selfangerkjerringa Skrevet 2. desember 2007 #1 Skrevet 2. desember 2007 jada, vet det er et litt teit spmål... men siden jeg ikke har hatt barn før disse to så vet jeg ikke helt når det er vanlig at de begynner å lese, skrive bokstaver og sånt... har dere noen erfaringer å komme med så jeg får noe som helst slags sammenligningsgrunnlag?
har fått lita pia Skrevet 2. desember 2007 #2 Skrevet 2. desember 2007 veldig forskjellig egentlig..spørs vel kor mye de intresere seg for det sjøl og på hvor mye stimuli de får...mi jente begynte hvertfall med litt bokstavskriving når hun hva 4 år..navnet sitt..og nå er hun 6 og går i 1 kl. og erså smått begynt å knekke lesekoden;) kan lese små ord som ku, is osv..men litt hjelp lengre ord også..
krabbetrollet Skrevet 2. desember 2007 #3 Skrevet 2. desember 2007 Tja... alt fra mellom 3 år og 8 år kanskje? Alt etter interessefelt o.l. De aller fleste knekker lesekoden i løpet av 1. klasse, men har ofte kunnet en del bokstaver før det.
Gjest Skrevet 2. desember 2007 #4 Skrevet 2. desember 2007 eldste her blir snart 5 år og hun har begynt å stave seg gjennom ord,altså lese enkle ord.Dette er noe hun har begynt med nå i det siste. Bokstaver begynte hun å skrive for i hvertfall et år siden.
Frk. Vable Skrevet 2. desember 2007 #5 Skrevet 2. desember 2007 Datteren min er 4,5 år, hun kan skrive navnet sitt, mamma, pappa, mormor og litt til. Hun kan så og si nesten hele alfabetet, men hun kan ikke lese. Klarer ikke sette sammen lydene.
Gjest Skrevet 2. desember 2007 #7 Skrevet 2. desember 2007 Jeg leste "skikkelig" (altså kunne lese bøker) når jeg var akkurat fylt 4, begynte når jeg var 3. er i den alderen det er lettest å lære faktisk=) men jeg var tidlig ute da. vanligst er vel å kunne noen bokstaver før 1 klasse, og så lære lesinga da.
Mom2Two Skrevet 2. desember 2007 #8 Skrevet 2. desember 2007 Jeg leste ordentlig rett etter fylte 4 år. Sønnen vår knekte lesekoden et par måneder ut i første klasse, da var han 7, 5 år, men han har vært mer interessert i sport og fysiske aktiviteter. Tror det varierer veldig. De fleste har lært å lese i løpet av første klasse.
tuppemor-75 Skrevet 2. desember 2007 #9 Skrevet 2. desember 2007 flertallet av barn knekker lesekoden etter at de har begynt på skolen. men flertallet av barn begynner med bokstaver og tall i barnehagen. min datter som akkurat har blitt 3 år. har i barnehagen lært alfabetet, kjenner igjen ulike bokstaver, og vet hvem sine det er (feks. sin egen, mammas, lillebrors, naboens osv.). hun har også begynt å "skrive" bokstaver. de ser ikke "pene/normale" ut, men vi ser hvilke det er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå