Gå til innhold

noen her med menn som jobber offshore?

Anbefalte innlegg

Gjest thricane
Skrevet

prøver igjen:)

kan dere fortelle litt om hvordan det er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg har en samboer som jobber offshore.

Han er på jobb 14 dager og hjemme 3 og 4 uker.

Vi har to barn sammen, en på 8 mnd, og en på 4 år. Det går rimelig greit første uken alene, og begynnelsen på andre uken, men på slutten av andre uken merker jeg at jeg blir litt sliten.

Dvs, bagateller blir litt kavete. Har man glemt å kjøpe smør, må man kle på to barn + deg selv, bare for et lite ærend.

Men alt i alt går det veldig fint!

Klager ikke. Møtte han da jeg selv jobbet offshore, så vet også hvordan det er å være der ute. Vet ikke om det kanskje gjør det litt lettere?

Og så er det jo deilig at han har så lenge fri når han har fri.

Han kan ta seg av masse på dagtid når jeg er i jobb (har for tiden permisjon, men sånn ellers).

Og så får vi jo mye tid sammen nå når jeg er hjemme, da! :)

Det eneste negative er vel at han av og til går glipp av viktige dager, som bursdager, jul osv.

Og så er det tøft å være alene med to barn, man blir jo sliten av å takle alt alene (ære være alenemødre!).

Men joda, det er kjipt når han er ute, men veldig godt å få han hjem. Det er bare sunt å savne hverandre, tror jeg! :)

Skrevet

Jeg har samboer som arbeider 2/4, dvs to uker på jobb, fire uker hjemme.

Mye enig med frk Vable mtp fordeler og ulemper i forhold til arbeidssituasjonen.

Det er på en måte to forskjellige verdener når han er hjemme og når han er borte... Kjemegodt å komme hjem til ferdig middag når han er hjemme, men det er også greit å gjøre det litt lettvindt når han er ute på jobb.

Liker godt å være alene hjemme om kveldene, kan se hva jeg vil på tv, eller sette på film/lese bok som det passer meg. Negativt at en må ha barnevakt for møter o.l. på kveldstid da. Og blir en av ungene syke skjer det selvsagt når mannen er ute på jobb...

Det samme med store snøfall...

Minsten er dessuten mye enklere å få i seng når pappan er borte, utrolig hvordan selv små barn tilpasser seg og vet hvordan pappa kan snurres rundt lillefingeren.

Har dagmamma som vi bruker når sambo er på jobb, ellers er minsten hjemme med pappa. Kjekt for de små å få være mye sammen med pappa! Men til høsten blir det barnehage;)

Gjest thricane
Skrevet

tusen takk for svar.

har en mann med fagbrev som rørlegger, vi skal bygge hus og han skal studere videre til ingeniør. da kommer offshore opp som et alternativ, da han får en del flere timer til husbygging på dagtid, og siden kan ta skole samtidig som han har godt betalt. har forstått det slik at de ønsker ingeniører innen offshore og derfor tilrettelegger de gjerne for videre relevant utdanning. alternativet er jo å bygge ved siden av full jobb hver dag, og så studere med en deltidsjobb og dårlig råd, vil jo bli mye alene uansett. har familie og venner innen 5-10 min avstand og en jobb med tider hvor jeg kan hente og levere guttungen selv.

hvordan er det med mennene deres, har de muligheter til å jobbe seg opp i gradene/studere feks? føler dere det er godt nok betalt i forhold til at man må ofre spesielle dager som jul og bursdag? eller skulle dere gjerne hatt de hjemme med en 7-3 jobb?

Skrevet

I firmaet som min samboer jobber i, så kan han søke om stipend (tror jeg) hvis han vil studere. Han studerte litt videre 1 år for en stund siden, men fikk han ordnet det slik at han studerte i friperioden og reiste på jobb som vanlig.

Alternativet hadde vel vært og søkt om ett års perm, men da måtte han tatt det uten lønn og evt. søkt om stipend. Det hadde ikke vi råd til, derfor tok han det i friperioden.

Ja, syns det er godt nok betalt mtp. det du sier. Dvs, det firmaet jeg jobber i har mye bedre betalt offshore (ett av Norges største oljeselskaper.. :)), mens han jobber i et kontraktør-firma, så sånn sett hadde det vel vært bedre om jeg jobbet offshore.

Men han har godt betalt, ja, og jobber man f.eks. helligdager, så får man helligdagstillegg, og det kommer jo godt med! Overtid er også fint, tjener endel på det! :)

Skrevet

Sambo tar skole ved siden av 2/4 turnus i nordsjøen. Han tar da 2 uker skole i friperioden, og må pendle, så han er borte fra 6-18. Barna legger seg 19, så i realiteten har han bare 2 uker hjemme og 4 uker borte. Det er pyton, jeg kunne like gjerne vært alenemor. I tillegg er det lekselesing, eksamener osv.

Vi driver med litt opppussing,men herregud det tar tid da! Når han endelig har fri vil han jo gjerne slappe av litt, besøke kamerater osv, så det blir ikke så mye tid til oss. (Mesteparten av tiden brukes på oss, men det blir jo lite alikevel)

Anbefales ikke. Og nei, lønna gjør ikke opp for at han ikke får feire jul sammen med oss, men det er ikke det som er det veste liksom. Men det er jo utrolig surt når han er ute jul, nyttår, bursdager, 17.mai og påske samme år da.

Skrevet

Grei betaling, selv om min samboer ikke er av de som har høyest offshore-lønn.

Det som i all hovedsak er det positive er fritiden han har, som kan brukes til å pusse opp/bygge garasje mm. Men - vi hadde ikke eget hus først, og ikke en liten... da sov han gjerne til langt utpå formiddagen.

Skrevet

Kan jo egentlig summere opp det jeg mener. Skriver sikkert litt rotete.. Men:

På slutten av hver tur tenker jeg; Dette orker jeg ikke lenger, nå får han faen meg få seg en jobb på land!! Klarer ikke meeeeer!!!!!

Men så roer jeg meg litt, og når han kommer hjem, og kan være masse med oss, så er alt bra igjen!!

Og så er det sånn som noen skrev over, det er faktisk litt deilig om kvelden, når man er helt alene, barna er lagt og man tenner stearinlys, gjerne ett glass vin og ser hva man vil på TV!!

Så alt i alt er det jo verdt det, selv om jeg savner han veldig når han er på jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...