snene Skrevet 3. desember 2007 #1 Skrevet 3. desember 2007 Aner noen hvordan dette fungerer? Får de ta de 6 ukene de har krav på eller faller disse over på mor? (gjelder de som jobber f.eks. 4 uker på og 4 uker fri)
Idun<3tosmå<3 Skrevet 3. desember 2007 #2 Skrevet 3. desember 2007 Det er stor forskjell på firma her tror jeg... Noen gir automatisk fri med lønn fire uker før tremin, andre gir mulighet til å ha friperiode før tremin, og noen igjen fri uten lønn. De som jobber på rigger, kan få lov å være på jobb og har om fødsel settes i gang, rett på første helikopter hjem.... Så du må nesten sjekke særavtalen hos det aktuelle firmaet.... Men det jeg tror de har rett på og som er lovbestemt er vel to uker fri i forbindelse med fødsel. Men de har vel rett på å ta så masse permisjon de vil vel? Det er jo samme reglene sånn sett enten man er mor eller far.....
snene Skrevet 3. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 3. desember 2007 Han påstår selv at han ikke har krav på noe, at de faller uten om de ordinære avtalene pga de avtalene sjømannsforbundet har. Er vel best å sjekke det opp selv
rm83 ¤Heine 08 & Hedda 10¤ Skrevet 3. desember 2007 #4 Skrevet 3. desember 2007 Hei Jeg har også en samboer som jobber på sjøen. (supplybåt) Når det gjelder permisjon, så har han krav på 14 dager fri i forbindelse med fødsel. med eller uten lønn er forskjellig fra firma til firma. Og de seks ukene med pappaperm må taes i en friperiode, men dem får da pappapermisjonspenger i tillegg til lønn som de allerede har opparbeidet. skikkelig dumme regler!!!! Hvis jeg ikke har misforstått det vi har lest om det.
Gjest Skrevet 3. desember 2007 #5 Skrevet 3. desember 2007 Bare tull. Han har rett på sine 6 uker han akkurat som alle andre. Sambo er også sjømann og hadde sine uker akkurat når han selv bestemte, det kan ikke arbeidsgiver gjøre noe med. Er NAV som skal betale, så eneste det har å si for arb.giver er at han blir borte de ukene. Så lenge han er ansatt i et norsk selskap da og ikke utenlandsk, da kan det jo være de er vanskelige med å gi fri...
Gjest Skrevet 3. desember 2007 #6 Skrevet 3. desember 2007 ...og jeg svarte på Snene sitt innlegg 13:59 - ikke det over mitt...
snene Skrevet 3. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 3. desember 2007 Ok. Sjekka nettopp med NAV, og tidligere var det slik at for å gjøre det så enkelt så mulig så ble fedrekvoten overført til mor. Men det går ikke lenger, så der er en ordning slik at far tar ut sin del, men i en friperiode (helst, avhenger av arbeidsgiver). Slik at han da får permisjonspenger + lønn? Bare innvikla.. men fikk beskjed om å bare føre opp når det passer at han tar ut sin del.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå