Gå til innhold

kosttilskudd i andre trimester?

Anbefalte innlegg

Skrevet

endelig er jeg nådd andre trimester! er ved den berømte 12 uker og 0 dager i dag, herli! har brukt multivitamin med folsyre samt 1000 mg omega 3, men skjønner at jeg kan kutte ut folsyren nå. Betyr det at jeg kan kjøpe en sånn alt i ett-pakke på supern, eller bør dosen omega 3 være høyere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er jeg litt usikker på også.. nå tar jeg folsyretabletter og Møllers Total sine kapsler med vitaminer, antioksidanter, mieraler og omega 3, samt vitaminbjørner - fordi de smaker så godt ;-) Men er usikker på om dette er nok? :S Legen har ikke nevnt noe annet enn folsyretablettene, men syns likevel jeg bør ta vitaminer osv, da kostholdet mitt ikke er så veldig variert....

Såååå... jeg dytter! :D

Skrevet

Jeg tar Møllers tran kapsler, BioVIt, TrioBE ( et reseptpliktig preoparat med forskjellige B-vitaminer, ink folinsyre), og kalktabl.

Skrevet

jordmor a ti meg at hvis man har et sunt og greit kosthold, så trenger man ikke ta noe. Hun var litt oppgitt over at dette vitaminstyret (som hun kalte det) hadde tatt litt av blandt gravide (sånn som mye annet, hehe). Hvis man ikke spiste så mye fisk var det greit å suplere med tran.

Jeg må gå på hele sulamitten siden fast føde ikke har vært min nærmeste venn de siste mnd desverre....

Skrevet

Tar tran jeg, også spiser jeg frukt og grønnsaker + grovt brød eller knekkebrød hver dag. Føler at det holder lenge. Kalsium tilskudd har jeg egentlig tatt siden forrige fødsel, men orker ikke nå fordi det gjør meg kvalm. Men starter kanskje med det igjen når kvalmen gir seg.

Skrevet

Legen min anbefalte meg å ta folsyre/folat hele svangerskapet. Tar også i tilegg tran og jerntilskudd.

Skrevet

Jeg fikk også beskjed om at ikke behøvde å ta noe annet en omega 3, siden jeg er glad i frukt og grønt.. og spiser det daglig + drikker melk.

Er ikke bra å overdrive det kosttilskuddet. For mye A vitamin kan være skadelig for fosteret!

Skrevet

hei! jeg fikk beskjed om å kutte folsyra, fortsette med tran og i tillegg ta multivitaminer uten a og d vitamin (da men kan få for mye a og d sammen med tran)

Skrevet

Tran er vanligvis det eneste du trenger å ta når du er gravid (og folat de 12 første ukene). Dersom du har et godt, og variert kosthold, og spiser frukt, og grønt hver dag, så trenger du ikke kosttilskudd. Man bør iallefall være forsiktig for å ikke få for mye av visse vitaminer (eks A vit) da net kan skade babyen.

Tror jeg hadde hørt med legen jeg, dersom du vil ta noe kosttilskudd. De kan jo sjekke om du faktisk trenger det :)

Skrevet

I første trimester brukte jeg multivitamin for gravide som da har ekstra folsyre, så gikk jeg over til vanlig multivitaminer, har hele tiden brukt 2 omega tab hver dag. Brukte tilskudd før jeg ble gravid også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...