av mettet fett og for tidlig å innarbeide sunne matvaner. Etter første leveår kan barnet gjerne drikke inntil en ½ litermelk om dagen.
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 4. desember 2007 #5 Skrevet 4. desember 2007 Har du prøvd å gi henne en mme fra apoteket. der har de en som heter NAN 1ha eller noe sånnt. Denne er det mindre kumelk i, det er flere som tåler/vil ha denne. Denne er dyrere bare så du vet det.
mirremamma Skrevet 5. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 5. desember 2007 nestle sin havregrøt med fruktsmak, banan. den er hun glad i. lurt å ha i grøten da =) vi skal reise bort i helgen og hun skal være hos farmor å farfaren sin,da trenger jeg kanskje ikke å bekymre meg for at hun får for lite mme/morsmelk....
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 5. desember 2007 #7 Skrevet 5. desember 2007 Ja, samme grøt som lillegutt spiser:-) Jeg var også veldig bekymret over dette. Men når jeg tar i en ekstra skje med pulver å gir han masse vann ved siden av, tror nesten det er det samme som om han skulle drikke det rent? Det blander seg jo i magen uansett;-)
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 6. desember 2007 #8 Skrevet 6. desember 2007 Syntes det hørtes fornuftig ut med ekstra mme i grøten, og heller gi henne mye vann å drikke. Men jeg ville hørt med helsestasjonen, at dette var greit da. Som de andre her allerede har sagt, så anbefales det å vente med kumelk, da det er vanlig å fremprovosere melkeallergi dersom det introduseres for tidlig. Og lette produkter fremfor h-melk. Dersom barnet er lite, er det bedre å ha ekstra olje i maten, enn å bruke fet melk, da melkefettet ikke er så bra for kroppen (litt mere info enn du spurte om - beklager)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå