Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #1 Skrevet 3. desember 2007 Jeg er er frustrert, rett og slett. Jeg har to egne barn, og to stebarn. Minstemann er baby enda, mens det største barnet er 13. Stebarna mine er her 50 prosent av tiden. Jeg er veldig glad i barna hans, men føler vel til tider at jeg blir litt sliten når de er her, mest fordi vi ikke har voksentid sammen i det hele tatt når de er her. Mannen min synes det er greit at barnet på 13 er oppe til halv tolv på kveldene i hverdagen, og han synes det er greit at stebarn nummer to, som er 9, sitter oppe og ser på TV til 11 om kveldene. Jeg synes ikke dette er ok. Først og fremst fordi det er jeg som må vekke barna om morgenen, og da er de så trette at de må vekkes maaaange ganger før de står opp. For det andre synes jeg at det er viktig at jeg og mannen min får litt voksen tid sammen hver kveld, trenger ikke å være mer enn en time, så er jeg fornøyd. De andre to barna legger seg til tider som jeg har bestemt, fordi de er mine barn. Dette fordi det er til deres eget beste, de trenger søvn! men også fordi jeg snart skal ut i jobb igjen, og da må jeg opp klokka 6 om morgenen. Når jeg står opp så tidlig, sier det seg selv at jeg ikke kan vente med å legge meg til mine stebarn finner det for godt å legge seg, for da blir klokka fort 12. Det blir vel dumt om jeg legger meg før barna på 13 og 9 hver bidige kveld? Hva synes dere? Hva gjør jeg?
Gjest Skrevet 3. desember 2007 #2 Skrevet 3. desember 2007 Synes det var veldig sent dine stebarn er oppe... Jeg ville nok ha snakket m far å sagt at dere må få inn nye rutiner på leggetider, for de to barna. Du ser det pga de er kjempe trette om morgen... Sånn skal det ikke være. Dere får inngå et kompromi å se hvor dere lander. Nå har ikke vi så store barn som dere, men ser at når vi forbereder gutten en tid i forveien om hva som skal skje og hvorfor er det lettere med forandringer. Hvis det ikke er sånn kjempe hast så går det jo ant å si at etter nyttår blir det sånn og sånn når dere er her pga dere er så trøtte om morgenen og andre argumenter som dere mener er viktige å få med i den sammenheng. Det er dere som bestemmer, så mulighetene for forandring er absolutt til stede :-) lykke til
*-* Skrevet 3. desember 2007 #3 Skrevet 3. desember 2007 Uff, det der hørtes skikkelig kjipt ut. Ikke bare er det slitsomt for deg, men det er jo alt for sent for barna også om de skal funke på skolen. De lærerne jeg kjenner er alle veldig opptatte av at de merker forskjell på barn som sover nok og barn som sover for lite npr det gjelder læring. Tror du kan sjekke med omtrent hvilken som helst lærer eller helsesøster og de vil si at det er altfor sent for barna. Jeg har to stebarn på ni og elleve, de legger seg halv ni og ni. Hvis de av en eller annen grunn legger seg nærmere ti en dag, er det veldig vanskelig å få dem opp om morgenen. De trenger søvnen sin. Vi merker også godt at de blir i ulage om de er altfor lenge oppe i helgene, da får de ikke sove på søndag og blir trøtte og grinete på mandag. Vi prøver generelt å ikke legge dem mer enn en time senere i helgene. Mine stebarn er jo yngre enn dine, men jeg ser for meg at halv ti ville vært en passende tid for en 13-åring hos oss. Så fikk barnet heller lese på senga til ti hvis det ikke trengte all søvnen. Det er helt i orden å bestemme når det er voksentid i stua syns jeg. Iallfall når barna er under 15-16 år.
Chezka Skrevet 4. desember 2007 #4 Skrevet 4. desember 2007 Oj da - dette var ille! Jeg vil nesten si at det grenser til omsorgssvikt å la det stakkars barnet på 9 år se på TV til kl 11 på ukedager når h*n skal på skolen dagen etter. 13 åringen er også altfor sent oppe i ukedagene. Du kan alliere deg med hvilken lærer eller helsesøster du vil for å få medhold i hvor viktig det er at barna får nok søvn for å fungere i hverdagen. Jeg syns du bør gjøre det faktisk, hvis mannen din ikke hører på deg når du forklarer ham dette på en ordentlig og saklig måte. Barnas helse er nok det viktigste her, å få nok søvn handler nettopp om helse. Men det er meget viktig at dere også får fred for ungene på kvelden. Da min egen datter var tenåring og bodde hjemme, jaget jeg henne på rommet på kvelden, og da var hun mye eldre enn 13 år!! Jeg trengte virkelig noen timer uten unger i stua før jeg la meg. Det er også helt uholdbart at 13 åringen skal være våken og styre rundt i huset etter at dere har lagt dere. Dette er totalt uakseptabelt. Jeg pleide å be min store tenåringsdatter gå til ro for natten (på rommet sitt) når klokka ble mange nok, jeg ville ikke ha noe av at hun "laget lyder" når det skal være nattero. Dette overførte jeg også til min manns store tenåringsdatter da jeg fikk henne i hus innimellom. Hvis mannen din ikke hører på fornuft verken fra deg eller lærer/helsesøster får du sette hardt mot hardt og nekte å ta vekking av hans barn. Dette får bli konsekvensen av at han ikke samarbeider, og ikke ser viktigheten av at barna har normale leggetider. Hvis mannen din nekter å sende barna på rommet i rimelig tid på kvelden vil jeg råde deg til å ignorere barna hans totalt etter et visst klokkeslett (f.eks etter kl 21:30). Det skal være HAN som da har 100% av oppmerksomheten rundt barna. Du må gjøre "dine" ting, sitte på pc, lese bok, se på tv-program som DU vil se på (nekt barna å oppta pc og tv på kvelden, da skal de voksne ha pc og tv i fred). Det vil nok gjøre det litt lettere for deg å ikke ha noe som helst ansvar for barna etter et visst klokkeslett, og vissheten om at det heller ikke er du som skal dra trøtte unger opp av senga. Kanskje mannen din også får seg en liten aha-opplevelse når det er HAN som må ha ungene rundt seg hele kvelden, og det er HAN som må slite de ut av senga på morgenen. Dette er ikke å være "vanskelig" overfor mannen din og stebarna, men det er viktig at DU får en hverdag som er litt mer levelig, du har tross alt en "hverdagskabal" som skal gå opp, og etterhvert skal du som du sier ut i jobb igjen som gjør det enda mer hektisk. Det er riktig å legge ansvar over på den personen som har foreldreansvar overfor barna. Og når mannen din ikke viser seg å være logisk og samarbeidsvillig, så må DU ta ansvar for DITT hverdagsliv som best du kan. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2007 #5 Skrevet 4. desember 2007 Det er jo klart for de akker aller fleste at dette ikke er særlig bra for verken deg, dere eller barna det gjelder. Men det er hans barn og han gjør jo som han vil, og totalt overkjører deg i forhold til hvordan det skal gjøres i deres felles hjem, og det er jo ikke bra. Jeg ville sagt at jeg ikke gidder slitet med å få dem opp om jeg ikke fikk litt si i når de skulle legge seg. Eller sagt at du vekker dem en gang, men ikke går rundt å maser, og da får det være opp til han og dem om de når skolen eller ikke. Ellers ville jeg også krevd mer tid sammen som voksne, ikke fortelle han hva han skal ofre for å få det til, men bare si hva du vil ha, så får han finne ut av det selv. Og greier han ikke å levere et akseptabelt nivå, får han skjerpe seg. Det er faktisk temmelig viktig å ta vare på hverandre, det er den beste gaven en kan gi barna.
Hvitkløver2020 Skrevet 4. desember 2007 #6 Skrevet 4. desember 2007 Mine stebarn er 10 og 8år. De er her 50% og legger seg kl 21.00!! Jeg har sagt akkurat det du sier med at det er jeg som faktisk må få dem på skolen om morgenen. Når 10 åringen blir 11 år skal han få legge seg halv ti-ti eller noe, for å vise at han må begynne å ta litt annsvar selv.. Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2007 #7 Skrevet 4. desember 2007 Synes ikke dette med klokkeslett er så viktig. Det som er viktig er antall timer og om ungene er uthvilte. Snuppa mi på 8 år legger seg til kl.21, og da får hun ti timers søvn og det er akkurat passe for henne. Står man opp kl.6 sier det seg selv at man legge seg tidligere. Barn i småskolen trenger visstnok bortimot 11 timers søvn for å bli helt uthvilt, men i vårt tilfelle holder det altså med 10 timer. Synes nok at niåringen bør være i sengs senest halv ti. Trettenåringen er det litt verre med. Dersom han/hun har en laptop eller lignende, så kan han/hun kanskje trekke seg tilbake på rommet sitt i rimelig tid. Men kan aldri huske at jeg ble sendt på det kalde soverommet mitt da jeg var tenåring, og jeg ville nok funnet det veldig stusslig tror jeg. Men kan finne på å la jentungen lese en halvtime på senga, slik at jeg rekker å ta en dusj før jeg skal ha litt alenetid før jeg selv skal køye. Men når hun er blitt tenåring, vil jeg nok ha vanskelig for å sende henne til sengs tidligere enn strengt tatt nødvendig tror jeg. Mine brødre på 12 og 16 sitter sammen med våre foreldre på kveldstid og ser på tv, hvis de ikke er på data'n. Det er ihvertfall sosialt for ungene, som ikke ser foreldrene så mye ellers i en hektisk hverdag. Ble litt langt og rotete dette, men det er vel fordi jeg egentlig ikke vet hva jeg mener.. :-) Men synes du har noen gode poenger i det du skriver, og det kunne kanskje vært en idè å undersøke når ungene legger seg når de er hos moren sin. Det er jo en idè å være noenlunde samkjørte. Det er ingen som liker å få overtrøtte barn i retur. Lykke til!
Gjest Skrevet 6. desember 2007 #8 Skrevet 6. desember 2007 HI; det er veldig krevende å ha babyer og store barn i huset samtidig. Been there! Voksentid blir et fremmedord. Man har jo barn fra man står opp til man legger seg - og det går utover parforholdet på ett eller annet tidspunkt. Jeg forsøkte å få stebarna til å gå på rommene sine i rett tid, men når faren ikke var villig til å ta den kampen så måtte jeg bare resignere på et tidspunkt - ville ikke være kjærringa som maste og var ekkel mot stebarne. Jeg begynte å legge meg VELDIG tidlig og leste på sengen - lot mannen sitte igjen i stua med barna sine. Det var ikke så morsomt for ham i lengden..... vår løsning på "problemet" var å gjøre endringer på romfordelingen i huset slik at tenåringene kan bruke rommene sine som oppholdsrom med TV, PC, spillmaskiner +++. Det har kostet en del og vi merker det på økonomien, men vi har nå fått tilbake voksentiden som er gull verdt når man har full jobb med mye reising, små barn og hendene fulle av ting som skal gjøres i huset etter at de minste har sovnet. Da er det ingenting som slår det å kunne sige ned i sofaen og få lov til å bare være til Da jeg var barn/ungdom var vi mye på stua for der var TV'n, men vi trakk da oss tilbake til rommene våre i rett tid. Og barne/ungdomsrom trenger ikke nødvendig være iskalde - få inn en ovn og la barna lære å trives i eget selskap innimellom. Alle har godt av å få litt tid for seg selv!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå