Anonym bruker Skrevet 2. desember 2007 #1 Skrevet 2. desember 2007 Hva barnefaren er en person som ikke er snill og som jeg vet alle missliker, ikludert meg selv ...? Vet det høres dumt ut, at jeg missliker han, men alikevel er gravid med han...- Men det var før jeg skjønte at han utnyttet meg... Så når alt kommer til alt, så ønsker jeg ikke på noen måte at noen skal få vite hvem han er... Han vil heller ikke ha noe med barnet å gjøre... Kunne nevnt hundrevis av gode grunner, men ser ikke poenget i det... Så jeg lurer veldig på om dette går i praksis, kan jeg bare si at det ikke finnes en far? Og kjenner flere som har barn med fedre som kanskje er narkomane, barna har ingen kontakt med fedrene, hvordan takler alenemødrene dette?
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2007 #2 Skrevet 2. desember 2007 Du kan skrive "far ukjent" på papirene ja. Vet at de fleste mener at en ikke bør gjøre det, og at det minste han kan gjøre er å ta ansvar ved å betale bidrag (noe han slipper dersom du setter "far ukjent".) Dersom du mener at han kan bli en god far (til tross for at du og flere andre ikke liker han), synes jeg du skal skrive han opp som far. Det fortjener barnet! Men dersom du tror at barnet vil ta skade av kontakt med han, ville jeg kanskje vurdert å skrive "far ukjent". MEN, far kan kreve DNA-test for å bevise at han er faren (dersom han ønsker det da!!!) Og da er du jo like langt, for da blir han jo registrert som far!!
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2007 #3 Skrevet 2. desember 2007 Ja, vet at barnet kun fortjener det beste... Men han her er ikke akkurat det beste... Og tviler på at han kommer til å kreve DNA-test, for han kom ikke til å bry seg... Men takk for svar=)
Matja Skrevet 2. desember 2007 #4 Skrevet 2. desember 2007 Hvordan er han ikke "det beste for barnet"? Du skrev at du likte han frem til han sviktet deg, men hvordan gjorde han det da? Jeg skjønner veldig godt at du vil skrive "far ukjent" på papirene. Jeg ville det selv, men ble overbevist om at det var det rette å skrive navnet hans på papirene likevel, så jeg gjorde det, og angrer. (Innebærer det noe for bf at man har navnet sitt på papiret? Kan han egentlig kreve noe da? Min bf bor jo i England, men det er dette jeg er redd for da; at jeg skal angre fordi han plutselig får rettigheter...) Dette må du jo få svar på da, sånn at du ikke plutselig sitter der med en avtale du egentlig ikke ville ha. Men jeg er enig i at det er det beste for barnet at farens navn står der, og han kan jo komme om noen år og kreve dna-test. Selv om han er en dust nå trenger han jo ikke være det om 5 år liksom....
Hannemor Skrevet 2. desember 2007 #5 Skrevet 2. desember 2007 Har en venninne som har gjort det der, satt far ukjent fordi faren ikke ville ha med barnet å gjøre. Men er overhode ikke enig i hennes vurderinger der. Barnet har krav på å ha 2 foreldre, uansett omstendigheter. Og om det er som du sier at faren ikke ville være interessert, så er det jo ingen problem. FOr da ville han jo ikke lage vansker for deg eller barnet. Barnet har også besteforeldre det vil trenge. Og som ikke minst kanskje vil ha kontakt med barnet. Som kan bli viktige ressursser. Og uansett hvordan faren har sviktet deg, så kan han være en utmerket omsorgsperson og ressurs for barnet. Så tenk igjennom nøye om du tar denne vurderingen for ditt beste eller for barnets. Min venninne har gjort det for seg selv, og tørr innrømme det.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2007 #6 Skrevet 2. desember 2007 Det er ikke en slags form for hevn altså, men det er litt innviklet... Han er en løgner, rundbrenner og sviktet meg på den måten at han sa han trenge noen å snakke med (vi hadde til da blitt enige om å ikke ha kontakt), men han trengte altså noen å snakke med, og jeg gikk fem på. Vi snakket ikke om annet enn sex, og jeg klandrer ikke bare han, men også meg selv... Var jo stormforelsket i tre år i han, men han gjorde det samme da som han gjorde denne gangen.. Lå med meg når det passet for han, og da han fikk dame var det over med meg, helt til det ble slutt med den dama... Sist dame fikk han unge med, og jeg var såret og lei over dette, og sa at vi ikke burde ha kontakt mer. Dama hans gjorde det slutt, og han vendte snuten mot meg... Og jeg så dum, naiv og betatt som jeg var gikk på... Like mye min feil, men det er mer enn dette også... Han løyg til familien min, utnyttet de og alt.. Så han er liksom sorte får.. - og ikke minst.. inngift i slekta................. Hadde ikke tenkt å si det, men det er såpass relativt her... Jeg fikk klar beskjed om å ikke ha kontakt med han, fordi han ikke var noe... de visste jo at jeg var betatt av han... Han er dessuten mye mye eldre enn meg, og alle i slekta vet hvem og hva han er... Jeg burde ha visst bedre, men kjærlighet gjør blind.. eller var det kun begjær? Uansett så er han ikke ønsket som far, og ikke minst; han vil ikke ha kontakt med meg mer (kommer vel en melding når dama har kasta han ut igjen??), men denne gangen vet jeg jo vesentlig bedre... Skulle gjerne skyldt på min unge alder, men det blir også litt patetisk...
Gjest Skrevet 2. desember 2007 #7 Skrevet 2. desember 2007 man kan fint sette far ukjent ved fødsel og endre det senere om man vil det. jeg har skrevet fra ukjent, fordi han var en ferie flørt i et annet land.. ikke mitt stolteste øyeblikk, men min stolteste "gave". han her er fultstendig klar over barnet, men bryr seg midt i ræva! så derfor vil jeg heller endre det om vi en dag kommer i kontakt med han igjen på en positiv måte. så lenge jeg vet hvem det er og kan komme i kontakt med han synes jeg ikke jeg har gjort noe galt ovenfor min datter. hun skjønner ikke frem og tilbake på det papiret nå allikavel, og hun skal få vite hvem han er en dag. så synes du skal gjøre det som er rett for deg jeg HI. det er det som teller i det lange løp tenker jeg. for så lenge du velger det du føler er rett for ditt barn, så er det rett! lykke til!
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2007 #8 Skrevet 2. desember 2007 Til HI! Man kan lese masse mellom linjene, men hos deg virker det kun som om det er en hevnaksjon pga svik! Jeg har også vært forelsket og aldri klart å komme meg unna, men jeg har ikke hoppet når han sa hopp likevel. Jeg klandrer deg ikke altså, men i denne situasjonen tror jeg at jeg ville skrevet han opp. Da får du jo penger fra ham også, og kan heller "hevne" deg på den måten. Tvinge han til å være med liksom. I mine øyne er han ikke uegnet som far fordi han utnytter deg sexuelt. Da er det maaaange som ikke burde vært far. Og som du sier; Du er jo ung, og har blitt sviktet av en du er veldig forelsket i, og blir det slutt med damen, så kommer han nok tilbake til deg igjen. Du har jo sagt ja før... Jeg tror jeg ville tenkt meg veldig godt om før jeg IKKE skrev han opp iallefall. Her er jo din mulighet til å vise at du er voksen nok til å ta ansvar for dine handlinger, for det er vel derfor du ikke tok abort? Fordi du skulle ta ansvar for dine handlinger? Stå for det du gjorde, liksom? Hvis du ikke vil ha barn med en type som har sviktet deg så til de grader som du uttrykker at han har gjort, så bør du beskytte deg! Eller trodde du han skulle forandre seg? Når du først velger å få barn så må du jo ta hele pakken?! Jeg syns virkelig synd på deg, og på barnet ditt. Ikke fordi du er slem eller noe, men fordi barnet ditt mister kontakt med faren fordi du føler deg sviktet, og fordi du har blitt sviktet av en kynisk person!! Huff, jeg vet at dette ble veldig moraliserende og dømmende, men det er IKKE sånn ment altså!! Lykke til uansett
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2007 #9 Skrevet 2. desember 2007 Jeg synes du skal gjøre det du føler er rett for deg og barnet ditt. Det er aldri for sent å ombestemme seg om du velger å skrive far ukjent. I min datters papirer står det far ukjent. Jeg har ikke angret til i dag, og tror ikke jeg kommer til å gjøre det heller. Den dagen hun spør skal hun selvfølgelig få vite hvem faren er, men frem til da skal jeg ikke være den som legger det til rette for han å få rettigheter. Jeg har gode grunner for dette som jeg ikke har lyst til å utbrodere her. Det er du som skal føle at dette blir rett for dere. Men en ting må du huske på, og det er at om faren dør vil ikke barnet ditt ha arverett etter han så lenge det står far ukjent i papirene. Lykke til, jeg er sikker på at du kommer til å klare deg helt glimrende
Gjest Skrevet 3. desember 2007 #10 Skrevet 3. desember 2007 Jeg spekulerte også i om jeg skulle skrive far ukjent, rett og slett fordi an hadde sviktet meg, og alt det der. Men det er tross alt ikke han som har rettighetene her, det er barnet ditt som har rettighetene. Barnet har rett til å se faren sin, mens hvis ikke faren vil se barnet, så trenger han ikke det. Men far har da altså ingen rettigheter ifl loven. Du må jo selvfølgelig tenke over dette, men det vil da stå på alle papirer at far er ukjent, når hun skal i barnehage, begynne på skolen osv osv. det kan bli en belastning for henne. (Nå vet jeg jo ikke om det var en jente eller en gutt du skal ha/har, men jeg skriver nå i hunkjønn:)) Tenk deg nøye igjennom iallefall, og det er jo tross alt en bedre hevn at han må betale enn at hun ikke skal få bli (evt) kjent med faren sin. Synes nå jeg. Det finnes dager jeg angrer på at jeg ikke skrev far ukjent, og det finnes dager hvor jeg ikke angrer. Den dagen jeg fikk møte min datters oldeforeldre er vel den dagen jeg aldeles ikke angret. Ønsker deg lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå