Gå til innhold

Flytte til England?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg og min sønn på 3 år har planer om å flytte til England, mest sannsynlig London i august 08. Noen tips? Tenker da spesielt barnehage, hvordan det er å bo med barn osv.

Videoannonse
Annonse
Gjest spinella
Skrevet

hei

nå bor ikke vi i london, og det er jo ofte andre tilstander der. men sånn stort sett må du regne med 600-700 pund per måned i nursery, det er for en fulltids plass, hos oss går den fra 8-6. ellers kan du også betale for sessions, og her i omegn ligger det på rundt 20 per morning eller afternoon. så her kan du som oftes mixe og matche det til med morning her og afternoon der.

de har også pre-school fra 2 år og oppover, de ligger på ca 5 pund per session, de fleste pres-schools tar barn fra 2 år og 7 mnd. Og er de på en godkjent pre-school så får en dekket intill 15 timer i uka av staten. Åpningstidene her er ikke like gunstige som for nursery, og det er mange som kun har morning sessions, eller ikke har afternoon sessions mer en et par ganger i uka. Her kan en også bestemme hvor mange sessions en ønsker per uke. Men det er en god del som har åpent fra 9-15, og noen har også breakfastclub.

Kommer jo an på om du skal jobbe, hva du skal jobbe og hvordan du skal legge opp ting.

Nursery er private og de tar inn ettersom de har kapasitet, en kan som oftes kjøpe ekstra dager/sessions om de vet at de har ledig, og en går en dag fast hos dem, noen er også mer felxible og fungerer som en barnevakts ordning. De fleste re-schools har opptak i september og ventelister for resten av året.

Tror websiden over dette heter www.childcarelink.gov.uk, men kommer ikke inn på favorittene mine nå, så er ikke helt sikker. Der kan du finne hva som er tilgjengelig og hva som finnes i ditt område.

Kontantstøtte kan du forresten bare ha med deg utenlands i 3 mnd, men den er kanskje sluttet når barne er 3 så uansett :-)

Skrevet

Tusen takk for masse nyttig informasjon!:) Jeg fikk besjed av den Norske barnehagen i London at det kostet 18.000 kr å gå i en Engelsk barnehage, fikk litt panikk. Men har skjekket det opp nå, og han har vel lagt på en god del kan du si. Vil helst at han skal lære språket fortest mulig, siden jeg skal være der en god del år. Og den norske barnehagen har bare åpningstider fra 08.30 - 14.30, en vanlig arbeidsdag er desverre ikke så kort!:(

Tusen takk igjen!:))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...