Gå til innhold

Dere med skolebarn: hva er riktig skrivemåte for Y?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan lærer deres barn å skrive Y?

Klarer dere å forklare meg det? :)

Jeg er ikke enig med måten jenta mi skulle skrive den på i lekse i dag, så da lurer jeg på hva deres barn har lært.

Skal fortelle etterpå hvordan jenta mi har lært den :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg har ikke lært det bort enda, da snuppa bare er 3, men jeg skriver det med en skrå strek ned mot venstre, også den lille streken, utfor der igjen... altså som en vanlig Y, bare med den streken til høyre, på skrå...

Herregud så vanskelig det skulle være og forklare da!

Skrevet

Jeg har ikke skolebarn, men skriver selv en liten strek på skrå, så en stor strek på skrå andre veien. På barneskolen lærte vi at vi skulle skrive en v og en rett strek under.

Skrevet

Jeg skriver også den store streken på skrå, nedover mot venstre.

Skrevet

Da jeg bruker bokstaven y i et ord varerieer det mellom en kort strek på skrå mot en langstrek, akkurat slik som dette: y

Men det hender også at den blir skrevet som en u med en j på høyresiden, om du skjønner?

hehe..

Skrevet

Spør læreren hennes?

Jeg har vært borti elever som sier foreldrene dems gjør ting feil.... Fordi foreldrene gjør ting anneledes enn vi som lærere skriver dem. Vet at som privatperson skriver jeg enkelte bokstaver anneledes enn jeg gjør når jeg skal lære elevene å skrive dem.

Skrevet

jeg er jammen ikke sikker på hva eldstejenta her har lært på skolen. Men når jeg skriver stor Y, so skriver jeg først den venstre skrå lille streken, og så eb lang skrå høyrestrek på en måte - altså i en 2 -gang. Lurer på om de har lært det i en 3-gang her. Først venstre skrå strek, så høyre skrå strek - så til slutt den nederste likssom. hehe.. ikke lett å forklare.

Skal jeg skrive liten y, skriver jeg alt i en 1-gang. Begynner likssom på v.siden

Skrevet

Hun har lært den som V, med rett strek ned. Og siden hun lærer den sånn, så lar jeg henne selvsagt skrive den sånn, er ikke det jeg mener.

Men junior, som går i 2. klasse, og dermed lærte Y i fjor, lærte den som en lang (skjev) strek, med en liten strek på siden.

Jeg er vant til å skrive den slik som junior lærte det, og syns det er rart at de lærer det på 2 forskjellige måter, det er jo tross alt bare ett år mellom dem, kan ikke ha skjedd så mye på Y-fronten på den tiden, hehe.

Takker for alle svar! :)

Skrevet

Skriver de ikke den som en v med strek under, lenge siden guttungen gikk i første klasse så husker ikke helt. Førsteklassingen jeg har her nå er ikke kommet til y enda =)

Skrevet

Skriver den i løkkeskrift, altså en U med j ned fra høyre.

Korrekt måte for stor Y i bokstavtypen man lærer først er liten v med strek under.

Skrevet

Det skjer ingenting med y-en, men lærerne skriver den nok forskjellig... :)

Skrevet

Da er det nok datteren din som har rett Katja, det er den korrekte måten å skrive den som stor bokstav. Men det har blitt vanligere å skrive slik du og din sønn gjør, altså å bare forstørre den lille y'en.

Skrevet

Farsken, jeg hater at andre har rett!!

Hehe, neida. Jeg stusset bare fordi de to småtrolla mine lærer det på 2 forskjellige måter, når det bare er 1 år mellom dem.

Har ikke sagt til jenta mi at hun skriver den feil assa :)

Så kjekt å få hjelp her inne, takker og bukker!

Skrevet

Dersom jeg skal skrive blokkbokstaver skriver jeg stor Y som en v med strek under, og liten y med den høyre streken på skrå mens den andre "hviler" inntil.

Akkurat sånn som det ser ut her faktisk;

Y og y

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...