Gå til innhold

Melk til barn under ett år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei jente på litt over 7mnd som brekker seg av all form for morsmelkerstatning...jeg merker at jeg begynner å produsere mindre melk..hva skal jeg gi henne nå som jeg føler at jeb har litt for lite melk? hun drikker vann,men d kan jo ikke erstatte morsmlken? har hørt at man ikke skal gi vanlig kumelk til barn under 1år... har dere noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gir min lille på 7 mndr mye vann og en ekstra skje meg mme i grøten.

Han liker heller ikke mme...

det er vel ikke så mye annet å gjøre da?

Hvilken grøt gir du henne?

Skrevet

Har ikke noe annet råd å gi en å ta kontakt med helsesøster.

Melk kan gis fra 10 mnd alder,skal ikke gis før,fordi det hemmer opptaket av jern.

Skrevet

Ikke gi melk for tidlig; Retningslinjene som myndighetene har utarbeidet sier at man allerede fra ca 10 måneders alder kan begynne å bruke små mengder vanlig melk i forbindelse med matlaging. Syrnede meieriprodukter som yoghurt kan også introduseres i små mengder fra dette tidspunktet.

Vanlig melk som drikke anbefales det at man venter med til barnet er rundt 12 måneder gammelt

Fra ett års alder anbefales lett-, ekstra lett- eller skummet melk hvis barnet har normal vekstutvikling. Barn som har en dårlig vektøkning kan godt få helmelk for å øke kaloriinntaket. De magre melketypene anbefales fremfor helmelk for å redusere inntaket av mettet fett og for tidlig å innarbeide sunne matvaner. Etter første leveår kan barnet gjerne drikke inntil en ½ litermelk om dagen.

Skrevet

Har du prøvd å gi henne en mme fra apoteket. der har de en som heter NAN 1ha eller noe sånnt. Denne er det mindre kumelk i, det er flere som tåler/vil ha denne. Denne er dyrere bare så du vet det.

Skrevet

nestle sin havregrøt med fruktsmak, banan. den er hun glad i. lurt å ha i grøten da =) vi skal reise bort i helgen og hun skal være hos farmor å farfaren sin,da trenger jeg kanskje ikke å bekymre meg for at hun får for lite mme/morsmelk....

Skrevet

Ja, samme grøt som lillegutt spiser:-)

Jeg var også veldig bekymret over dette.

Men når jeg tar i en ekstra skje med pulver å gir han masse vann ved siden av, tror nesten det er det samme som om han skulle drikke det rent?

Det blander seg jo i magen uansett;-)

Skrevet

Syntes det hørtes fornuftig ut med ekstra mme i grøten, og heller gi henne mye vann å drikke. Men jeg ville hørt med helsestasjonen, at dette var greit da.

Som de andre her allerede har sagt, så anbefales det å vente med kumelk, da det er vanlig å fremprovosere melkeallergi dersom det introduseres for tidlig. Og lette produkter fremfor h-melk. Dersom barnet er lite, er det bedre å ha ekstra olje i maten, enn å bruke fet melk, da melkefettet ikke er så bra for kroppen :)

(litt mere info enn du spurte om - beklager)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...