ragna Skrevet 3. desember 2007 #1 Skrevet 3. desember 2007 vi får skolebarn i hus til neste år, og her hvor vi bor er nynorsk hovedmål. men så har det seg slik at både jeg som mamma og pappaen i hus begge har hatt bokmål som hovedmål. vi kan selvsagt søke henne over på bokmål, det hadde vært det letteste, men så tenker jeg som så at bokmål er lettere å lære senere i livet. jeg suger i nynorsk, men vet at vi kommer til å lære det fra bunnen av sammen med jenta. vi må da klare det? pappaen er totalt imot nynorsk som hovedmål, men ser selvsagt at argumentene mine er gode. men spørsmålet mitt er; vil vi være i stand til å hjelpe jenta på ett fullverdig basis iom vår fortid som bokmålere? jeg tygger negler til den store gullmedaljen, klarer ikke helt å bestemme meg for hva som er best.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 3. desember 2007 #2 Skrevet 3. desember 2007 Hun kan få bokmål, men all undervisning vil foregå på nynorsk. Hun vil ikke få så stor tilrettelegging at det vil være bra for henne. Bor dere i nynorskland ser jeg ikke problemet. Gjør det enkelt for ungen, ikke for dere selv.
Gjest ->>- Skrevet 3. desember 2007 #3 Skrevet 3. desember 2007 Nynorsk. Jeg er oppvokst litt her og der, og har bokmål (standard østnorsk om man vil) som talemål i likhet med min østlandske mor - som var den som hovedsaklig fulgte oss opp med lekser og slikt. Men det at jeg hadde nynorsk som hovedmål på skolen frem til jeg selv byttet på videregående en gang har utelukkende vært en fordel - jeg behersker begge målformer utmerket. I Norge vil ethvert normalt oppgående barn få med seg bokmål enten hun vil eller ikke, mens nynorsken visstnok er ganske vanskelig om man ikke får den inn tidlig. At dere ikke er nynorskeksperter synes jeg ikke er så viktig - i de laveste klassene er det snakk om såpass basic ting at dere fint behersker det, og etter hvert vil ungen forhåpentligvis kunne jobbe mer selvstendig. (Dessuten har det alltid vært noe rart med bokmålsklassene på de "delte" stedene jeg har bodd; jeg vet det høres fy-fy ut, men det var rett og slett ofte en betydelig forskjell i ressurssterkheten til barnas familier, og bokmålsklassen var sjelden den som kom godt ut av en sammenligning).
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #4 Skrevet 3. desember 2007 Jeg for min del ser ikke poenget med nynorsk i det hele tatt. Har selvf. hatt det på ungdomsskolen, fikk også bra karakter( jeg er ganske god i grammatikk, og det er stort sett det man får karakter på i ungdomsskolen), men jeg har aldri hatt bruk for det siden. Kan aldri tenke meg at jeg får bruk for det heller. I norge burde vi heller satse på andre fag, for å klare å holde tritt med resten av verden. Vi ligger jo ikke akkurat godt an på verdensbasis.
Gjest ->>- Skrevet 3. desember 2007 #5 Skrevet 3. desember 2007 Det kan godt tenkes nynorsken forsvinner, men inntil den gjør det er det jo praktisk å få toppkarakterer i faget. Det er også hendig innen offentlig sektor. På verdensbasis ligger vi forresten utmerket an utdanningsmessig; det er i sammenligning med andre såkalt vestlige land pluss et par NICs vi sliter. ;-)
Gjest Skrevet 3. desember 2007 #6 Skrevet 3. desember 2007 Jeg hadde nynorsk som hovedmål på barne og ungdomskolen (jeg er da i slekt med Ivar Aasen for pokker), bytta til bokmål når jeg begynte på vgs. av uvisse grunner. Angrer som en hund. Har tildels mista evnen til å skrive nynorsk nå- tror jeg ihvertfall- men om jeg hadde holdt på nynorsken hadde jeg nok lært meg bokmål like greit uansett. Så jeg ville gått for nynorsk.
ragna Skrevet 3. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 3. desember 2007 det er forøvrig det siste fy-fy avsnittet ditt som veier tyngst i avgjørelsen vår pila jeg så samme hangen da jeg selv gikk på grunnskolen, i vår bydel var bokmål hovedmål, mens nynorsk elevene fikk ymse tilbud. var ikke få som datt utforbi etterhvert. og det er som dere sier; bokmål får man inn med teskje uansett hvordan man vender og vrir på det, dessuten er lettere å lære seg bokmål enn nynorsk, som man får som sidemål i ungdomsskolealder, så da har man den fordelen også. jeg må også si at nynorsk er vakkert når man evner å bruke det. vi snapper opp grammatikken fra bunnen av sammen med jenta, vi er begge to innstilte på å lære, og når vi får det servert fra bunnen av ser jeg strengt tatt ikke problemet lengre. tror alle har forstått hva vi går for.
Gjest Skrevet 3. desember 2007 #8 Skrevet 3. desember 2007 hvis det er over ti elever på samme årstrinn som vil ha bokmål, har de rett på bokmålsundervisning. (?) da får de bedre oppfølging, siden klassen blir mye mindre.
nov007 sin nappy Skrevet 3. desember 2007 #9 Skrevet 3. desember 2007 nynorsk er fullstendig bortkasta som obligatorisk fag paa skolen. La det vaere valgfag paa lik linje med engelsk og tysk,etc. vi er 4.5 mill personer i dette landet, vi maa da for @#$#$% klare oss med ett offisielt skrift spraak. Ikke bare lager vi skluss for utlendinger som vil laere norsk, men vi soerger ogsaa for at dagens elever er mye daarligere i norsk enn dansker er i dansk, eller svensker i svensk. Nei, brenn nynorskordboka og samle norge til ett rike...nemling norsk. nov007 sin nappy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå