Gå til innhold

Blodtrykksfall eller noe annet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 24+4 på vei.

I går og i dag har jeg opplevd flere episoder der jeg har blitt plutselig veldig svimmel og kvalm. Jeg blir gulblek i huden og begynner å kaldsvette. Det kjennes ut som om jeg skal besvime og jeg blir nummen i armer og bein. Det kommer når jeg har bøyd meg framover eller gjort noe som har medført at magen blir presset litt sammen, men også når jeg bare blir stående litt rett opp og ned litt lenge. For å få det til å gå over må jeg legge meg flatt, gjerne med beina høyt. Jeg kan ligge flere minutter før det går over.

Jeg er ikke engstelig for det, men jeg lurer på om det er andre som har opplevd det og som har noen råd for hvordan jeg kan unngå det. Kan det ha noe med væskeinntaket å gjøre? Er jo litt dumt å få det når jeg er blant mange folk og ikke kan legge meg flatt :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan godt høres ut som blodtrykksfall. Men du sier at du ble gul i huden?? Det kan tyde på at det er noe med leveren. Man blir kun blek ved blodtrykksfall..

Skrevet

Hudfargen min er litt gul til vanlig, kan være derfor. Jeg ble i allefall veldig blek.

Skrevet

Kan være at du trenger jerntilskudd!

Hør med lege, eller dra innom legen å få tatt en sjekk av blodprosent.

Skrevet

Hei!

Jeg opplevde akkurat det samme som deg i dag for første gang. Jeg er bare 14 uker på vei, men ringte til fastlege og jordmor for å høre om jeg burde ta noen blodprøver osv. Var hos jordmor for ca to uker siden, og hun sa at jernlageret var fint, og at det ikke synker så fort til at det kan være det. Hun sa hun fikk mange henvendelser pga nettopp dette og sa at det er veldig vanlig å oppleve gjennom hele svangerskapet. Alle hormonforandringene, noen har lavere blodtrykk en de normalt har og noen tåler stress dårlig og at man bør jekke ned aktivitetsnivået noen hakk når man opplever det du beskriver: svimmelhet, kaldsvetting, kvalme og nær besvimelse. Så hun sa til meg at nå er det barnet som bestemmer, og da må vi bare ta hensyn til de signalene h*n sender oss. Så hun anbefalte meg og legge meg ned på sofaen og heller ta en sykemelding for mye enn for lite, og stresse ned.

Håper det hjalp deg litt...

Skrevet

Takker for svar.

Jeg har sjekket jernlagrene for kort tid siden og de var ok. Og jeg har hatt helt normalt blodtrykk de gangene jeg har målt.

juni'08:-)

Jeg har tenkt slik du skriver. Jeg er foreløpig sykemeldt fram til jul så jeg kan ta det med ro om jeg vil. Får vel bare gjøre det. Det er skikkelig ekkelt å få det slik. Og så blir folk rundt så oppskjørtet at de gjør det hele mye verre.

Skrevet

Det er bra du har mulighet til å ta det med ro:-) Da jeg ringte jordmor sa hun at jernlagret ikke ble "dårlig" over så kort tid, og siden blodtrykket ditt også er normalt er det vel bare kroppens måte å si "ro ned!" Fikk også råd om å ikke stå rett opp og ned over lang tid, passe på å sette meg ned når jeg har mulighet til det. Det kan forebygge de ekle svimmel/svime-av- episodene.

Så håper vi slipper å oppleve det så mye, for det er veldig ubehagelig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...