Gå til innhold

Dumt spørsmål, men brekt tå- farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert dumt spørsmål, men i dag snubla jeg i en diger kleshaug som jeg hadde lagt klar på badegolvet for vask. Ene tåa knakk føltes det som. Er usikker på om den er brekt, men. Det gjør kanskje mere vondt. Er ganske vondt nå selv om jeg iset ned. Den begynner å bli blå. Noen som vet om dette er farlig for baby? Kan det oppstå infeksjon hvis det er brudd? Har aldri hørt annet enn at hvis noen brekker tær så skal de bare gro av seg selv?? Kan kanskje ta det opp med jordmor i overmorra da? Er nok bare overnervøs, men...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke dette er noe farlig nei.

Det er helt vanlig at en brukket/ bristet tå vil bli blå, den har jo tross alt fått seg en real trøkk. Tror heller ikke at det er vanlig at det går infeksjon i brudd, det har jeg aldri hørt om.

Sambo brakk lilletåa si for noen år tilbake. Han var til lege og det eneste han fikk beskjed om var at han skulle bruke en stiv sko.

Dette kan du nok ta med ro. :)

Skrevet

Hei jeg er sykepleier og har jobbet litt med sånne småskader.. Er sjelden det kommer infeksjon i et lukket brudd, det er farligst om det er hull i huden inn til bruddet slik at bakterier får en vei inn... Et lurt tips - få tak i sånn tykk elastisk brun (smal) tøyteip (fåes kjøpt på apoteket) og teip den brukne tåa til den nærmeste tåa på hø eller venstre side (alt etter hva som passer best). Det kan være lurt å ha en bitteliten kompress mellom tærne slik at det ikke blir svett og fuktig inni der.. Dette vil gjøre slik at tåa holdes mer i ro og det blir da mindre smertefullt for deg... Ellers bør du hvile foten litt, ha is på for å dempe hevelse og sitte med foten høyt.... Så er det bare å ta tiden til hjelp.. Men føler du at det ikke gir seg så ta for all del kontakt med lege!!!!!! Og husk du kan ta paracetamol i doseringene som står på boksen også når du er gravid!!!

Skrevet

Ble mer beroliget nå ja. Takk. Tåa har blitt lilla ytterst på tuppen, men tror kanskje ikke den er brekt. Har holdt den i ro, og iset ned forleden da dette skjedde. Har ikke hatt noe plager med den nå etterpå. Glemte faktisk å nevne det for jm i dag da jeg var på kontroll. Var så mye annet jeg skulle spørre om, men da betyr det vel at jeg ikke merker så mye til den. Men, selvfølgelig, blir det verre skal jeg dra til lege. Håper den får tilbake sin vanlige farge snart:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...