Gå til innhold

Hvorfor er det lavstatus å jobbe som lærer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det fordi vi som jobber der ikke har lønn i forhold til arbeidsmengde og utdanning? Hadde jeg jobbet i privat sektor hadde jeg tjent 150 000 mer i året fra starten av, og spriket ville økt. Men jeg trives med å undervise og vil ikke bytte enda.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ære være dere lærere som virkelig er engasjerte i elevene. Absolutt.

Det må være utrolig krevende å ha så mange barn og skjebner å forholde seg til=)

Skrevet

Det er vel ikke lavstatus. Og lønna er ikke dårlig i forhold til arbeidsmengde. Har jo mye ferie. Hva du gjør ut av den ubundne tiden er jo opp til deg. Men utnytter du den så begrenser jo arbeidet på fritida seg.

Skrevet

Utdanningssystemet i norge er utrolig dårlig. Lærerene er dårlige. Kravene for å bli lærer er for dårlig. Og ja, lønnen suger og det er mye av der problemet ligger.

Skrevet

Lønn etter arbeidsmengde varierer med trinn og fag. Og man har ikke mye ferie. Det bør du som lærer vite. Lønn etter utdanning er vi langt etter.

Men det er ikke til å komme bort fra at læreryrket har en stadig synkende status, og de som kommer fra almennlærerutdanningen er jenvt over svakere nå enn for 15 år siden.

Skrevet

Jeg ser ikke på det som lavstatus, og har stor respekt for gode lærere!

Skrevet

Tjah, fra videregående og oppover har det vel grei status.

Vil tro årsaken til varierende status for de med klassisk høgskoleutdanning ligger i de plagsomt lave opptakskravene man så en periode - lærer var liksom yrket for de som ikke kom inn på noe annet. Og at skolen strever en del og generell disiplin er mangelvare i samfunnet bidrar neppe. Men jeg synes dog ikke du kan si at det er lavstatus - det er det kassadama på Rema som er, og han somalieren som vasker skolen etter stengetid.

Skrevet

du med det orginale nicket;

først sier du at barnet ditt skal utdanne seg til noe stort, du blir skuffet hvis ikke. deretter sier du at lærerne er dårlige, utdanningssystemet er dårlig. logikken?

barnet skal reise til utlandet i ca 10 år da formoder jeg?

stakkars lærere som skal forholde seg til foreldre som deg.

Skrevet

Sier meg enig i det ->>- sier, det finns dårligere yrker. Men av de yrkene som krever høyere utdanning, så syns jeg at det er et lavstatus yrke.¨

Jeg ser ingen inkonsistenser i det jeg sier. Ja, gutten min skal bli noe stort, og siden vi for tiden bor i danmark der skolene er mye bedre vil det heller ikke by på store problemer.

Skrevet

Sammenlignet med riktige gamledager, da yrkene prest, lærer, jurist og lege sto høyt i kurs - kan man nok si at læreryrket har falt betraktelig på statusstigen. Årsakene har andre her nevnt.

Men det er et interessant aspekt ved dette, som Astrid Lindgren en gang påpekte: Den statusen vi gir mennesker som jobber med barn, gjenspeiler hvilken status vi gir barna våre. Det har jeg tenkt en del på.

Skrevet

"Ja, gutten min skal bli noe stort".

La oss få det avklart med en gang, harengutt: Er du i det humoristiske, lett provokative hjørnet i dag?

Skrevet

hmm, jeg blir kvalm og uggen over at voksne mennesker (høyt utdannede sådan) kategoriserer andre mennesker utifra utdanning. helsesektor er lavstatus, kassadame er lavstatus, renholdspersonell er lavstatus, lærere er lavstatus.

hvem i all verden skal utdanne deg, ekspedere deg, vaske gulvet etter deg på sykehuset, og ikke minst yte omsorg for deg om du blir senil og havner på en eller annen institusjon en vakker dag?

vi trenger yrkenes mangfold, alle som en.

henviser ikke bare til pila.

Skrevet

Ok, ikke stort i den forstand at han skal vinne en nobelpris, men han skal finne glede i det å lære og ville gjøre noe betydningsfullt og utfordrende.

Skrevet

Det kommer vel av vårt behov for å kategorisere? Det gjør vi med alt. Feit, tynn, dum, smart, skolert, bygdetulling osv.

Skrevet

Synes jeg har mye ferie. Vinterferie, påskeferie, 2 mnd sommerferie, høstferie og juleferie. Sier ikke at det ikke er fortjent - man er ganske "tom" etter endt skoleår og juleferien er vel den vi trenger mest etter forestillinger og prøver. Og 42,5 timers uke gjør oss jo fortjent til feriene.

Men vi har da alle helligdager fri. I service og omsorgsyrker får man ikke det. Da er det skiftarbeid og helgejobbing. Til luselønn.

Jeg har ikke rare startlønna og ingen tillegg. Overtid tas ut i avspasering - men da har vi ikke vikarer, så avspaseringen på tas samtidig med elevene (hvis de f.eks. har vært på overnattingstur, hatt juletrefest, aksjonskveld o.l)

Men i forhold til andre yrker, klager jeg ikke.

Skrevet

Man må da kunne kalle en spade for en spade? Sier ikke at det er noe galt med menneskene som har disse yrkene, men man kan jo ikke nekte for at yrkene har lav status. Sånn er det i livet.

Jeg reagerer på at en lærer, som jeg ser på som et lavstatus yrke, er så høy på pæra og rakker ned på andre sin utdannelse. Ser spesielt at hun har rakket ned på en som hadde psykologutdanning, noe jeg ser på som mer statusyrke.

Skrevet

de fleste legger av seg hangen ved 16-års alder. unntatt her på dib da.

Skrevet

Tydelig at du ikke er mye utenfor husets fire vegger hvis du bare tror at det er på dib at mennesker kategoriserer. Mennesker har et medfødt behov for å kategorisere, både for å forenkle inntrykkene og fordi det var adaptivt i urtiden for å kunne lett si hva som var venn eller fiende.

Skrevet

hva er det som gir høy status i dine øyne?

Skrevet

he he. behovet for å kategorisere mennesker utifra hvilke yrker de har kommer inn hvor i dette prakteksemplaret av en forklaring du hoster frem?

jeg er såpass trygg på meg selv at jeg ikke har trang til å trykke andre ned i søla.

Skrevet

Har inntrykk av at det er visse lærere selv som kategoriserer sitt eget yrke som lav-status. Lav selvtillitt eller oppmerksomhetssøkende?

Jeg driter i hva andre kategoriserer mitt yrke som. Jeg er lærer, har lang utdannelse (men det skulle da bare mangle), Lange ferier, grei nok lønn og verdens beste yrke. Jeg gleder meg til hver dag på jobb.

Er nok for meg det.

Skrevet

Yrker som har høye opptakskrav, eller er ettertraktet på en eller annen måte. Yrker som ikke er oppnåelige for folk flest, og som krever intelligens i tillegg til hardt arbeid.

Skrevet

Du sa at de fleste slutter å kategorisere når de er 16, jeg svarte kun på den uopplyste kommentaren din. Men hvis du trenger en forklaring så får du den:

Hvis behovet for å kategorisere er medfødt, så er kategorisering automatisk og man skiller da ikke mellom det som er adaptivt og ikke adaptivt. Alle mennesker blir kategorisert ut i fra flere ulike kategorier.

Skrevet

Eg tenker ikkje på lærar som lavstatus. Syns heller ikkje lønna er så verst. Nevn ei anna yrkesgruppe med tilsvarande kompetanselønn system. Og 15 veker fri i året (eller avspasering som det så fint vert kalla).

Det kan verke som om mange meiner det gjev høgare status å arbeide på høgare klassetrinn og vidaregåande. Det er litt skummelt dersom det berre vert nyutdanna og avdanka lærarar att til å arbeide på dei lågaste trinna. Trass alt vert mykje av grunnlaget lagt her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...