isprinsessan Skrevet 3. desember 2007 #1 Skrevet 3. desember 2007 Er 16 el.17 uker på vei. Värt kvalm og kastet opp i ti uker, men först de siste 4 ukene som jeg har värt 100% sykmeldt!! Fölte meg bedre, men nå når jeg skulle begynne å jobbe igjen har jeg värt dårlig siste uka. Stresset meg opp og kastet opp.....vond sirkel. Måtte bare dra hjem fra jobb idag, da jeg har en stressende jobb (dekoratör for 6 butikker) Ringte nå min hyggelige jordmor for å höre om det kan bli ny sykemelding. Bor i Sverige og her er det sånn at selv om legen skriver en sykemelding kan Forsäkringskassan som utbetaler pengene nekte deg dem i ettertid. Så man kan riskere å ikke få noe penger!! Tro det eller ei!! Jordmor mente at siden jeg var kommet langt over de förste akseptable ukene for å väre kvalm så kanskje det ville bli vanskelig for meg å få det godkjent.....Kjenner jeg blir stresset og mer kvalm bare av å tenke på det!!! At det går an, nei men jeg får spy på kunder og utstillingsvinduet da! Fikk vår förste i Norge, og var like kvalm da, men det var da aldri noe snakk om at jeg måtte jobbe! Kjenner jeg savner gode gamle Norge i denne situasjonen.... Kan jo nevne at jeg har värt innlagt på sykehus også pga dette og magekatarr. Magekatarr som de sa kom pga stress og oppkast. Ergo: jeg vil ikke ha tilbake det bare for at de ikke kan gi meg lönn... Huff, takk til de som tok seg tid til å lese mitt klagebrev! Det var iallefall godt å få skrevet det ned, pluss at kanskje noen i Norge med hyperemesis vil föle seg litt lettet over at de ikke behöver å slite med byrokratiet pluss oppkast....
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #2 Skrevet 3. desember 2007 oj jøss..... er det mulig???? huff ønsker deg virkelig lykke til:)
Caramell, 3-barns mamma! Skrevet 3. desember 2007 #3 Skrevet 3. desember 2007 Skal sies at det ER slik i Norge også... slettes ikke alltid nav godtar det legen skriver som diagnose.. Høres kanskje ut som at du har vært litt i overkant uheldig da, men det finnes absolut både leger og NAV kontor som kan slå seg vrange her også... skal sies at de fleste nok er litt i snilleste laget, etter min mening.. Man bør virkelig være dårlig for å være hjemme fra jobb. Har man hyperemesis, så er man tross alt mer enn dårlig nok...
isprinsessan Skrevet 3. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 3. desember 2007 Oj, jeg har aldri hört om det i Norge. Aldri hört at det er noen som har klaget på det, derfor gikk jeg ut fra at det ikke var sånn. Her derimot er det ofte reportasjer om det både i aviser og tv. Svenskene er absolutt ikke fornöyd med situasjonen, men gjör politikerne noe med det?? Neida? Og da er vel alt likt som Norge...hehe..
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #5 Skrevet 3. desember 2007 Ja, det høres ikke bra ut. Men tror her i Norge at det er litt for mange som sykemelder seg bare det er litt kvalme. Jeg har vært kvalm og kastet opp siden uke 6, men har bare vært borte fra jobb 5 dager pga.det. Synes det ikke er lett å være borte fra jobb så mye. Jeg kaster opp stort sett før jeg går på jobb, så klarer jeg jobben på et vis og går og legger meg når jeg kommer hjem.
isprinsessan Skrevet 3. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 3. desember 2007 Det er sikkert mange som sykemelder seg, når de kanskje hadde klart å jobbe, men akkurat når man er gravid synes jeg det er mer "lov" enn om det skyldes noe annet. Du kan väre glad du greier å jobbe, da har du ikke hyperemesis iallefall, det kan jeg love deg. Jeg skulle gitt mye for å heller jobbe, vise fram magen, spise lunch med kolleger osv......
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #7 Skrevet 3. desember 2007 Norge og Sverige er absolutt ikke likt på dette området. Det hender nok at noen får avslag i Norge også av ulike grunner, men det er ikke vanlig. I Sverige er sykelønnsordningene mye dårligere. De er strengere på hvor lenge man kan være syk, og hva som kan regnes som sykdom. Dessuten får de mindre utbetalt enn det vi gjør i Norge.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #8 Skrevet 3. desember 2007 okei irriterer meg at folk tror at det bare er til å sykemelde SEG.. men det er umulig! det er LEGEN som sykemelder en. en skal høre på legen sin når han mener det er behov for sykemelding, en lege sykemelder deg nemlig ikke for "litt kvalme". han sykemelder deg viss du sier du er så dårlig at du ikke komme deg på jobb, får i deg mat osv...
isprinsessan Skrevet 3. desember 2007 Forfatter #9 Skrevet 3. desember 2007 Akkurat derfor jeg er så sur på det svenske systemet der det sitter en person på et kontor og bestemmer om jeg får penger eller ikke selv om jeg har sykemelding fra lege!!! Så utrolig urettferdig at jeg skal ha den bekymringen i tillegg.....
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #10 Skrevet 3. desember 2007 Hei Anonym 15.45 Jeg blir litt lei meg når jeg leser det du skriver. Tror ikke du er ute etter å henge ut noen som virkelig er syk, men samtidig synes jeg det er vanskelig å lese at det er mange som sykmelder seg bare det er litt kvalme i en tråd om hyperemesis. Hyperemesis er ekstremkvalme. Det sammenlignes ofte med den kvalmen kreftpasienter opplever i forbindelse med behandling. Selv kastet jeg opp 50-100 ganger i døgnet da det stod på som verst. Legen min ga meg ikke et valg i forhold til sykemelding. Hun sa at jeg måtte være 100% sykemeldt så lenge jeg kastet opp mer enn et par ganger i døgnet, og at det ikke var aktuelt for meg å jobbe mer enn 50% før kvalmen forsvant. For en som aldri har vært sykemeldt før (har to fraværsdager pga. sykdom på ti år), var det vanskelig å svelge. Det gjør det ikke bedre at det er mange som tror at de som sykmelder seg pga svangersskapskvalme utnytter systemet og ikke er reelt syke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå