Gå til innhold

Frarøvet dager av permisjonen min!!!


Mon79

Anbefalte innlegg

Er det flere som har opplevd at hvis man føder før tiden, så blir permisjonen tilsvarende kortere??

 

Jeg valgte å ta 54 uker med 80% lønn og mener at jeg, som alle andre da har KRAV på 54 uker (inkl.fars uker). På nav sine hjemmesider står det ingenting om hvor mange uker man har krav på alt etter om man føder før eller etter termindatoen. Jeg begynte jo uansett på permisjon min til den planlagte datoen.

 

Har de lov til å trekke dager fra meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, de har lov å trekke dager fra deg.

 

 

Stønadsperioden for foreldrepenger ved fødsel

Publisert: 31.05.07

 

Når både mor og far har rett til foreldrepenger

 

Når både mor og far har rett til foreldrepenger (arbeidet 6 av de siste 10 måneden) er stønadsperioden 44 uker med 100 % dekningsgrad og 54 uker med 80 % dekningsgrad. Stønadsperioden starter senest 3 uker før termindato. Dersom disse ukene ikke tas ut eller fødselen skjer for tidlig, blir stønadsperioden tilsvarende forkortet. Ukene før fødsel kan ikke overføres til perioden etter fødselen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger på nettsidene til NAV.

Gå inn på Familie og omsorg, åpne "svangerskap,fødsel og adopsjon" og deretter " foreldrepenger ved fødsel"

På høyre side står det relatert informasjon og denne informasjonen ligger under "stønadsperioden for foreldrepenger ved fødsel"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er surt:( men sånn er det jo. Jeg lurer jo litt på om en får flere uker totalt hvis en går lenge over tiden... tipper at vi ikke får det nei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får trøste deg med at du får mer tid med nurket enn de som føder etter termin.

Jeg mistet også 3 uker perm på grunn av regelen :)

Permisjonen er jo for at man skal være der med barnet da, men jeg skjønner jo ikke at de har giddet å lage den regelen sånn da:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene er jo slik for at det skal bli mest retferdig for alle.

De 3 ukene skal tas før fødsel for at du skal slappe av og lade opp før fødselen og på grunn av at tall viser at de fleste likevel er sykemeldte på slutten av tiden før fødselen. Når man føder før tiden trenger man ikke disse ukene for da har ungen allerede kommet.

Det er heller når man går over tiden man "mister" tid med ungen. I Norge har vi et av de beste permisjonsordningene i verden så ikke klag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Men hvordan gjør de dette i forhold til jobben da? Regner med at man søker permisjon før man føder og da veit man jo ikke når barnet blir født.. Hva om man da søker permisjon fra den dagen man skal gå ut i permisjon og de ansetter en vikar, og så føder man 2 uker for tidlig og man skal da begynne å jobbe 2 uker før tiden? Da blir det jo 2 som jobber samtidig, og skal ha lønn da? kan ikke skjønne at firmaer godtar dette.. Alle skal vel ha like lang permisjon uansett når man føder i forhold til termin?!?!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har rett på 3 uker som skal tas før fødsel. og enten 44 uker eller 54 uker etter fødsel inkludert 6 uker fedrekvote.

Forstår du virkelig ikke at dette er likt for alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit det at alle har rett på 3 uker før fødsel, men hvis man da føder 2 uker før termin kan man jo ikke få tatt ut 3 uker.. og da i følge NAV blir permisjonen forkortet med 2 uker... Da blir det jo ikke likt for alle... hvis man da føder 2 uker for tidlig får man jo bare 1 uke før fødsel og 51 etter fødsel.. det blir jo bare 52.. Eller har jeg misforstått??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Er det ikke sånn at alle får like mange uker permisjon, men de som føder før termin får mer tid med ungen sin enn de som føder etter? Eller får man faktisk færre uker "fri" fra jobb hvis man føder i den treukersperioden før termindato?

Da har jeg i alle fall misforstått. Jeg har jo samme nmed min sjef funnet ut når jeg skal ut i permisjon, og hvilken dato jeg skal komme tilbake. Kan dette med andre ord bli endret på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare de 3 ukene før fødsel som faller bort om du føder for tidlig du vil fortsatt få 44 eller 54 uker inkludert fedrekvoten etter ungen er født.

Så du har nok missforstått ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man får ikke 44 eller 54 uker inkl fedrekvoten etter babyen er født, de 3 ukene før fødsel er inkludert i disse ukene.

Har lest på nav og der står det:

3 uker før og 6 uker etter fødsel er forbeholdt mor.

6 uker er forbeholdt far.

de siste 29/39 ukene kan deles som man selv ønsker.

 

Hvis du regner sammen dette blir det 44 eller 54 uker inkl 3 uker før fødsel, det vi si at hvor lang permisjon man skal ha avhenger av når fødselen skjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, vil dette si at alle får 41 eller 51 uker etter fødsel? Og at perioden før fødsel kan bli alt fra 0 til 21 dager, alt etter når man føder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ul terminen er utgangspunktet for permisjonen og vanligvis velger man å begyne permisjonen 3 uker før termin(man kan begynne inntil 12 uker før, men ikke senere enn 3 uker før termin)

 

De resterende ukene 51/41 tas etter termin/fødsel

En som føder mer enn 3 uker før termin mister de3 ukene og får 51/41 uker beregnet fra dagen barnet blir født.

 

Føder man etter termin så får man full permisjon på 54/44 uker MEN mindre tid etter fødselen og mer tid før fødselen.

 

De som føder fortidlig mister permisjonstid men får full tid med barnet.

 

De som føder forsent får full permisjonstid men mister tid med barnet.

 

 

Ja det kan betye at oppstartdato i joibben kan bli flyttet på, men dette vet man og det utgjør jo skjelden mer enn 3 uker.

 

Føder man veldig fortidlig og blir liggende på sykehus begynner ikke permisjonen før man er skrevet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...