trillemamma Skrevet 2. desember 2007 #1 Skrevet 2. desember 2007 Jeg har i flere år vært alene med en liten gutt. Nå har gutten fått en stefar og dermed har vi også fått en hel ny familie å forholde oss til. Far og sønn har veldig begrenset kontakt, han er i praksis ute av stand til å ta seg av sønnen sin. Nå nærmer vi oss første bursdag etter at denne nye familien kom inn i bildet. Jeg har vært veldig usikker på hvordan vi skal gjøre dette. Tidligere har vi jo hatt familien på mor og far sin side. Nå har vi jo plutselig en hel 3. familie å forholde oss til. Hva har dere andre gjort?
Gjest Skrevet 2. desember 2007 #2 Skrevet 2. desember 2007 Hei, nå aner ikke jeg hvor gammel denne gutten din er, men jeg kan jo komme med et lite tips på hvordan ting fungerer her i gården. Min manns datter er 8, og når hun har bursdag feirer vi barneselskapet annenhvert år hos pappa og mamma. Men alle 4 voksne bidrar i dette selskapet. - Stemor og stefar, mamma og pappa.. Det er fort gjort å rydde og ordne etter selskapet når vi er 4 stk. Familieselskap har vi på hver sin kant, så er man fritt frem til å invitere de voksne venner man vil, samt besteforeldre etc. Selveste bursdagen blir da feiret 3 ganger, men det har slettes ikke jenta noe i mot! Vi spleiser på utgiftene og deler på jobben. Jeg synes det er kjempestas å kunne være delaktig i jentas feiring, og mor spør stadig vekk om ideer og om jeg kan bidra med kake etc til bursdagen. Det setter jeg veldig pris på. Kanskje det kan være en løsning? Feire med barna i skole/barnehage og da kan far være tilstede. Mens familieselskap kan dere arrangere selv, uten far?
trillemamma Skrevet 2. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 2. desember 2007 Ja, dere har jo funnet en fin løsning. Gutten er 7 år gammel. Far er syk og kan ikke delta i noen som helst form for planlegging av besøk. Det vi evt. kunne gjort, hadde vært å ha et ekstra besøk for stefar sin familie. Det blir faktisk den enkleste løsningen.
Ingen_nick_ledig Skrevet 2. desember 2007 #4 Skrevet 2. desember 2007 Er det sånn å forstå at du inviterer både din familie og fars familie i bursdagen? Kommer far også da?? Her inviterer vi min familie og min manns familie, samt at vi står for barnebursdagen. Far har av og til eget besøk med sin familie, av og til ikke. Da får hun bare gavene når hun er der.
trillemamma Skrevet 2. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 2. desember 2007 Ja, jeg har alltid invitert far og hans familie. Deres løsning virker kanskje grei. Jeg skal foreslå det for sambo og farmor, så gjør vi det kanskje sånn neste år.
Gjest Skrevet 2. desember 2007 #6 Skrevet 2. desember 2007 Jeg har alltid bedt inn til felles for alle parter. Tilsammen blir vi ganske mange og mange forskjellige mennesker i et og samme rom. Men har regnet med at alle forstår at dette er dagen til et barn og klarer å holde seg i skinnet og de som ikke hadde klart dette vet at jeg ville fulgt de ut døren om det så var min mor. Selv de årene med bitter strid har stemor og far kommet i selskap her, alt vi trengte å gjøre da var å overse og det klarte vi glatt. Men alle har forskjellig fortid og for noen passer det greit å dele opp og noen fedre og stemødre velger å lage et eget selkap til barnet. I slike tilfelle mener jeg det går på respekt. For det er vel mest voksne mennesker som skal komme?
trillemamma Skrevet 2. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 2. desember 2007 Ja, jeg har tenkt tanken på å invitere alle, men det kan bli ganske kaotisk. Først og fremst har vi ikke plass alle sammen. Også har jeg vært redd for reaksjonene. Her kunne jeg nok vært flinkere til å åpne munnen min. Lekse til meg.
*-* Skrevet 3. desember 2007 #8 Skrevet 3. desember 2007 Når det gjelder barnebursdagene så arrangerer vi de sammen, alle vi fire voksne. Det går veldig fint, vi er mange til å hjelpe til, og barna syns det er stas. Det er fint for barna i klassen og foreldrene til barna også å se at vi alle kan omgås, og det er fint for alle oss voksne å treffe alle vennene til barna som man kanskje ikke alltid ser like mye i det daglige. Vi har bursdagen i det hjemmet barna bor den uka, eller så bytter vi hvis det er spesielle ønsker. Familiebursdagene har vi faktisk fortsatt i gammel tradisjon, altså at vi ber familien til far og familien til mor samlet, annehvert år i hvert hus. Jeg stemor, og mors kjærste er selvfølgelig også med og dette har fungert helt bra. Vi gjorde det mest sånn for at det ikke skulle bli så store endringer i starten og i noen årene etterpå har det bare blitt sånn. Men vi merker det samme som deg, at det også er litt rart nå etterhvert når både mor og far er godt etablert med nye partnere. Stebarna mine har god kontakt med min familie og mine foreldre og det samme på stefars side, men det blir litt mye å invitere min og stefars familie også. Så vi kommer nok til å begynne med atskilte familieselskaper framover, for å få plass til 'nye' besteforeldre og tanter og onkler som også er viktige for barna. Dette blir jo enda mer relevant når det kommer fellesbarn også, min og min manns familie trenger også etablere familietradisjoner sammen Jeg ville kanskje feiret som før med din og fars familie inkludert stefar, dette første året som ting er litt nytt og så heller endret fra neste år .
Travelmor Skrevet 3. desember 2007 #9 Skrevet 3. desember 2007 Det kommer litt an på om du ønsker å mikse gutten sin familie med din nye manns. Hvor romslige er din nye svigerfamilie og din gamle? Går det an å mikse dem å få et hyggelig selskap? Dersom faren nesten er helt ute av bildet, tolker det litt slik, synes sikkert guttens besteforeldre, tanter, onkler på farssiden at det er flott at han har fått en ny farsfigur. Samtidig kjenner vel din svigerfamilie til at far er ute av bildet og at dere har kontakt med guttens farsfamilie. I en setting der gutten er hovedpersonen går jeg ut fra at voksne personer fra ny og gammel familie kan omgåes og være hyggelige mot hverandre. Det er jo bare en dag i året. Greit at de møtes før konfirmasjonen! Da kan den bli litt anstrengt:-) Du skriver litt om plassproblemer og da må du vel uansett dele selskapet. Ting kan endre seg om du får flere barn og om du får bedre plass. For gutten er det nok viktig å få invitere de som står ham nærmest på bursdagen uansett.
liljekonval Skrevet 3. desember 2007 #10 Skrevet 3. desember 2007 Nå vet jeg ikke hvor enge du har vært sammen meddin nye kjæreste/mann, men det kan virke som om det er et relativt ferskt forhold. I så fall ville jeg gjort følgende: 1- Invitert din familen og din eksmanns familie slik dere pleier (gutten din er jo barnebarnet dems og hvis faren er syk og er lite sammen med sønnen sin så får kanskje ikke besteforeldrene på fars side se gutten så mye. Dessuten er dette, så vidt jeg skjønner, en slags "tradisjon" og det ville være sårt for dem å bli "byttet" ut med stefars foreldre). 2- Samtidig ville jeg spurt din eksmanns foreldre om de kunne tenke seg å komme på kaffe en dag for å hilse på stefars foreldre (eventuelt kan dine foreldre også være med om du ønsker det). Tenker det ville være greit for de voksne å hilse på hverandre og bli litt kjent (men i første omgang synes jeg ikke det bør skje i bursdagen til sønnen din. Da vil jo naturlig nok gutten din være i sentrum -samt at det sikkert vil være litt kaos, barneskrik og rot- og de voksne vil ikke få sjansen til å snakke sammen og bli kjent på en skikkelig måte). 3-Dermed har du skapt en hel ny familiekonstellasjon med dine foreldre, din eksmanns forledre og dine nye svigerforeldre og neste år kan alle komme sammen for å feire guttens bursdag!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå