Gå til innhold

Hva mener DU er hysteri i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av alle diskusjoner som går her inne nå,og vil derfor spørre dere her.. Hva mener du? Hvor går grensen får hysteri for din del?

Jeg startet også samme diskusjonen på 2.tri i sin tid,og det er sikkert mange som eventuelt har forandret syn,eller som har noe i tilføye. Spennende å høre hva dere mener! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt dette med den forbanna maten man kan og ikke kan spise!!

Jeg tror faktisk ikke det gjør noe å spise salami en gang i blant, og ta en kopp kaffe!!!

Vi lever jo for guds skyld i beste vellgående, å foreldrene våre overlevde lenge nok til og få oss...De har aldri hørt om alt dette mat vaset i den grad vi har hvertfall!!!!

I dag er jeg ekstra dritlei, etter 0 timer søvn ca, så jeg kommer sikkert tilbake med mer!!!Hihi;)

Skrevet

Helt enig.

Jordmoren min lo av meg da jeg sa at jeg var litt redd siden jeg hadde spist både salami , og spekemat , og for å ikke glemme laksen....

Det eneste jeg fikk til svar av henne var : SLUTT Å LES PÅ NETTET!

Hysteri ja , jo enig i du som skrev tidligere her oppe.

Alle er så jævla opptatt av hva de kan spise , og hva de ikke kan spise.

Alle så tilber Matportalen , som om det var gud!

Hvorfor ikke snakke med jordmoren sin?

Mathysteriet , er det værste med alt her inne mener jeg . Vi kaver opp hverandre , og skaper frykt og angst!

Skrevet

Maten er ganske hysterisk ja.. Man blir slakta om man drikker mer enn 1 liter pepsi max om dagen..

Spise sånn,ligge sånn,gå sånn...

Skrevet

i tillegg til maten kan jeg godt tenke meg å slenge inn dette med brukt madrass..bare en liten diskusjon rundt dette tidligere her på trim. ang økt fare for krybbedød, der det ble referert til nettsider for dette som viste til henholdsvis 4 og 8 ganger økt dødelighet ved brukt madrass...men i himmelens navn, i forhold til HVA liksom? det er nå stor forskjell på 1 av 10 og 1 av 10000...og det er vel så mye hysteri å komme med unødvendig skremselspropaganda om alt mulig folk leser om dagen...en kan jo tydeligvis pokker meg få kreft av agurk også... og jeg har heller ikke sovet i natt *grynt* ;) mornings alle!

Skrevet

At folk er opptatt av å ikke skade babyen i magen, og vil ha informasjon om hva de ikke bør spise osv, vil jeg si er et godt tegn. Men enkelte ganger bør man bruke litt sunn fornuft også.

Men at folk er "hysteriske" når det kommer til strekkmerker, vekt under svangerskapet, hengepupper osv... Vel, det synes jeg kan bli latterlig. Spesiellt med tanke på at det er ting vi ofte ikke rår over. Ikke bruk så mye energi på ting som kanskje aldri dukker opp. Gravide nå til dags bekymrer seg for mye over ting som vi heller får jobbe med etter at babyen har kommet.

Skrevet

Enig i det som er skrevet :-) mathysteri . . . . Madrasshysteri . . . Herre fred sier jeg bare:-) må nesten le av enkelte ting . . . . . Hysteri er en skummel sykdom:-)

Skrevet

Jeg synes egentlig ingenting er hysterisk - misliker sterkt at det begrepet brukes her inne.

Men jeg synes folk generelt er for opptatt av vekta, strekkmerker etc...

Virker som det er helt legitimt å være opphengt i det, men holder du deg unna mat og alkohol helsevesenet advarer mot - så er du" hysterisk".

Henger på en måte ikke helt på greip.

At mødrene våre ikke visste like mye som vi vet henger sammen med samfunnet vi lever i.

Vi har tilgang på vesentlig mer informasjon enn de hadde - hadde de visst like mye som oss, hadde de vært like engstelige - det er jeg helt sikker på. En kan jo ikke sammenligne heller - statistikk på barnedødeligheten går jo nedover og her i Norge har vi utrolig gode tall.

Det betyr jo at helsevesenet har gjort noe riktig i fokuset de setter på helse i svangerskapet.

Skrevet

Greit vi har tilgang til mer informasjon, men hvor bra er det nå egentlig? Som sagt nevnte jeg madrassepisoden i sted og det er bare et eksempel på skremselspropaganda som er blitt slengt ut her av overengstelige gravide her på forumet. Utrolig mye av informasjonen en finner i dag både på nett, aviser, bøker og andre kilder gir ikke uttrykk for i hvilken grad ting skal anses som en vesentlig betydning for barn og mors helse. Er det snakk om en salamiskive eller 50 kg med herligheten før risikoen blir såpass stor at risikoen for bakterier blir stor nok til at mengde må måles mot risiko?

Er førstegangsgravid og totalt grønn på alt selv, men velger å se på det meste med en heller stor dose skepsis...greit nok har jeg slutta å røyke og tar meg heller en clausthaler, men får nå være grenser for hvor langt denne informasjonen en får tak i i dag skal prege graviditeten med engstelse og ja...til tider hysteri..:)

Skrevet

vi har tilgang til mye mere informasjon enn de hadde for f.eks 20 år siden , men ærligtalt! Snakk med jordmoren din , snakk med legen , de fnyser gjerne av mye som blir sagt! Spekemat , laks , sushi er en ting...

Men lime-te , servelat , salami , sjokolade muffins??

Jeg tror noen å sitter å finner på dette jeg. Det er hysteri.

Jeg fikk beskjed av min jordmor at jeg kunne spise både sushi , laks og spekemat. Så lenge det var fra Norge , og at det ikke hadde ligget lenge i kjøleskapet.

Jeg velger å høre på henne , og virkelig drite langt i hva som blir skrevet på BIM om hva man skal spise. Tror det sitter endel små konger her inne ,som vet aller aller best og lager debatter og helvette for lite og ikke noe...

Det er min mening det.

Mat Hysteri!!

Skrevet

Poenget mitt er at det er en naturlig konsekvens å bekymre seg mer når en har tilgang på relevant forskningsdata - å bruke et så nedlatende begrep som hysteri på folk som passer litt på er på kanten spør du meg.

Det at vi har så lav spedbarnsdødelighet i Norge henger jo sammen med hvordan vi lever. Det blir født vesentlig færre med alkoholskader nå enn på 70 tallet fx ikke sant?

Samme med folat - antallet barn født med ryggmargsbrokk har sunket svært mye.

for å snu på det - når en vet så mye, og velger å holde seg på den sikre sida, er en da hysterisk eller ansvarsfull?

Og når en velger å ikke bry seg så mye, er en da avslappet og balansert, eller er en ignorant?

Skrevet

Enig med Anne jeg.

Synes det er litt dårlig å kalle folk hysteriske fordi de ønsker å være forsiktige og gi babyen den beste starten på livet den kan få. Og mer informasjon har jo gjort at skader på barn er mindre nå enn tidligere. Hver enkelt får gjøre det som passer for seg.

Dersom man ikke liker spørsmålene eller svarene som blir postet her inne så får man heller la være å lese og kommentere dem da.

Skrevet

eg syns d e altfor mye fokus på vekt, mat, og kor mye liv en ska kjenne iløpet av en dag.

mener ikkje at man ikkje ska være oppmerksom på disse tingene, men med måte tenker eg!!!!

Skrevet

Å være inne på BIM , er nesten som et liv.

I begynnelsen når man kommer inn , er man som små barn. Man vet veldig lite , man har kanskje ikke pugget "svangerskapsstoffet" så til de grader som hva man gjør nå.

Etterhvert forflytter man seg over i 2 Trimester , man er litt tøffere , vet litt mere , men virkelig ikke like mye som se "store" på 3 trimester.

I 3 Trimester er vi leie , og gleder oss til å bli ferdige. Vi vet masse , vi kan masse , vi har masse kunnskap for vi har snakket med leger , og jordmødre , samt lagt inne drøssevis av tråder her inne på BIM.

"Dersom man ikke liker spørsmålene eller svarene som blir postet her inne så får man heller la være å lese og kommentere dem"

Vel da jeg var i 1 og - 2 Trimester slukte jeg alt av tråder , for å måle meg med resten , for å få svar på alt jeg lurte på.- Jeg ble mest redd av det og engstelig. Hengte meg opp i mange detaljer som jeg virkelig kunne brydd meg minimalt om.

Vi blir som en hønsegjeng , vi kakkler i vei. Å krangler. Å noen vet veldig mye mere og mye bredre enn andre. Og andre bare liker å "disse" andre igjen.

Vi blir aldri enige her inne, for noen har ei vennine som sa... andre har ei jordmor som sa.. noen leste at på matportalen.... andre igjen bare lukker ørene....

Poenget mitt er , at vi bør kanskje se litt mellom fingrene?!

Istedet for å hgenge seg opp i et ord , som f.eks HYSTERI , så kan man kanskje se hele sammenhegnen, prøve å skjønne hva som blir sagt og hva forfatter av innlegget egentlig mener? Istedet for å påpeke at det er Dårlig Gjort Å Si At.. bla bla bla..

Hver enkelt har en uttalelses rett og hvilket ord man velger å kjøre trykket på her inne , vet vi ikke for vi hører ikke hva som sagt. Vi bare leser det.

Tror vel kanskje ikke at HI mente å bruke ordet som i en forferdelig negatvi vending , men mere som kun et utsagn..

Kunne ha skrevet : Hva mener du er overdrevet , hva mener du er litt "over the top".... Men nå ble det altså hysterisk som ble brukt da.

Kan vi ikke bare ta det for det d er da?

Jeg synes at så mye fokusering på hva man kan spise og hva man ikke kan spise er unødvendig , og ja - som HI skriver- Hysteri!

Greit at enn velger å tenke over og spørre hva skal jeg spise... Men enn hver husker vel på at vi bor i Norge , og at maten vi får her er ganske strengt sjekket?!

Hvis vi til en hver tid skal gå tilbake til den Oh-Store Gilde skandalen , Eller Nordfjord , eller hva det nå enn var.Så blir vi gale!

Når du er gravid er du ikke syk.. Du er bare gravid. Du skal leve mest mulig normalt! Gjør vi det da, når vi alltid ligger å spekulerer kan jeg spise et eple , eller kan jeg ikke?

Nå har jeg drikket 3 kopper kaffe , er dette galt av meg?

Men som jeg sa , hver enkelt koster for sin dør .. og lever som enn vil...

Jeg prioriterte å kose meg i svangerskapet.,. Iallefall på slutten , da jeg brukte vettet !

Skrevet

Jeg sier nå bare meningen min, det må nå være lov like mye som alle andre...første del av svangerskapet slukte jeg rått og råte av info og ble faktisk kalt nettopp "hysterisk" av svigersøstera mi...og da gikk det et kraftig lys opp for meg. Om noen føler seg truffet av å bli kalt hysterisk fordi jeg sier min mening, så må en jo nesten se om det faktisk ligger noe i det om en føler seg truffet...jeg er ikke ute etter å disse noen eller starte en krangel, diskusjon er nå bare sunt...verden har mange nyanser og er det ikke fint at de kan gjenspeiles i meninger på et forum?

Skrevet

Signerer anonym 14:25, supert innlegg!!

Alt med måte!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...