Gå til innhold

Tegnspråk gramatikk har ikke samme oppbyggning som norsk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

:-) Har en annen setningstrukur. Og verbbøyingen er anderledes enn på norsk. Og man skriver jo stort sett sånn man snakker, derfor blir det lett en miks mellom norsk og tegnspråk for døve skriver. Bare tenk hvor norskt vi kan skrive en engelsk setning f.eks :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men de lærer ikke å stokke om på ordene.

Eller å lage ufullstendige settninger.

Skrevet

Hva mente du nå?

Skrevet

De lærer norsk de og akkurat som alle andre.

Men normalt blir setningene deres forkortet og de bruker bare enkelte ord.

Dette gjør det vanskelig for hørende å forstå, eller de tror de rett og slett er dumme.

Og det er de overhodet ikke.

Men jeg har faktisk ikke møtt noen andre som skriver slik som mamma gjør.

Omtrent perfekt. Litt annen bøying, men fullt forståelig. Dette er sjeldent blandt døve.

Skrevet

Ja, men et språk man ikke hører blir også vanskligere å få riktig på papiret.

Men tegnspråket bli ikke forkortet når de snakket, det er en del av gramatikken det, å si flere ting med få tegn.

At mange tror døve er dumme er skikkelig teit, og viser bare hvor lite kunnskap de har om døve mennesker.

Nå må jeg ta kvelden, men hadde vært kjekt å "snakke" lengre om dette, er tegnspråklærer selv :-)

Skrevet

Ja, og jeg er vokst opp i det døve miljøet over 25 år.

Skrevet

Jeg er døv og skriver litt feil innimellom.. Vi pleier ikke og tegn til tale.. en hel setning men forkorte..

Det er mange døve som skriver veldig bra og noen ikke..

Det blir en del misforståelse ja..

Jeg bruker tegn til tale, de fleste gjør det ikke.. Hvis dere sier feks... hmm.. Hva skal du til helga? Vi forkorte de f.eks du helga hva? med ansikt uttrykk.. eller noe sånt.

Skrevet

Det er derfor jeg er så imponert over henne.

For dette er IKKE vanlig.

Skrevet

Jeg mener at jeg bruker tegn til tale og det er ikke mange døve som gjør det.. sjeldent..

Skrevet

Ja, det er veldig sjeldent.... og jeg har sagt til mamme og at det er en her inne som snakker skriver sånn som henne. Og hun var helt overveldet

Skrevet

Å? hehe.. det er flere døve som er medlem her på DiB..Men de er nesten aldri her..

Nysgjerrig på hvem moren din er jeg ;)

Skrevet

Hehe... jeg skal se etter ett bildet av henne og legge på mine bilder her... tror jeg så ett hin dagen nenlig.

Skrevet

Hei!

Dette må bare nevnes, grunnen til at flere døve i dag som er godt voksne ikke skriver så bra norsk er jo fordi på deres tid var det forbudt med tegnspråkundervisning i døveskolene. De måtte lære seg å munnavlese sine lærer. På den måten faller mange ut.

I dag foregår all undervisning på tegnspårk i alle døveskolene i dag, derfor skriver flere og flere hørselshemmede/døve riktig bra norsk. Selvfølgelig vil det fins noen som ikke skriver like bra, men det er akkurat det samme hos hørende. Feks dysleksi, mangel på interesse, konsenstrasjonsproblemer osv.

Hilsen en som også er døv

Skrevet

Helt utrolig egentlig.

Mamma skriver og snakker "rent" norsk fordi hun ble nektet av morfar å gå på døveskole.

Så hun gikk på vanlig hørende skole hun alle år.

Skrevet

Nå er det bildet av mamma og stefaren min ...men bare til du har sett det.

Skrevet

Ja. Min far skriver ikke "rent" norsk - som du fint kaller det :-) - han gikk på døveskole. Men likevel sier han at han alltid gledet seg å komme til skolen etter å ha vært hjemme i ferie og helgene - pga samholdet og å kunne kommunisere med sine venner på SITT SPRÅK - nemlig tegnspåk :-) Selv om all undervising foregikk på å munnavlese. Dersom de i skjul brukte tegnspråk til hverandre i mellom i timene, fikk de smell på hånda.

Skrevet

Begynte og lure hvem du var.. fant ut.. ;)

Jeg vet ikke hva jeg skal skrive om dette. så får anonymakkuratnå forklare/fortelle videre ;)

Skrevet

Har ikke sett de før..

Skrevet

Vet ikke helt hva du mener, mamma til lillegull

Skrevet

Ja, det forstår jeg godt.

Det er det som er så kjekt med døveforeningene rundt om.

Det er ikke lett for mamma ihvertfal å bare være rundt hørende hele tiden.

Hun slapper av på en helt annen måte når hun er på foreningen.. eller som nå i helgen på Danmarkstur med gjengen.

Det er så lite de for gjort sammen, alt for lite støtte til ting. Så dette er bra. De er ikke så aktive i den foreningen de er i heller... mest "gamlinger".

Tror dere unge er flinkere til å finne på ting å gjøre sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...