Gå til innhold

noen fler som har vært borti dette tro??

Anbefalte innlegg

Skrevet

fikk brev i posten idag om at celleprøven fra 6 ukers kontrollen gav resultater..det ble funnet enkelte uregemessige celler, så jeg må inn på gyn.avd for å ta en vevsprøve nå før jul..skal jo innrømme jeg blir nervøs da..for jeg er veldig redd det er noe farlig..

vet noen her hvordan dette med å ta vevsprøve foregår?

eller noen som har fått samme beskjed og alt er bare fint?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har fått den beskjeden før, skulle inn på riksen å ta vevsprøve.... Jeg dro ikke... Etter noen år tok jeg celleprøve igjen, og da var alt bra :)

Skrevet

Hvordan turte du å ikke ta den vevsprøven?

Ikke engst deg, HI, men for all del ta vevsprøven for å være på den sikre siden. Lykke til!

Skrevet

åja gjett om jeg skal dra!

har ikke mage til noe annet midt oppi flytting og jula jeg:)

men lurer på hvordan en vevsprøve blir gjort da..skjærer de ut en bit eller?

Skrevet

Vet ikke hvordan vevsprøven blir tatt nøyaktig, men tror de napper ut en bitteliten bit av vevet med en bitteliten "tang". Har sett vevsprøver bli tatt fra andre steder, å da gjør de det i alle fall slik. Tror ikke det gjør særlig vondt! (er forresten sykepleier)

Når det gjelder celleforandringer, så kan jeg berolige deg med at legen min sa at dette var svært vanlig etter en fødsel. Jeg har hatt ufarlige celleforandringer for en del år siden, og min lege ville derfor ikke ta celleprøve før etter 4 mnd for å ikke få et falskt positivt resultat! Jeg skal derfor i januar.

Lykke til, det går sikkert kjempefint!!! Men jeg vil absolutt anbefale deg å ta vevsprøven sånn for sikkerhets skyld. Hvis det mot formodning skulle være noe galt, så er det viktig å behandle med en gang slik at det ikke får utvikle seg. Synes derfor det er fryktelig unødvendig å legge inn slike innlegg som anonym over her!!!!

Skrevet

takk for svar:)

jeg skal nok ta prøven ja..helt klart..

ringte inn nå, og jeg fikk time før jul..så tok det opp til 2 mnd å få svar..så jeg får håpe at alt er bra og prøve å kose meg i jula:)

Skrevet

Hallo,

Jeg har tatt en sånn vevsprøve før men det var i USA. Kanskje det er annerledes her i Norge men det var ganske ubehagelig for meg. Ikke noe å angste deg for men jeg synes det er bedre å vite på forhånd. Jeg vet at på sykehuset de gir stesolid noen ganger for å roe pasienter under undersøkelser og hvis de må ta en vevsprøve på meg igjen så skal jeg spørre etter det eller noe lignende. Men hvis du skal ha det så må du være ganske sta. Er sykepleierstudent selv og vet at de prøver å unngå å gi angstdempende hvis de kan. Det er sånn at de skjære ut litt vev rundt livmorhalsen din og de må gjøre det flere ganger. Jeg måtte spørre legen min til å stoppe noen ganger så jeg kunne ta en pause fra det. Jeg har en veldig høy smertetoleranse så dette var merkelig for meg. Så var det litt vondt i ettertiden også, nesten som kramper du får under mensen. Beklager hvis jeg skremmer deg altså, det er ikke meningen. Det går nok veldig bra skal du se. Er fort ferdig.

Lykke til

Skrevet

huff ja..er passe lei av at folk skal grave oppe der også nå etter ett tøft svangeskap med mye UL og sjekker..men jeg går heller gjennom det, enn å gå å være redd...

takk for svar..jeg skal nok bite tennene sammen:)

mammatilgabeogluke: kan jeg spøøre deg om det var av samme grunn som meg du tok prøven? og alt var fint?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...