Gå til innhold

Høy og lag smerteterskel under fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste et innlegg her inne fra en dame som var så glad for at noen forstod at det å bruke epidural under fødselen ikke har noen med lav smerteterskel å gjøre...

Det er jo bare tullete å si. De som ikke tåler smerten ber om epidural og de har lavere smerteterskel enn de som tåler smerten og ikke ber om epidural. Det sier jo seg selv.

Slik er det i svangerskapet og ellers når man ikke er gravid også. Noen blir hjemme fra jobb hvis de muligens kjente anntydning til rennende nese på morgenen mens andre går på jobb med mindre de har 40 i feber.

Og selvfølgelig finnes det enklere og vanskeligere fødsler, men dette viser seg gjerne på et senere tidspunkt når det er for seint å ta epidural likevel. Så om man velger å bruke epidural, har det absolutt noe med smerteterskel å gjøre - men hva så?? Så har du lav smerteterskel...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke mennesker som generaliserer så grovt som du. Pussig nok er det som oftest "anonyme" som gjør dette.

Jeg har født 6 ganger, så jeg føler jeg har litt ballast på området ;-)

Å benytte seg av epidural er ikke ensbetydende med å ha lav smerteterskel, nei. Det kommer jo helt an på hvordan fødselen forløper.

Min siste fødsel endte i hastesnitt, og jeg fikk da epiduralbedøvelse. Virket ikke særlig fristende å bli skjært opp uten bedøvelse.

Ellers har jeg født 4 ganger uten noe som helst, og en gang med epidural, fordi fødselen tok 33 timer etter at vannet var gått.

Selvsagt er det noen som ber om epidural fordi de har lav smerteterskel, men det blir helt på trynet av deg å generalisere på denne måten.

Skrevet

Men så les hva jeg har skrevet... SELVFØLGELIG FINNES DET VANSKELIGERE OG LETTERE FØDSLER. Men STORT SETT har de som ber om epidural lavere smerteterskel.

Dessuten tror jeg ikke du får velge å ta keisersnitt uten bedøvelse, for å si det slik, så å blande inn det, er jo bare helt tullete.

HI

Skrevet

Les hva du har skrevet? Du konkluderer jo med " Så om man velger å bruke epidural, har det absolutt noe med smerteterskel å gjøre - men hva så?? " Kanskje det ikke bare er meg som skal lese hva du skriver??

og poenget med å ta med keisersnittet, er å vise til hvordan det blir helt på trynet å være så generaliserende som du er.

I oppfølgingsinnlegget ditt sier du ingenting om STORT SETT i det hele tatt. Det er poenget....

Skrevet

jeg skriver om de som velger/ikke velger å ta epidural under FØDSELEN, ikke under KEISERSNITTET.

Så hva poenget er med å ta med keisersnittet igjen?

Det blir vanskelig å uttale seg om fødsler hvis jeg skal begynne å trekke fram hvor forskjellige fødsler er. Kvinner har født siden tidenes morgen. Så når jeg uttaler meg, snakker jeg selvfølgelig om de fødslene som har et normalt forløp, for det er jo absolutt flest av de - ikke sant?

Så for å være enda klarere; De kvinnene som velger epidural under et HELT NORMALT fødselsforløp, har lavere smerteterskel enn de som ikke velger det.

Det samme blir det når man skal til tannlegen. De som vil ha bedøvelse når de skal borre et helt vanlig hull, har lavere smerteterskel enn de som klarer seg uten bedøvelse...

det er jo et veldig enkelt regnestykke.

Skrevet

"De som ikke tåler smerten ber om epidural og de har lavere smerteterskel enn de som tåler smerten og ikke ber om epidural. Det sier jo seg selv."

Ja det er klart det sier seg selv. For noen har jo ikke sterkere/vondere rier enn andre.

Skrevet

De som har lav smerteterskel vil i alle fall OPPLEVE riene vondere og sterkere enn de som har høy smerteterskel

Skrevet

Ja det er godt du har født nok for oss alle da, Annie. Slik at du vet at andre har veldig vonde rier eller ikke.

Skrevet

Det er hele poenget mitt. Du gjør regnestykket utrolig mye enklere enn det regnestykket egentlig er. Du skjønenr fortsatt ikke poenget med keisersnittet, og det synes jeg er litt utrolig. Sier at jeg er enig med deg at du har rett i mange tilfeller, men at jeg synes det blir helt feil å generalisere. Du skjønte hvis ikke det. Ser du modererer deg nedover.

Da går det iallefall fremover ;-)

Hurra for det!

Skrevet

Jeg tenker i det store og det hele, jeg kan selvfølgelig ikke uttale meg om akkurat dine rier... men vi er kvinner alle sammen, vi har den samme fysikken, det er det samme som skjer i kroppen når barnet skal ut...

Dermed vil en fødsel være like vond for alle.

Og nok en gang vil jeg påpeke at jeg snakker om et NORMALT fødselsforløp.

Skrevet

Det handler ikke bare om smerten, det handler om hvordan man takler smerten også. En fødsel er noe helt annet enn en tannlegetime.

Jeg skal ha ALT av bedøvelse når jeg er hos tannlegen, men har født 2 ganger uten bedøvelse. (og jeg har ikke hatt spesielt lette fødsler)

Dessuten. Hva er et "normalt" fødselsforløp? Man kan ikke generalisere en fødsel, og det å si at de som velger lav epidural har lav smerteterskel, henger ikke på greip. Du vet vel ingenting om hvordan deres opplevelse av følselssmerten var, og du kan heller ikke sammenligne det med din egen. Fordi en fødselsoppleelse og smerte er individuell. Og ingen fødsel er lik. Du kan føde et barn uten bedøvelse, og det neste med. Har ingenting med ens terskel for smerte å gjøre.

Det eneste du oppnår med et slikt innlegg er at de som har valgt bedøvelse føler seg som dårligere fødende. Hva er det som er så flott med å lide seg igjennom en fødsel? Er det urkvinnelig å føle at man mister kontrollen? Tenk litt over hva du sier før du generaliserer så grovt.

Skrevet

Jeg er grunnleggende uenig med deg, HI. Jeg tror slett ikke fødsler er like smertemessig. Noen har mer vondt enn andre, det er jeg overbevist om. Og jeg mener ikke opplevelsen av smertene.

Har møtt folk som sier at ungene skled ut, mens andre har hatt fryktelig vondt. (Og hun ene som sa at ungene virkelig skled ut er ei skikkelig pyse!)

Skrevet

vel - ikke alltid.

Jeg har høy smerteterskel, men hadde epidural med nr. 1 fordi jeg hadde konstante smerter MELLOM riene og tette ineffektive rier. Nr. 2 kom på 2 timer og jeg kan nesten ikke huske at det gjorde vondt - så da var det ikke behov...

Det er faktisk VELDIG stor forskjel på de smertene en har under fødselen, så du skal være forsiktig med å kategorisere slik du gjør. Men å si det motsatte, at det ikke har med smerteterskel å gjøre er kanskje litt unøyaktig det og?

Det så si at enkle og vanskelige fødsler ikke viser seg før det er for seint med epidural er med respekt å melde det noe av det dummeste jeg har hørt...

Skrevet

"men vi er kvinner alle sammen, vi har den samme fysikken, det er det samme som skjer i kroppen når barnet skal ut...

Dermed vil en fødsel være like vond for alle."

hallooooooooooooooooooooooooo?

og hvor har du øynene dine hen? Er du en av disse som hevder at kvinner som trenger sykemelding i svangerskapet er svakere og har lavere toleranseterskel for smerter og ubehag enn de som ikke blir sykemeldt?

For logikken (eller mangelen på den) er jo den samme....

Skrevet

"Dårligere fødende"??? Hva er en dårlig føder? Dummeste begrepet jeg har hørt! Det måtte jo være å ikke få ut ungen det da... Og det skjer jo noen det også, men da tar de keisersnitt og det finnes en god medisinsk grunn for at det de må det.

Hva er så vanskleig med at når man har en helt normal fødsel og vil ha epidural, så har du antakeligvis litt lavere smerteterskel enn de som ikke trenger det. Hva er krise ved det? det er ikke snakk om å være fårlige fødere, det er snakk om å ha lav smerteterskel, enkelt og greit. det er vel ikke farlig å innrømme det?

Skrevet

*knegg* 'Du er dum, du. Møøø.'

Her er greia, HI: Ingen er interesserte i å innrømme noe som er feil.

Resonnementet ditt stinker. Du påstår at alle som føder 'normalt' (hva nå enn det vil si - det tar du deg ikke bryet med å definere) opplever de samme smertene. Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at den påstanden er idiotisk. Dermed faller påstanden din på sin egen urimelighet.

Hva vil du egentlig fram til? At folk som velger epidural er pyser? He he, sure. Det finnes bedre grunnlag for påstanden om at du er mindre begavet.

Skrevet

HI: skal si du er temmelig bastant i dine uttalelser.

Du sier at kvinner har lik fysikk og at fødselssmertene derfor er lik hos alle fødende? Hallo - vil du da også påstå at de som er ekstremt kvame eller har sterk bekkenløsning under svangerskapet har lavere smerteterskel enn de som ikke har disse plagene? Eller at de som har sterke menssmerter har lavere smerteterskel enn de som ikke har menssmerter?

Hører du ikke selv hvor idiotisk dette er?

Jeg har født 2 ganger. Jeg har veldig høy smerteterskel til vanlig og taklet riene mine veldig godt til tross for at de var grufulle. Med fødsel nr 1 som tok godt over 1 døgn fra vannet gikk, så brukte jeg epidrual fra 10 timer inn i fødselsforløpet, og hadde da "bare" 4 cm.

Fødsel nr 2 varte i 14 timer, men riene var ikke i nærheten så smertefulle som ved fødsel nr 1, derfor trengte jeg ikke epidural.

Klart smerteterskelen spiller noe inn under en fødsel, men man kommer ikke utenom det faktum at det er intensiteten på riene og lengden på fødselen som er avgjørende for hvorvidt man føler man trenger epidural eller ikke.

En smule ydmykhet fra deg hadde ikke vært feil.

Skrevet

heisann.

det sies at smerten under en fødsel er stort sett lik for alle men vi takler smerten på ulike måter.

det betyr ikke at man har lavere el høyere smerteterskel men hvordan vi opplever den.noen føler de mister kontrollen, og blir veldig redde for det som skjer med kroppen,andre har sin egen måte å beherske kroppen på og dermed smerten som følger med.

de som ber om epidural er ikke ensbetydende med lav smerteterskel,

kanskje er det noe de har bestemt seg på forhånd fordi de har hatt tøffe fødsler tidligere,kanskje sier jordmor at det er best,hva om barnet sitter i seteleiet eller at den fødende har andre fysiske skader på kroppen under fødsel som f.eks brukket arm el bein.

ble mye att og fram men dette er nå min mening om saken

Skrevet

Tja, er det ikke de som har bestemt seg for epidural flere måneder før fødselen finner sted? Andre har bestemt seg for at dette skal de klare uten så langt det lar seg gjøre. Vil tro at akkurat der har det noe med smerteterskelen å gjøre...

Og nå snakker vi fødsel som forløper uten komplikasjoner og innenfor rimelighetens grenser tidsmessig.

Skrevet

ha ha ha! du skulle vaert forsker du! haaper virkelig at dette ikke er serioest, for da kan man begynne aa lure litt...

med ditt ressonnement saa har jeg dermed en veldig hoey smerteterskel fordi jeg har f.eks aldri hatt menssmerter (dette er jo ogsaa noe alle kvinner gaar gjennom...), jeg har heller ikke hatt noen svangerskapsplager, en graviditiet er jo en graviditet, eller hva? samme biologiske endringer en kvinne gaar igjennom...

nei, tror nok du trenger aa laere deg aa se litt mer nyansert paa ting! ingen foedsler eller graviditeter er nok identiske! hvis du tar deg en prat med flergangsfoedene saa har de ofte opplevd foedslene veldig forskjellig, men det er jo samme kvinne med samme smerteterskel som har foedt hver eneste gang....

Skrevet

Jeg synes det blir like feil å si at noen har sterkere eller svakere rier enn andre. Du vet ikke hvordan andres smerter er, at du har behov for epidural betyr ikke at hun i naborommet som klarer seg uten ikke har så vonde rier som deg. For meg blir det å skylde på en hardere og vondere fødsel bare en unnskyldning for at man ville ha epidural. Og hva er galt med å ha epidural? Hva er så galt med å bare si at man ikke takler smertene? Hvorfor skal dette bli en konkurranse? Ingen går rundt og er sure fordi naboen kan springe 1 km raskere enn deg eller klarer å bære mye mer ved om gangen. Men straks noen tåler fødselssmerter mer enn en selv så er plutselig dette helt uakseptabelt og man må unnskylde det med en lett fødsel? Ærlig talt.

Skrevet

Jeg synes det blir like feil å si at noen har sterkere eller svakere rier enn andre. Du vet ikke hvordan andres smerter er, at du har behov for epidural betyr ikke at hun i naborommet som klarer seg uten ikke har så vonde rier som deg. For meg blir det å skylde på en hardere og vondere fødsel bare en unnskyldning for at man ville ha epidural. Og hva er galt med å ha epidural? Hva er så galt med å bare si at man ikke takler smertene? Hvorfor skal dette bli en konkurranse? Ingen går rundt og er sure fordi naboen kan springe 1 km raskere enn deg eller klarer å bære mye mer ved om gangen. Men straks noen tåler fødselssmerter mer enn en selv så er plutselig dette helt uakseptabelt og man må unnskylde det med en lett fødsel? Ærlig talt.

Skrevet

Til Anonym 16.05

Og hvordan kan du si at at ikke noen rier ER hardere enn andres?

Smerte kan ikke måles på en maskin

En kvinne som viser lite effektive rier på CTG maskinen kan ha smertefulle rier, mens en kvinne soim viser effektive rier på CTG maskninen trenger ikke kjenne noe som helst vondt. Det er jo noen kvinner som går med 8 cm åpning uten å ha kjent vondt! Tror du virkelig at disse kvinnene har høy smerteterskel?? Nei det har ingenting med saken å gjøre!

Dette forteller meg bare at selve riene er veldig forskjellig fra fødsel til fødsel.

Selvfølgelig er det ikke noe nederlag å bruke epidural, men det folk reagerer på er når de som har hatt fødsler hvor riene ikke har vært verre enn at de syntes det gikk greit uten epidural, virker å tro at det utelukkende er på grunn av deres egen innsats (at de slapper av og ikke er redde, har høg smerteterskel osv) og at alle fødsler er like.

Fatter ikke at folk kan ha så utrolig lite kunnskap og forestillingsevne.

Selv om prosessen i kroppen er lik, så kan smertene fortone seg totalt forskjellig. Noen har rier sammehengende i munutter, andre har 5 min mellom, noen har riesmertene i magen, andre har de i ryggen. Noen kjenner ikke noe før de har 4 cm, andre har smerter fra 2 cm, andre fra 8 cm. Hva er det som er så vanskelig med å skjønne at enhver fødsel er FORSKJELLIG - ikke bare hvordan man OPPLEVER den.

Skrevet

lille_my, var den rettet til meg? I så fall hva er problemet ditt?

Kan dere bevise at deres smerter er/var verre enn mine? Enda bedre, kan dere bevise at deres smerter KOMMER TIL Å BLI verre enn mine?

Jeg er ingen forsker, bare spør?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...