Gå til innhold

Skal alle til jordmor??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg føler meg så lite opplyst og skjønner ingenting for tiden.

Var til første kontroll hos legen (vikar for min fastlege) når jeg var ca 8 uker på vei, da fikk jeg beskjed om å komme igjen senere for det var ikke vits å ta prøver så tidlig i svangerskapet..

Så fikk jeg ny time til legen idag, nå er jeg 12+5, legen tok blodprøver, jeg leverte urinprøve og det var alt?!?

Ingen informasjon om noen ting. Fikk ny time 21.februar.

Men hører jo folk er til jordmor, skal alle til jordmor og er dette noe man må ordne selv? og når skal man dit?

"uvitende førstegangsgravid"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her jeg bor må man i alle fall kontakte jordmor selv..

Skrevet

Hei!

Jeg er så heldig at jeg har lege og jordmor i samme lokale, så jeg slapp å bestille time til jordmor selv. Du kan velge hvor du vil gå gjennom svangerskapet. Har valgt å bruke JM mest mulig jeg pga at legen min ikke er særlig god på graviditet. Synes heller ikke det er noe poeng i å ta opp tiden hans dersom jeg ikke er syk. Nok av de som sikkert trenger timen før meg liksom ;)

Mange som velger å kun gå til legen da de enten ikke har jordmor der de bor eller som synes legen er flinkere enn JM. Du får som sagt velge selv!

Synes at det var veldig seint med den timen 21.02 da... skal vel ha kontroll hver 4-6 uke og helt mot slutten er det tettere oppfølging.

Gjest Orkideen
Skrevet

Det er frivillig om man går til jordmor eller ikke. Er du førstegangs-fødende anbefaler man å gå til lege og jordmor annenhver gang. Jeg går til fastlegen min den ene måneden og jordmor den neste.

Jordmødrene har ofte god tid og snakker med deg om ting som legen ikke har tid til.

Du må selv ta kontakt med jordmor. Ring til helsestasjonen i kommunen eller bydelen hvor du bor og de vil gi deg en time.

Hvor mye informasjon du får av legen din ved svangerskapskontroller er avhengig av hva du spør om selv. Jeg anbefaler deg å skrive ned en liste med alt du lurer på før du skal på svangerskapskontroll, dette gjelder både hos jordmor og lege.

Det er normalt at det ikke skjer så mye ved svangerskapskontrollen i tolvte uke. Det er for tidlig å ta symfysemål og høre hjertelyden. Det kommer etterhhvert.

Ønsker deg lykke til.

Skrevet

jordmor må bestilles sjøl.. er førstegangsfødende og velger å ikke dra til jordmor før slutten av svangerskapet var der uke 15. og føler lite behov for det fremover..

Skrevet

Dette er mitt tredje barn, og jeg har valgt og ikke gå til jordmor denne gangen. Føler ikke noe behov for det. Det er helt frivillig om man vil bruke begge deler eller bare lege, men jeg tror også det er vanligst att en kontakte jordmor selv i den kommunen en bor. Lykke til:)

Skrevet

Ok, takk for svar, ble litt klokere :)

Jeg ringer helsestasjonen

Skrevet

Jeg har valgt å gå til jordmor da jeg ikke er fornøyd med min faslege. Han er også vikar, og jeg følte ikke at jeg fikk god nok oppfølging. Tok selv kontakt med jordmortjenesten og var så heldig å få en fantastisk flink jordmor, så jeg tar alle kontrollene hos henne. Skjønner ikke hva jeg skal til legen etter når han ikke følger meg opp skikkelig uansett.

Skrevet

Jeg også går bare til jordmor.

Da jeg syntes det var på tide å få bestilt time til første kontroll, tok jeg bare kontakt med jordmora istedet for legen.

Var hos lege og jordmor annenhver gang sist, og må virkelig si jeg fikk mest ut av timene hos jordmor. Han legen min er sjanseløs, så derfor så jeg ingen vits i å ha noen kontroller hos han denne gangen.

:)

Skrevet

Jeg går bare til fastlegen min jeg og.

Skrevet

Jeg går ennenhver gang til lege/jm. Går 1 gang i mnd. Var hos legen først, i uke 8, og da tok de alle prøvene, og han fylte ut helsepapirene mine, og vi snakket sammen om ulike ting. Han setter alltid av en dobbeltime når han har gravide inne.

Du må nok ringe selv, og bestille time hos jm dersom du ønsker å gå dit. Føler at de er litt mere drevne, og vet mere om gravide enn legene :)

Men greit å ga til begge synes jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...