lolitalempica Skrevet 3. desember 2007 #1 Skrevet 3. desember 2007 Vi ska kjøre hjem til vestlandet nå til jul. Ska kjøre fra kongsberg. Har vurdert sikkerhetsnett, men er veldig usikker!! Noen som har erfaring?? Kor lenge kan vi evt kjøre med han i bilsete før vi må stoppe og ha han utav? Han er nå 7 uker.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 3. desember 2007 #2 Skrevet 3. desember 2007 Hva med boxette? Den er langt tryggere enn nett, og ungen ligger. På så lang tur med så liten hadde jeg valgt nett fremfor sete sånn at man kommer frem en gang. Dere skal vel ta han ut hver time. Vi har syndet mot dette selv og kjørt så langt vi har kunnet når ungen har sovet. Men vi hadde boxette da hun var liten, og senere stol.
Pappas fultreffer :) Skrevet 3. desember 2007 #3 Skrevet 3. desember 2007 Sikkerhets nett brukes vel ikk elnger, men det finnes noe annet istedenfor. Husker ikke hva det heter, men du får leid det rundt omkring. Jeg ville nok brukt det når han er så liten og dere skal kjøre så langt. Bedre for ham det vil jeg tro.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 3. desember 2007 #5 Skrevet 3. desember 2007 bilseng. http://forbrukerportalen.no/produkter/7878/
imsdal med julesmak Skrevet 3. desember 2007 #6 Skrevet 3. desember 2007 Jeg ville uten tvil valgt bilsete. Ekspertene fraråder både sikkerhetsnett og boxette. http://www.dinside.no/php/art.php?id=314926
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 3. desember 2007 #7 Skrevet 3. desember 2007 Se på linken min og..;o)
Blue Lady Skrevet 3. desember 2007 #8 Skrevet 3. desember 2007 Bruk bilsete!!!! Dersom babyen får ubehag så sier han i fra, da tar du han opp og ammer og koser litt med han. Sikkerhetsnett er ikke trygt
Blue Lady Skrevet 3. desember 2007 #9 Skrevet 3. desember 2007 Her er en samling av linker til kolisjonstester, på høyresiden http://www.sikringavbarnibil.blogspot.com/
LegallyBlond Skrevet 3. desember 2007 #10 Skrevet 3. desember 2007 Hadde aldri brukt noe annet en bilstol, det er det desidert tryggeste. Om du ikke vil det er iallefall boxette tryggere enn nett iallefall, men langt fra så trygt som bilsete. Her anbefales det å ha barnet utav bilstolen hver 1/2 - 1 time, mens i Sverige er anbefaling å ikke la dem sitte lenger enn 4 timer....Hva som ligger til grunn for forskjellen vet ikke jeg. Har lest en uttalelse fra en ryggekspert på rikshospitalet, husker ikke helt hvor, mulig dte var på Trygg Trafikk sine sider. Han sa at de har aldri påvist skader på rygg pga at et barn har sittet for lenge i bilstol. Uansett er det nok med en pause på rundt 15 min, det kan jo være greit for de voksne og. Om det går litt lenger enn 1 time mellom hver gang babyen får komme utav så kan jeg aldri tenkte meg at det gjør så mye. Det er jo tross alt ikke noe dere gjør vanligvis.
imsdal med julesmak Skrevet 3. desember 2007 #11 Skrevet 3. desember 2007 http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=1294 Her er ett intervju med en fra trygg trafikk om sikring av barn i bil, de anbefaller at man lar barnet komme opp ca. annen hver time hvis det ikke ytrer ønske om annet.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 3. desember 2007 #12 Skrevet 3. desember 2007 Jeg ville valgt bilstol=) Vi fikk beskjed av fysioterapauten på sykehuset sist (3,5 år siden) at det ikke er nødvendig å vekke en sovende baby i bilsetet for at han/hun skal få strekt på ryggen f.eks. Så lenge babyen ikke skriker eller føler ubehag ville jeg ikke stoppet hver halvtime. Hadde heller sett an situasjonen litt:o) Selv om babyen ikke skriker ville jeg nok ikke kjørt i 3 timer i strekk da, men det går jo an å bruke sunn fornuft. =)
Storebror & Lillesøster Skrevet 3. desember 2007 #14 Skrevet 3. desember 2007 Hvorfor er ikke sikkerhetsnett trygt? Jeg hadde valgt det,hadde det selv i 4 mnd,men brukte det kun på langtur og når han sov på slutten,hadde begge deler i bilen. Syntes det var kjempegreit da han var liten og bare sov og spiste,for når jeg var hos noen så var det bare og legge han i baggen og der sov han,og så slapp jeg og vekke han når vi skulle gå,da bar jeg han bare ut i bilen og festet han.var mye hos mamma siden mamman min jobbet 12-16 timers skift en stund da og jeg hadde brekt halebenet under fødselen,så var det greit med noe hjelp. Jeg var superfornøyd med den og hadde gått for den.
Blue Lady Skrevet 3. desember 2007 #15 Skrevet 3. desember 2007 Skjønner at du er veldig fornøyd med det! Det er jo superpraktisk at babyen kan ligge i bagen sin og sove hele veien. Men det som er dumt er at det er på langt nær så trygt som bilsete, særlig i sidekollisjoner. Ved sidekollisjoner presses babyen opp eller ned i bagen med en voldsom kraft. Viss du ser på den bloggen jeg la ut, på høyresiden der er det en link som heter bagnett ved sidekollisjon, der kan man se hvordan det kan gå.
Mamma med to søte små Skrevet 3. desember 2007 #16 Skrevet 3. desember 2007 Bilstol, ingen tvil!! baby i vinter *prins* : Det som du skriver er jo kun av praktiske årsaker. Men bilstol er mye tryggere enn sikkerhetsnett, og det er jo absolutt det viktigeste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå