Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #1 Skrevet 3. desember 2007 hei, dette er et seriøst innlegg. Jeg bare lurer på hvordan det fungerer med bæsjing under fødselen. Jeg vet at mange bæsjer litt underveis, og at dette blir tørket bort. Men hva om jeg har spist DEN juletallerkenen kvelden før? Jeg mener, alt dette må vel ut en gang? Men det er vel ingenting i veien for å gå på do og bommelomme under fødselen? (Før pressinga altså) Og hvordan fungerer klyster? Har hørt mye for og i mot dette. Dette er noe av det jeg gruer meg mest til når det gjelder fødsel, så jeg håper noen kan komme med noen gode svar :s
Adelina2 Skrevet 3. desember 2007 #2 Skrevet 3. desember 2007 Klyster er selvfølgelig ikke noe som frister..men for meg så var det viktig at jeg slapp å tenke på at jeg kom til å bæsje under trykkingen så jeg tok det..syntes det var veldig deilig å føle at en får tømt seg skikkelig før pressingen tar til. Det er også en fordel etter fødsel..slik at en ikke må på do og bæsje ikke så lenge etter en har født..hvis du skjønner.. Er nok vanlig at det kommer noe..men det vil ikke du legge merke til..de tørker det diskre bort
Minnie Mom Skrevet 3. desember 2007 #3 Skrevet 3. desember 2007 For min del så var jeg på do flere ganger mens jeg gikk hjemme med rier, tror det er kroppens måte å tømme seg naturlig på. Vet ikke hvordan det blir denne gangen, men mye mulig jeg ber om klyster hvis det er tid på sykehuset (hvis kroppen ikke tømmer seg naturlig).. Vet ikke om det kom noe under fødselen sist, og for å være helt ærlig så bryr jeg meg ikke.. Husker jeg tenkte på det i forkant, men når man ligger der og presser så er det kun å få ut babyen som betyr noe.. )
Muppa 3+1 Skrevet 3. desember 2007 #4 Skrevet 3. desember 2007 Ja jeg vil så absolutt ambefalle klyster når du blir tilbud det eller om du ber om det selv når du er i fødsel. Det er veldig deilig å la være å tenke på at du bæsjer unner fødsel og ikke minst tiden etterpå. Det er ikke det første du vil gjøre etter en fødsel å bæsje, eller de første dagene og da er det deilig å ha tømt seg.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #5 Skrevet 3. desember 2007 jeg fikk klyster under fødselen forrige gang og det er helt fantastisk! litt ubehagelig å få satt det, men det er ingenting i forhold til alt annet man skal gjennom. 30 sekunder senere satt jeg på do og ALT kom ut i rekord fart ;-) etterpå følte jeg meg så utrolig bra, i tillegg til at du ikke får behov for å gå på do på en stund etter fødselen noe som er en fordel om man er veldig sår.
nungo Skrevet 3. desember 2007 #7 Skrevet 3. desember 2007 I en første delen av fødselen er det ingen ting i veien for at du kan "tømme deg" på do selv. Når det går mot sluten vil du antakeligvos bli tilbudt klyster - jeg opplevde ikke det som noe ubehagelig. Mener det er en slags lun saltvann de spyler opp i tarmen din; jordmor er veldig diskret og på det tidspunkt synes jeg faktisk ikke en gang det var særlig pinlig. Jeg måtte deretter ligge i ro omtrent 15 min og kunne deretter selv gå på do og tømme det som var i tarmen. Ellers må du tenke på at jordmødrene er VELDIG vant med dette og at det er bedre å få det ut på den måten enn under selve fødselen.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #8 Skrevet 3. desember 2007 Oi, men funker klysteret så raskt altså? Er det alt som kommer ut da, eller bare det "nederste"? Blir det skikkelig løst? HI
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #9 Skrevet 3. desember 2007 Meg meg gikk vannet etter et dobesøk med førstemann (dog uten klyster) Men da jeg prøvde å presse ut babyen, så irriterte det meg at det var en liten bæsjeklump som var i veien. Så jeg presset alt jeg hadde jeg for å bli kvitt klumpen. Gynekologen bare gjorde et lite tegn til jordmor, som måtte tørke opp. De er nok vant til litt av hvert.. Vil anbefale klyster ja, så slipper du å kjenne på evt. rester. (ler meg i hel:::))
nungo Skrevet 3. desember 2007 #10 Skrevet 3. desember 2007 Ja, det funger ganske rask - husker ikke helt hvilken "konsistens" det hadde, men jeg klarte i alle fall å gå ut på doen selv og sette meg, så det var ikke slik at det sprutet ut om du frykter det - tror også jeg måtte "presse" litt som vannlig. Stort sett kommer alt som ligger i tykktarmen ut, tror jeg - du er jo da kommet så langt i forløpet at du sannsynnligvis ikke har spist noe særlig de siste timene og dermed kommer det ikke så mye mer ned i tarmene dine.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #11 Skrevet 3. desember 2007 var hos jordmor i dag og vi pratet om dette med avføring under fødsel. som regel får du til å gå på do før pressriene kommer. og når di kommer, er ungen så langt nede å klemmer til såpass mye over endetarmen at det kommer veldig lite avføring om det kommer noe i det hele tatt. så dette burde vi ikke tenke på, mente jordmor. dette er verken flaut eller unaturlig. og jordmor og di andre er vant med det. gi en stor F i d. det viktigste er at ungen kommer ut... med eller uten avføring under fødsel.
moki, har fått sin prinsesse! Skrevet 3. desember 2007 #12 Skrevet 3. desember 2007 Bare et ord: KLYSTER!!!
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2007 #14 Skrevet 4. desember 2007 Da jeg var på svangerskapskurs så snakket vi om dette med avføring under fødsel. Det var helt normalt. De tørker det diskre vekk. Jordmora sa at de ikke anbefalte klyster lenger da en ikke alltid får tømt seg helt og det var verre med flytende avføring som kom ut.
roannima Skrevet 4. desember 2007 #15 Skrevet 4. desember 2007 Det siste man tenker på når man ligger der er at man driter på seg . . . :-) er helt andre ting som betyr noe da. . . . . Jeg fødte førstemann som atten åring og var DØDSREDD for å bæsj'e . . . Men. . . Frykten var ubegrunnet. . . . Jeg enset det ikke engang. . . . Pr dags dato har jeg jobba noen år innen helsesektoren , og vet at sånne ting bryr ikke helsepersonell seg om. Så min anbefaling til alle dere som skal føde er, ta det helt med ro:-) ikke bruk energi på sånne bekymringer. Lykke til alle sammen, med eller uten bæsjing :-)
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 4. desember 2007 #16 Skrevet 4. desember 2007 KLYSTER JEPP JEPP JEPP! D fungerer knaill..og er ikke mer ubehagelig enn at d er overkommelig:D
twoboys & a girl Skrevet 4. desember 2007 #17 Skrevet 4. desember 2007 Brukte det ikke sist, å det kom ingen ting heller. De praktiserer det ikke på sykehuset hvor jeg skal føde nå. Har dessuten ikke tenkt så mye på det, nok av andre ting å tenke på.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2007 #18 Skrevet 4. desember 2007 Jeg bæsjet en hel del under min fødsel, glemte helt å be om klyster før det var for sent..... Jeg tenkte likevel ikke på det i det hele tatt (og tro meg, dette var noe jeg for guds skyld IKKE ville gjøre foran noens åsyn i forkant!!) Jordmødre er vant til det meste.
dykkollidykk Skrevet 4. desember 2007 #20 Skrevet 4. desember 2007 hører at noen tar et klyster mens de enda er hjemme. man må jo ofte vente med å dra på føden (eller man sendes hjem igjen). man får kjøpt dette på apoteket, f.eks microlax. det er sånne små tuber med avføringsmiddel som skal virke ganske kjapt. vet ikke hvor lett det er å sette på seg selv, men.... du kan søke på microlax på felleskatalogen.no
Afrodite´71 Skrevet 4. desember 2007 #21 Skrevet 4. desember 2007 Sist jeg fødte ble verken bæsjing eller klyster nevn, og jeg tenkte heller ikke på det. Vannet gikk tidlig på morran og jeg tenkte ikke på å spise før det hele var over. Var derfor rimelig tom på tanken. Så overraskelsen var stor da jeg kjente at det kom mer enn baby under pressriene. Jordmora tok det med stor ro og sørget for at den lille, harde klumpen kom rett i papiret. "Det er helt normalt, bare la det komme" trøstet hun. Og der og da betydde det overhodet ingenting. Var hos jm i dag og spurte henne om klyster. Hun sa det kom helt ann på dagsformen. Det er vanlig å få diare/løs mage i forbindelse med fødsel, og da er ikke klyster noen god løsning. Bedre å tømme seg for egen maskin. Hun anbefalte heller ikke å sette det hjemme, da det kunne komme rett opp i riene uten mulighet til assistanse. For dem er det ikke noen big deal. Tenkte bare det ikke er så gøy for meg og mannen. Men som jm sa, vi ser det ann til ting er i gang og tar det som det kommer.
puskiluska Skrevet 4. desember 2007 #22 Skrevet 4. desember 2007 Min første fødsel gikk så fort at de ikke rakk å sette noe klyster. Jeg hadde kjempe sterke rier, men skjønte ikke før etter fødselen at jeg hadde bæsja underveis. Det skyldtes nok mest det at jeg da var inni i min verdan med pusting og rier, men også det at jordmor var så diskret når hun tørket det bort. En stund etter fødselen var ferdig begynte jeg å tenke på det og spurte jordmor. Hun svarte med et glimt i øyet at det skulle jeg ikke bekymre meg for, det var de sååå vant til. Med andre ord jeg hadde bæsja;-) Ville prøvd å ikke bekymre meg for dette hvis jeg var deg, skjer det så skjer det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå