Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva er regelen her?

at å kun skal stå foran infinitv?

og binder sammen ord?

er det noe mer...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og binder sammen ord. Skal derfor aldri være i begynnelsen av en setning:) jenta og gutten snakket sammen om å gå tur. (å foran verb)

JEg vet ikke hva infinitiv er, men og binder hvertfall ord og det gjør ikke å... :)

Skrevet

Infinitiv er den eneste verb-formen man bruker å foran. Kalles vel også for infinitivs-merket tror jeg??

Å sykle, å løpe etc. Man sier jo ikke å sykleR.

Skrevet

doh, ja så klart:) Nå husker jeg at jeg har gått på skole en gang jeg og:)

Skrevet

Å skal settes foran ord som er ting man kan gjøre,verb.Å sykle,å gå,å spise,å drikke,å svømme osv.OG binder ord sammen,f.eks jeg liker Å gå OG sykle

Skrevet

En lur regel for å sjekke om man gjør rett er å teste det på dansk. Der heter det at sykle, at gå osv. Når man da skal bruke og så blir feilen lett å se. Man kan ikke si Per at Pål, jeg liker is at sjokolade, nå skal jeg danse at feste osv osv. Men at gå på skolen, at spise eple osv gir mening... Sånn jeg alltid har klart det fint, men kanskje det ikke klinger like rett eller feil hos andre da ;)

Skrevet

Den "å=at"-regelen er kjempegrei å bruke hvis man er usikker.

Skrevet

Men tittelen i romanen "Ut og stjæle hester"....Skal han Ut OG stjele hester - eller - Ut Å stjele hester?

For her kan man bytte ut og med at og det gir mening...

"Blant de vanskelige ting på norsk er også og/å. Det skyldes i første rekke at de ligner på hverandre, så mye at de uttales praktisk talt likt. Det blir ikke lettere av at det noen ganger er (nesten) valgfritt: Det går an å si både

«vi skal ut og plukke bær»

og

«vi skal ut å plukke bær».

http://pen-to-paper.blogspot.com/2006/02/ok-en-gang-for-alle-skal-vi-ut-og.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...