Gå til innhold

Dere som har barn i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på snart 3år går fulltid i barnehage. Han har lange aktive dager og er stuptrøtt om ettermiddagene. Han sovner gjerne før barnetv.

I helgene lar vi han sove litt på dagtid. Jeg ser jo at han er fortsatt veldig trøtt etter en uke i barnehagen. Dessuten er det fint å ha han litt våken utover kvelden (ha legger seg da kl.19.30) i helgen.

Problemet vårt er bare at uansett når vi legger han så får han ikke nok søvn. På mandager er han blid og fornøyd når han våkner, men i helgene er han sur og trøtt - selv om han sover på dagtid. Jeg ser han blir mer og mer trøtt som dagene går. På torsdager er han jo nesten i koma. Jeg klarer ikke å gi han nok søvn.

Lite søvn går utover matlysten hans - og jeg føler jeg ikke kan ta han med noen plass pga. humøret hans.

Jeg lurer på hvordan jeg kan løse dette? Gjør vi vondt bare verre ved å la han sove på dagtid i helgene? Kanskje kroppen hans ikke klarer å takle så ulike rutiner. Men ettersom han ikke sover mer enn 10-11timer hver natt så må han jo få sove litt på dagtid?

Noen som har barn som går fulltid i bhg og klarer seg helt uten dagsøv?

Hva er hemmligheten? Og hvor gammelt er barnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvorfor kan han ikke sove litt i bhg på hverdagen da ?

Skrevet

Gutten min sov litt i barnehagen han. Helt til han var ca 3.5år. Ikke hver dag, men de ansatte så jo hvilke dager han trengte en ekstra hvil. Han har et koseteppe som jeg sendte med så av og til sovnet han litt i hvile/lese stunden midt på dagen og noen ganger fikk han sitte og slappe av litt med teppet sitt i en vogn og sovnet litt. Kanskje 2-3 ganger i uka gjorde han det, sluttet gradvis av seg selv, tok seg en liten hvil, men sovnet ikke. Nå fyller han straks fire og sover aldri i barnehagen lenger, men tar seg et kvarter på sofaen før middag kanskje en gang i uka..

Skrevet

Enig! Synes det høres ut som om han får for lite søvn. Dere ser han jo nesten ikke på hverdagene? La han sove en formiddagslur i barnehagen, så tror jeg problemet løser seg!

Skrevet

De klarer ikke å få han til å sove. Han er veldig aktiv, men når han kommer hjem vil han bare krype oppi sengen. Han finner liksom ikke roen i bhg. Dette var aldri et problem før - når han gikk 3 dager i bhg. Men nå som han er der fulltid er søvnrutinene blitt et kjempeproblem. T

Skrevet

Når legger du han om kvelden? Og når står han opp?

Jeg ville heller sørget for at han fikk en ordentlig nattssøvn.

Min gutt som nå er 4 sover 12 timer hver natt, og alltid gjort det. De dagene jeg må vekke han halv seks, når jeg begynner tidlig, da er han uopplagt på kvelden og trøtt.

Prøv å kjør inn en rutine på å gå på badet før barnetv, så han er i seng senest kl syv.

dere vil få mindre tid med han ja, MEN det viktigste er vel kanskje at han er opplagt og får den søvnen han trenger for å vokse og utvikle seg.

Masse lykke til!

Skrevet

Takk for svar alle samme!

Skulle ønske jeg kunne trykke på en knapp og vips der sov gutten i 12 timer. Forstår liksom ikke problemet med å ikke sove når han er trøtt uansett. Hva er vitsen med å våkne etter bare 10 timer?!

Får kutte søvnen i helgene og heller legge han tidligere. Får håpe han da sover bedre. Ikke lett å være i et slikt mellomstadiet. Det blir sikker bedre med alderen ellers også.

Skrevet

Hva med å gå tilbake til å kun å ha ham i barnehage tre dager i uken?

Jeg forstår at du antakelig må gå ned i stilling, men barnet kommer jo først.

Ellers er det jo slik at man har rett til på kortere arbeidsdag når man har barn under 12 år. Så hva med å begynne dagen litt senere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...