tobias og en til i magen:) Skrevet 3. desember 2007 #1 Skrevet 3. desember 2007 hei, jeg lurer på om en har rett å få undersøkt om en har for trangt bekken? jeg går å tenker på dette daglig og gruer meg veldig til fødsel pga dette...har prøvd og ta det opp med både fastlege og jordmor, men føler at jeg ikke blir tatt på alvor. Pga at det har vært et tungt svangerskap pga hyperemesis fa uke 7til 28 og bekkensmerter fra ca 17, så merker jeg jo at jeg har ikke så mye tolmodighet og gå på..og jeg føler ikke at jeg har direkte angst for å føde, for jeg er førstegangsfødende og aner ikke helt hva jeg går til,men jeg er redd for at noe skal skje med barnet og dette med bekkenet ,om jeg er bred nok...og har ikke lyst å virke hysterisk heller, men begynner vel å føle at hysterisk er det jeg må bli for å bli tatt alvorlig..
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #2 Skrevet 3. desember 2007 Jeg har også lurt på dette, da jeg er veldig smal over hoftene. Min mor fikk anbefalt keisersnitt fordi hun hadde så trangt bekken, men valgte likevel å prøve og føde vaginalt. Noe som gikk greit Jeg spurte jordmor om man fikk undersøkt dette på forhånd, men fikk til svar at de aller fleste norske kvinner hadde stort nok bekken til å føde vaginalt. I dag får man visst ingen sjekk før man skal føde. Man prøver på vanlig måte, men hvis det ikke går blir man sendt på hastesnitt. En venninne av meg som opplevde dette.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #3 Skrevet 3. desember 2007 Jeg spurte jordmoren min angående dette og hun sa at de som kan ha for smale bekken er enten de som er veldig høye (over 1,80 ) eller små ( tror det var under 155 ) Hun sa et typisk tegn på trangt bekken er korte fingrer/ små føtter ? Hun sa også at det var umulig å se hvem som har trangt bekken for det er kun de innvendige målene som teller. En kan være brede over hoftene, men ha smalt innvendig bekken.
Lille`mor & lillebøll Skrevet 3. desember 2007 #4 Skrevet 3. desember 2007 Du har ikke rett på og undersøke dette. Har selv spurt lege/jordmor om dette. Fikk til svar om at det var i helt spesielle tilfeller det ble gjort estimering av bekkenet og det var et fåtall kvinner som hadde for ``lite``bekken. Det var veldig uvanlig i følge legene på sykehuset. Men kan jeg har en vennine som ikke hadde hofter eller rompe(ingen ting der) kjempe smal over bekkenet og fødte et barn på 4,5 kilo...
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #5 Skrevet 3. desember 2007 Her tror jeg det er veldig stor forskjell om du går til lege eller jordmor. Jeg har kun gått til lege og skal nå få målt bekkenet mitt, det hadde jeg ikke hatt sjans til hvis jeg hadde gått til jordmor. Forrige fødselen min ble KS og jeg sa bare at jeg var veldig lysten på å få målt bekkenet pga forrige fødsel - så for meg har det vært verdens enkleste sak å få til!
tobias og en til i magen:) Skrevet 4. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 4. desember 2007 Ok takk for svar hvertfall:) kanskje jeg skal prate med fastlegen en gang til, er jo for å føle meg mer trygg på fødsel at jeg ønsker å få sjekket det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå