nynne78 Skrevet 3. desember 2007 #1 Skrevet 3. desember 2007 Har massert i dusjen og under amming. Har forsøkt å tømme puppen ved ammin og pumpe. Gjør dritvondt å amme, men biter tennene sammen. Kjenner meg helt gåen av vondten. Noen flere tips??
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 3. desember 2007 #2 Skrevet 3. desember 2007 Ring legen og få en hormon- nesespray! Syntocinon. Tas 5 min før amming. Ellers er det beste å stå i dusjen og massere, så håndmelke. Massere og håndmelke. Lykke til!! Kjempevondt, jeg vet....
Snappie Skrevet 3. desember 2007 #3 Skrevet 3. desember 2007 Har ikke hatt problemet men fikk et tips om å pumpe først, så amme og deretter ise ned brystene for da vil melkegangene og blodårene krympe litt sammen. Dette for å forebygge brystbetennelse. Kanskje verdt å prøve 1-2 ganger? Skader jo ikke, men husk å få tømt så godt som mulig på forhånd.
Gjest Skrevet 3. desember 2007 #4 Skrevet 3. desember 2007 Jeg hadde det akkurat sånn som du beskriver det for ca ei uke sia. Det som hjalp for meg var en god posjon tolmodighet, mange varme dusjer, massere masse, legge på varmekluter og massere litt til, pumpet før jeg ga vesla mat. Det tok to tre dager før det ga seg. Men snappie jeg trudde at kulde gjorde vondt verre jeg? Siden vi fikk lange forlesninger på sykehuset om å holde puppene varme så det ikke blei brystbetenelse?
Snappie Skrevet 3. desember 2007 #5 Skrevet 3. desember 2007 ja kulde tilstopper melkegangene hvis brystene er full av melk. men hvis man tømmer de først da blir ikke melkegangene tilstoppet for da er ingen melk i de. En veninne hadde gjentatte betennelser. Fikk medisin hver gang så tok hun saken i egne hender og i det hun merket en brystbetennelse på gang gjorde hun dette og klarte å holde det i sjakk. men: tøm brystene først da selvfølgelig...
Hello Kitty Skrevet 3. desember 2007 #6 Skrevet 3. desember 2007 Jeg har opplevd dette to ganger, og begge ganger har lillegutt klart å løsne opp klumpene. Så mitt beste tips er å amme ofte. Vonde puppen hver gang til barnet klarer å løsne opp. Lykke til!
nynne78 Skrevet 3. desember 2007 Forfatter #8 Skrevet 3. desember 2007 Tusen takk for gode tips. Etter gjentatte dusjer og massasje, samt mye amming er det nå omtrent borte. Heldigvis! Livredd for å få brystbetennelse... Nå er det ull-bh på meg framover. Liker ikke ammeinnlegg da de detter ut hele tiden ( he he)
Krokka og prinsessa Skrevet 3. desember 2007 #9 Skrevet 3. desember 2007 Bra at du er bedre. Selv unngikk jeg også brystbetennelse etter råd fra snublekjeks her inne tidligere ;o) Jeg gikk forresten med bredt og tykt ull-skjerf brettet 5 ganger under genseren for å holde puppene varme mens jeg forsøkte å løse opp. Det tok bare to dager da ) Har nå doble ullinnlegg i bh-en til enhver tid! (brukte bare ett ullinnlegg før....)
Gjest Skrevet 3. desember 2007 #10 Skrevet 3. desember 2007 Angående varme og kulde som det står om over her: Varme FØR tømming av puppen, kulde ETTER. Det er for å få vevet og blodårene til å trekke seg sammen, slik at evt ødemer, og dermed smerte, minskes. Det er helt vanlig å bli helt utslått av tette melkeganger. JEg har hatt det flere ganger, og får alltid 40 i feber og skikkelig influensafølelse. Men jeg har heldigvis sluppet antibiotika, så stå på. Det er skikkelig slitsomt når det står på, men blir heldigvis bedre. Hold senga, om du kan!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå