Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #1 Skrevet 3. desember 2007 lurer på hvorfor sammenhengen er slik: "en høyere prosent av kvinner med høyere utdanning ammer barn under 6 mnd enn det kvinner med lavere utdanning gjør, de med høyere utdanning ammer dessuten lengre..."
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #2 Skrevet 3. desember 2007 det er et forsøk på å skape sosiale skiller mellom de som ammer og de som ikke gjør det, av typen "godt opplyste (mao vellykkede) kvinner ammer, mens de dårlig opplyste (white trash) gjør ikke det. for å motivere kvinner til å amme, ettersom alle ønsker å identifisere seg med de vellykkede... om man faktisk er mer vellykket dersom man ammer er et spørsmål jeg holder åpent.
Gjest Skrevet 3. desember 2007 #3 Skrevet 3. desember 2007 Jeg tror det kan ha noe med flere faktorer. Kvinner med høyere utdanning tenderer lettere til å holde seg orientert og søke opp ny informasjon enn kvinner uten høyere utdanning, derfor har de gjerne mer info om hvor viktig amming er og legger mer arbeid ned i å lykkes. Disse mødrene er også oftelitt eldre når de får barn,i snitt, enn kvinner uten høyere utdanning, og det er jo også vist atyngre mødre ammer barne mindre og kortere enn de som er noen år eldre, sånn statisktisk sett (kanskje man blir mer utholden og tålmodig med årene? Mer moden for å få barn og ofre litt ekstra? Ikke vet jeg) Og jeg tror det kan ha litt med mijøet og gjøre også, ofte er det jo slik at like barnleker best så mødre med høyere utdanning er gjerne oftere sammen med andre mødre med høyere utdanning hvor det mervektlegges å "følge boken", en i andre grupperinger hvor det ofte går mer sport i å vise omverden at man er selvstendig og "tøff" nok til å drite i allmenne råd og gjøre som en selv vil med sine unger, litt satt på spissen. Når dette er sagt så er jo dette heldigvis bare statestikk, det skjærer jo ikke alle under en og samme kam. Jeg kjenner unge kvinner uten høyere utdanning som har ammet i over 1 år og "eldre" (missforstå meg rett nå, hehe...) kvinner med høyere utdanning som bare har ammet noen uker. Og alt midt i mellom ;-)
Gjest Skrevet 3. desember 2007 #4 Skrevet 3. desember 2007 Men dette er jo ikke et forsøkpå noe, men faktiske tall hentet fra mange ulike spørreundersøkelser (har ikke lest akkurat den konkrete setningen til HI før, men sett lignende tall og oversiktet, prosenter ol) om hvor lenge man har ammet og hvilken utdanning man har. Man blir jo ikke en mer vellykket mor av å amme, da har man virkelig missforstått...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå