To barns mor og 75-modell. Skrevet 3. desember 2007 #1 Skrevet 3. desember 2007 Noen som har erfaring med denne smertelindringen?
roannima Skrevet 3. desember 2007 #2 Skrevet 3. desember 2007 Jepp . . . Jeg har. Syns ikk den var spes bra. . . . Kvalme . . Spydde i 10 timer av den. . . .
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #4 Skrevet 3. desember 2007 petidin er et sterkt smertestillende middel som vanligvis gis som innsprøyting i låret eller baken. Som nesten alt annet overføres det til barnet. Barnets lave kroppsvekt gjør at petidin som doseres slik at moren har nytte av den, virker sterkre på barnet.Nyere undersøkelser har vist at virkningen kan holde seg opptil flere uker. Den første betydningsfulle kontakten mellom mor og barn kan bli forstyrret av petidinen. Petidin påvirkede barn er slapper, vanskeligere å få kontakt med og sover mer enn andre nyfødte barn, og kan mangle energi til å suge. ikke alle tåler petidin. Du kan bli utilpass, svimmel, kvalm og kaste opp. De fleste steder bruker petidin midre i dag enn for noen få år siden
suza + 3 små Skrevet 3. desember 2007 #5 Skrevet 3. desember 2007 Virket bra for meg, fikk slappet av i mellom riene. Tror egentlig ikke at det tar sånn veldig mye av smertene, det er mer for å få kunne slappe av vis man er litt urolig.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #6 Skrevet 3. desember 2007 Jordmor sa til meg at den gis oftest kun til førstegangs fødende. Jeg fikk den ved fødsel nr. en, men ble nok ikke å få den denne gangen. Bedøver nedentil.
Anne_b1980 Skrevet 3. desember 2007 #7 Skrevet 3. desember 2007 leste om den etter min fødsel for 7 år siden, sto da den hadde liten smertestillende effekt men skulle virke avslappende...........
To barns mor og 75-modell. Skrevet 3. desember 2007 Forfatter #8 Skrevet 3. desember 2007 Til dere som har erfaring. Petedin eller epidural? Hva er best??
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #9 Skrevet 3. desember 2007 De fleste fødeavdelinger har sluttet å gi petidin pga påvist lang halveringstid i barnet etter fødsel (virker hemmende på pusten til barnet). Man kan istedet gi morfin - som er noe av det samme stoffet men dette er mindre farlig for babyen. Uansett vil dette kunne påvirke pusten til babyen, så det gis bare når man ikke mistenker at fødselen er nært forestående - f.eks kun 2 cm åpning og førstegangsfødende. Når man begynner å nærme seg full åpning og pressrier ønsker man ikke å gi det fordi det vil påvirke barnet. Hvis jeg kunne velge epidural eller morfin - det kommer an på hvor i forløpet jeg er. En epidural kan hemme deg og gjøre deg sengeliggende - og gjør deg i svært mange tilfeller ikke helt smertefri - og det skrus av når pressriene kommer. Morfin - kan gjøre deg kvalm og surrete i hodet - men det kan jo være godt å blåse av litt hvis du f.eks trenger noen timers søvn før ting tar seg opp. Dermed vil jeg ikke velge - kan hende det blir hverken eller - eller begge deler:-)
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #10 Skrevet 3. desember 2007 Pepedin virket ikke på meg, jordmor mente det skulle få meg til å slappe av og evt sove litt. Men nei, hadde ikke effekt. Epidural virket bedre, men pressriene ble ødelagt av epidural. Babyen var veldig slapp etter fødsel, om det skyltes gulsot eller pepedin, evt kombinasjon er vanskelig å si. Vil egentlig bare anbefale å sette seg godt inn i hva som er fordeler og ulemper med de forskjellige smertelindrende, og ikke planlegge noe. Men ta fødselen som den kommer.
Mamma til snart 4 Skrevet 3. desember 2007 #11 Skrevet 3. desember 2007 dere som fikk petidin under fødsel er dere sikker på at det var det?? etter jeg hadde gått 38 timer med modningsrier så ringte JM meg å sa at vi skulle komme til føden så hun kunne gi meg denne sprøyten, siden ingenting ville skje med det første så gjorde det ingenting at jeg fikk denne. skulle få såve på den, men den virket kun i 1 time så var det på an igjen, JM sa at petidin tar falske rier, men vist den ikke atr vondtene så er det skikkelige rier, dette var onsdagen, jeg fødde på fredagen, men hadde det vært slik at jeg fødte den dagen så hadde jeg ikke fått petidin siden det gåt over på sugerefleksen til barnet, men den var ute på 24 timer så det gikk ikke over på jenta vår. . . eller er det forskjellig fra sykehus til sykehus. .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå