Gå til innhold

Pille for sur urin...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste en tråd for noen dager siden om hygiene i forbindelse med sex. Der var det ei som skrev at hun måtte vaske seg og ta en pille for sur urin rett etter akten, hvis ikke endte det med UVI dagen derpå. Jeg sliter med samme problemet, og skulle gjerne prøvd denne pillen.

Noen som vet hva denne pillen heter og om den er reseptbelagt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet jeg ikke hva hun du sikter til har ment, men om du sliter med gjentagende UVI så er det et par tips du kan prøve. Har selv slitt veldig med dette i en periode da jeg var yngre, fikk vel 6-7 antibiotikakurer på under et år på det verste før jeg fant alle kjerringrådene som var å oppdrive og ble kvitt det - for godt!

*Minst en gang for dagen, så bruk lang tid på do. Ta med et blad eller noe sånt og bare sitt der og slapp av i musklaturen der nede, antagelig vil du merke at du må tisse litt og litt til i en 5-10 min etter du først tisset, på denne måten tømmer du blæren skikkelig. Vi damer har litt for lett for å skulle skynde oss på do slik at vi ikke tømmer bløren skikkelig og da kan det oppstå infeksjon.

*Aldri gå og hold deg dersom du har tilgang på do, det meste kan vente den lille tiden det tar, å holde seg ofte og mye kan gi UVI i lengden.

*Ta noen kapsler som heter "Tranebær og bocca kapsler" (fås på helsekost), disse kan tas både forebyggende og behandlende, men man bør så klart også oppsøke legen om man får UVI. Det var disse som hjalp mest for meg sist.

*Går alltid på do rett etter sex

*Få i deg masse c-vitaminer

*Hold deg varm nedentil og på bena, unngå å gå med skjørt og kjole på vinterstid om du kan.

*Aldri sitt på kalde underlag om du kan unngå det, det finnes små sammenbrettbare sitteunderlag som får plass i veksen til en 20 kroning,kan være greit å ha med seg :-)

*Om du orker smaken, så prøv å drikke ølgjær, det skal vist være bra, men det klartejeg aldri å tvinge i meg :-/

Håper du får bukt med dette, god bedring!

Skrevet

må bare slenge inn her jeg og. hadde tidligere opp til 10 pencelin kurer i året på grunn av uvi, helt grusomt. begynte da på tranebær tabeletter, kjøpt hod helsekost.. de er bare helt fantastisk. jeg tar 2-3 tabeletter med en gang jeg kjenner noe og kjører på i noen dager og da pleier det å gi seg. har ikke hatt det på over 1 år nå..

Så det kan jeg anbefale på det strekeset!

Skrevet

Jeg regner med det var tranebær hun mente jeg. De er 1000 ganger mer effektive enn appelsinjuice og c-vitaminer...

De gjør nemlig urinen sur. De hjalp ihvertfall meg veldig. Etter sex er det rett på do, tisse, vaske seg litt med lunkent vann, ta to tranebærtabletter og drikke et glass vann.

Jeg hadde uvi sikkert en gang i måneden før jeg fikk barn, de fant ingenting galt, var gjennom allverdens sjekker og tester på sykehus. Fikk beskjed om at jeg nok desverre bare var en av de damene som lett fikk det.. Men så fikk jeg mitt første barn, revnet og ble sydd en hel masse, og har ikke hatt en eneste infeksjon etterpå (6,5 år siden). De forklarer det med at det nok var anatomien min som gjorde at bakteriene kom seg lett opp i urinveiene, og etter den fødselen ble anatomien litt anderledes etter all broderingen :-)

Men løp og kjøp tranebær, du kan ta en tablett hver kveld prevantivt, og doble dosen etter sex eller når du kjenner tegn til innfeksjon. Husk å drikke mye, så skyller du bakteriene ut, og urinen blir ikke stående så lenge i blæra.

Skrevet

Tusen takk for tips! :-)

Da blir det en tur på helsekosten i ettermiddag.

Det er etter jeg fikk mitt andre barn jeg har hatt disse problemene. Har ikke tenkt på at det kunne være UVI før jeg leste den tråden for noen dager siden. Har ikke hatt antibiotika for det, har gått over etter et par dager. Trodde at huden ble sår der nede, slik at det svei når urin kom borti. Men det pleier ikke å svi før utpå dagen/kvelden etterpå, og noen ganger enda en dag senere. Og hvis det var fordi det var sårt så skulle det vel ha vært verst rett etterpå.

Spyler alltid med vann og går på do etter sex. Har oppdaget hatt det blir verre hvis jeg slurver med det. Da skal jeg prøve tranebærkapsler i tillegg og se om det gjør underverker.

Det hjelper jo ikke akkurat på sexlysten når man vet at man mest sannsynlig kommer til å plages dagene etterpå...

Skrevet

Jeg har nettopp fått disse pillene som skal gjøre urinen sur. de heter Hiprex og faes på blå resept.Sliter veldig med uvi for tiden, og er nå på min 4. anti.kur (uten at jeg kjenner den store forandringen)Må nok på utredning etter hvert, og til deg som har vært på masse utredningearr på sykehuset, hvordan var dette? Vet jo om ultralyd, men gruer meg så sykt for dette kameraet som skal opp i urinrøret. Ser ikke akkurat fram til det, men må man så må man!!!

Skrevet

Jeg fikk ikke noe kamera opp i urinrøret, men var til ultralyd, pluss rønken av både blære, urinveier og nyrer. Det var for å se etter cyster eller lignende som snevrer inn urinrøret så det blir opphopning av urin/bakterier. De fant som sagt ikkenoe galt med meg..

Rønkenundersøkelsene var litt ubehagelige, men overhodet ikke vonde. Måtte faste i 12 timer og ta avføringspiller + klyster, for tarmen skulle være helt tom. Også spente de en plate veldig hard rundt nederste del av magen før de sprøytet kontrastveske inn i blodårene. Så tok de masse bilder mens kontrastveska som pga den plata gikk sakte gjennom nyrene og videre til blæra.

Skrevet

ok, takk for svar.legn foralte meg at hvis jeg måtte på utredning, måtte jeg gjennom heeele utredningen med ultralyd og kamera. Ble dette aldri diskutert i din sak?

Skrevet

Nei, det var aldri snakket om noe kamera, men nå er dette sikkert 8 år siden da... Tror faktisk legen bare sendte en henvisning til rønken og ultralyd jeg, for jeg pratet aldri med noen lege på sykehuset, bare den "rønkenmannen" (husker ikke tittelen i farta) også fikk jeg resultatet av den vanlige legen min i ettertid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...