Mor til 3:-) 26.02.08 Skrevet 3. desember 2007 #1 Skrevet 3. desember 2007 Hei, er det noen andre her som har hatt konisering av livmorhalsen? Er bare litt spent på hvordan det går med dere, og om dere har behov for noen ekstra oppfølging.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #2 Skrevet 3. desember 2007 Hei:) Jeg hadde konisering av livmorhalsen i april i år, etter å ha hatt "virusforandringer" av mild art mer el mindre konstant i 6-7 år. Var helt borte ved et par anledninger, så kom det alltid tilbake. Og under sist svangerskap forverret det seg til SIN III fra SIN I og II, men det gikk tilbake igjen etter fødselen, og det har jeg\ hørt er vanlig. Legen mente imidlertid ikke det var bra med disse stadige svingningene og ville derfor fjerne ytterste laget av slimhinna (brukte strømslynge, grøss). Alt gikk fint, og celleprøve i etterkant har vært helt fin. Ble gravid i august, og legen min sier jeg ikke trenger noe ekstra oppfølging pga dette, og det er ikke noen fare for tidligere fødsel heller (selv om jeg er bittelitt bekymret for at livm.halsen skal være svakere). Legen sier det vokser seg veldig fort på plass igjen. Er nå 18 uker, og har ikke hatt noen problemer, blødninger el.l hittil:)
Mor til 3:-) 26.02.08 Skrevet 3. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 3. desember 2007 Med meg går det også fint, hadde invendig ultralyd i uke 19 for og sjekke. Livmorhalsen var ca 1,5 cm kortere en det som er normalt. Men den hvar stram og fin, så legen forventet ingen komplikasjoner. Jeg var og litt nervøs for dette, har en veninne som fødte 8 uker for tidlig etter att hun hadde hatt en konisering. Men får bare stole på legen. Fikk beskjed da jeg var på sykehuset til ultralyd og ta kontakt viss jeg begynte og få mye og harde kynnere. Lykke til da! Godt å høre flere som det går greit med, føler bare jeg hører om de som det ikke har godt så greit med.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #4 Skrevet 3. desember 2007 Hei igjen var meg som svarte tidligere. Ble overrasket over å høre at livmorhalsen din var 1.5 cm kortere enn normalen!!! Legen min har hele tiden sagt at den vokser ut igjen veldig fort. Har bare vært på en gu etter koniseringen (før jeg ble gravid), så jeg vet jo ikke egentlig, hvordan det ser ut nå i graviditeten. Legen som koniserte meg sa at vi kunne begynne å prøve å bli gravide etter 3-4 mnd (og det skjedde jo akkurat 4 mnd etter), men senere har jeg lest at man bør vente et halvt år?? Så jeg håper alt er greit da.. Måtte du selv bestille ekstra, innvendig UL? Jeg skal på vanlig UL nå snart, kan jo spørre da. Er så langt mellom kontroll til lege. Også overraskende å høre at venninna di fødte 8 uker for tidl, men vet man om det hadde noe m koniseringen å gjøre el kunne det være tilfeldig? Og har du hørt om andre som har hatt komplikasj pga dette?? Lykke til du også
Mor til 3:-) 26.02.08 Skrevet 3. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 3. desember 2007 hei, min har ikke vokst ut igjen og jeg har aldri hørt att den gjør de heller. er 3 år siden jeg gjorde det. da jeg var på rutineultralyd, tok legen invendig ultralyd for og sjekke dette. Da var min livmorhals 3 cm, og normalen lå på ca 4,5 til 5 cm. Men hun sa alt sto bra til. Legen min skrev på henvisningen til ultralyd att jeg hadde hatt en konisering. Bare ta dette opp når du skal på ultralyd, så blir det helt sikkert sjekket. Veninna mi fikk beskjed om att det sansynligvis var derfor hun fødte for tidlig. Hun ble inlagt i uke 30, da var livmorhalsen 1,4 cm. De kan nok ikke si 100% sikkert att det var det som gjorde det, men de trodde hvertfall det. Jeg vet om ei ann som jeg kjenner som også har hatt konisering og, hun fikk og litt for tidlig, 5 uker. men det kan ha vært en tilfeldighet. Ellers har jeg ikke noen andre personlige synspunkt, men har vært inne å lest litt på debattene om kompliserte svangerskap, fortidlig fødte osv. Her står det litt om sånne ting.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #6 Skrevet 3. desember 2007 Oi, huff da, nå ble jeg en smule bekymret. Får ringe legen min og spørre litt om det der. Hun sa også at det ikke forlå noen fare for for tidlig fødsel, men kanskje det skjer m noen. Jeg har trodd at alt var såre vel nå ettersom hun sier alt er ok. Tok som sagt gu og celleprøve i vår og en rask gu på kontroll v 9 uker. Mne bør kanskje undersøkes m UL ja. Skal spørre på vanl UL også og se litt på de forumene:) takk for info:)
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #7 Skrevet 3. desember 2007 Shit- ble skikkelig bekymret etter å ha lest inne på "komplikasj. i svangerskapet-sidene om kort livmorhals og konisering. Ser jo ut til at det er en del som både mister og føder for tidlig... Huff, jeg får ikke tak i legen på tlf heller. Vil gjerne ha en innvendig UL NÅ..
Mor til 3:-) 26.02.08 Skrevet 3. desember 2007 Forfatter #8 Skrevet 3. desember 2007 Hei, jeg var også bekymret helt til jeg kom på ultralyd. tenkte en del på det, og legen min visste ikke så mye om akkurat dette. Men bare prøv og slapp av. Det har nok sikkert noe med hvor mye de fjerner også. Da jeg var til etterkontroll på sykehuset fikk jeg beskjed att det var ca 25 prosent sjanse for og føde fortidlig, eller ha vansker med å bli gravid. Men på meg fjernet de ett godt stykke. Og som jeg sa, fikk jeg beskjed av legen om å ta det helt med ro!! Bare prøv og slapp av, hvar sikkert dumt og bringe opp denne debatten!! Det går sikkert kjempefint med deg:) Bare prøv å ikke tenke på det, og sørg for att du blir sjekket med innvendig ultralyd for og måle livmorhalsen. jeg er hvertfall helt rolig nå å tenker ikke så mye på det. Lykke til:)
birtemor-3 Skrevet 3. desember 2007 #9 Skrevet 3. desember 2007 Oisann!! Blir litt bekymret når jeg leser hva som er skrevet. Er ofte på gu pga celleforandring. Sist jeg var på sykehuset fikk jeg beskjed fra legen om at de kom til å konisere livmorhalsen. Var da 9 uker på vei, men legen mente at det gikk bra å utføre inngrepet selv om jeg er gravid. Syns dette høres merkelig ut? Da jeg var på svangerskapskontroll forrige uke nevnte jeg dette for fastlegen min. Han syntes det hørtes underlig ut. Han mente at isåfall måtte det gjøres før jul.. Er det fare for abort?
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #10 Skrevet 3. desember 2007 Hææ?? Nei, det høres MEGET underlig ut.. Jeg har hatt forandringer på celleprøva i årevis, og i sist svangerskap ble jeg derfor nærmere fulgt opp. Legen sa da at de selvsagt ikke kunne konisere mens jeg var gravid. Min fastlege hadde også sagt at de antakelig ikke kom til å ta "utvidet celleprøve" (knipe av litt "kjøtt" fra lmh med "tang") av meg heller på sykehuset da jeg skulle dit, for man skal visstnok ikke tukle med lmh når man er gravid. Men da jeg kom på sykehuset gjorde den gamle, tause overlegen nettopp dette, og jge ble dritredd. Han sa at det var bare bittelitt helt nederst så det ville gå bra. Men en hel konisering høres ikke bra ut i graviditeten. Jeg ble jo fx bedt om å vente m å bli gravid 3-4 mnd etterpå for at det skulle voks seg sterkt nok til et sv.skap igjen. Jeg vet selvsagt ikke, men ville hentet inn mye info om dette selv i så fall.. Bekymret selv jeg, etter å ha lest om for tidlig åpning av mormunnen og for tidl fødsel osv. Best å sjekke m flere leger, kanskje. ser at konisering i de fleste tilfeller ikke er noen fare for noenting (spes ikke med ny type konisering m slynge/laser i stedet for kniv). men så er det noen historier her da som skremmer en litt.. Lykke til, gi gjerne lyd om hva du finner ut om dette
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #11 Skrevet 3. desember 2007 Takk for det! Skal nok mase meg til en innvenndig UL enten på vanl ul el utenom. Legen min sa vel at det var "beskjedne" områder som var "infisert" hos emg, så de hadde fjernet lite. Er jo ikke lenge til ordinær UL uansett. Har lest at ny type konisering er bedre enn gammel (kniv), så et sted på nett her at en lege sa at man m denne typen ikke så forskjell på koniserte og ikke-koniserte lmh fordi vevet vokser ut igjen. Det samme sa jo legen min, at lmh er et organ som kan fortsette å vokse, og derfor kan reparere seg selv. Gjelder vel å ikke bekymre seg da...
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2007 #12 Skrevet 4. desember 2007 Jeg blei konisert i januar i år, og er nå i uke 29. Har fått beskjed av gynekologen min (som er spesialist på kvinnesykdommer og fødselshjelp!) at nå følges de som er koniseert ikke lenger spesielt opp. Dette fordi den nye metoden de bruker, laser, er så skånsom og det er svært små sjanser for at en skal føde for tidlig. Det de ser er at det er en liten tendens til å føde litt tidlig dersom en har blitt gravid før det har gått 3 mnd etter konisering. Men dette er det ørsmå sjanser for. Når det gjelder fertilitet så har de bl.a. i USA sett det motsatte faktisk, at koniserte blir lett gravide rett og slett. De ser også at koniserte ser ut til å ha en litt lettere åpningsfase ved fødselen, og det er jo jammen bra... Så NOE positivt er det jo i tillegg til at en har fått behandling så klart:-) Min søster blei konisert for noen år siden. Hun har fått 2 friske og fullbårne barn i ettertid - og hadde ingen problemer. Blei heller ikke fulgt ekstra opp. Som dere kanskje forstår så har jeg "forsket" litt på dette hehehe Leste veldig mye og forhørte meg mye i vinter da jeg blei operert. Legen på sykehuset sa at de sier at en bør vente 3 mnd før en blir gravid. Hun holdt på med et forskningsstudie på nettopp celleforandringer, så jeg stoler på at hun har peiling:-) Jeg bekymra meg mye for dette i starten av svangerskapet, men nå har jeg ikke tenkt på det på lenge. Dersom en føler for det kan en jo få tatt en innvendig ul for å bli beroliga:-)
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2007 #13 Skrevet 4. desember 2007 Aldri hørt om noen som har fått utført konisering i svangerskapet!! Jeg blei konisert tidligere i år, og det synes jeg absolutt ikke du skal gå med på. Gynekologen min sa at konisering blir ikke gjort på gravide. Det venter de med til etterpå. Celleforandringene går så sakte at det er ikke noe problem.
Mor til 3:-) 26.02.08 Skrevet 4. desember 2007 Forfatter #14 Skrevet 4. desember 2007 Hei, dette hvar veldig greit å lese:) Alltid hyggelig når noen som har noen positive synspunkter deler dem:) Jeg for min del er ikke så veldig bekymret lengre. Men jeg skal ha en sjekk i uke 35 sa hun. Og det er kun fordi jeg skal ha planlagt keisersnitt(blir mitt tredje) Å da ser legen att jeg helst ikke går i fødsel. Men forsto att det forventa helt normale forhold. Lykke til alle sammen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå