Meg og mine to skjønne jenter Skrevet 2. desember 2007 #1 Skrevet 2. desember 2007 Datteren min har akk. blitt 10 år, og jeg har begynt å tenke på at vi burde kanskje begynne å spare litt over lengre tid. Hvordan sparer dere. Noen med gode råd.
Tingelingelate med to tomater Skrevet 2. desember 2007 #2 Skrevet 2. desember 2007 Nope, vi sparer ingenting vi. Men begge våre fikk et fond på 10.000 kr hver i dåpsgave hos besteforeldrene så om 18 år så er vell kanskje det blitt litt:-)
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 2. desember 2007 #3 Skrevet 2. desember 2007 Nei. For så fremt frp-tullingene holdes nede vil høyere utdanning være gratis også når mine unger skal ha det.
Sommer & sol:-) Skrevet 2. desember 2007 #4 Skrevet 2. desember 2007 vi sparer penger ja,til begge to... putter på mynter på sparebøssa,og når den er full så setter vi det inn på konto.. om det går til utdanning eller førkort,det vet vi ikke... men vi vil nok ha litt og si ang disse pengene,de skal ikke sløses bort... skal brukes fornuftig..
~sjiraff~ Skrevet 2. desember 2007 #5 Skrevet 2. desember 2007 Vi sparer penger til snuppa med tanke på at det er greit å ha en startkapital da hun skal flytte hjemmefra, om det brukes til bolig eller underhold under utdannelse eller andre ting har jeg i grunn ikke tenkt så mye på. Regner med at jeg har klart å oppdra mitt barn til å bruke pengene på en fornuftig måte )
Katja Skrevet 2. desember 2007 #6 Skrevet 2. desember 2007 Ja, sparer en del til de, pluss at de fikk mange penger i fond da de ble døpt, og de har avkastet seg godt. Fortsetter de å avkaste seg sånn, blir det noen formuende barn etterhvert
Fire småtroll Skrevet 2. desember 2007 #7 Skrevet 2. desember 2007 Har ikke anledning til å spare så mye, da er det viktigere at hele familien har det bra her og nå, men vi sparer litt... Har tre barn og sparer 600,- i mnd. De pengene skal fordeles på barna en gang i fremtiden. Sparer i mitt navn av flere grunner, bl.a for å unngå overformynderier (som kommer inn hvis barnet har formue), pga lånekassa (barnet får ikke stipend hvis det har formue) og fordi jeg absolutt ikke er så sikker på hva en gutt på 18 år gjør hvis han får masse penger mellom hendene ;-) Ungene vet derfor ingenting om disse pengene, og kommer ikke til å få vite om dem heller, før den dagen jeg velger å gi de til dem. Ser for meg at mine unger kommer til å ta studielån og jobbe seg gjennom studiene som unge mennesker flest, også kan disse pengene komme etterhvert, enten som innskudd til bolig, nedbetaling av studielån, eller kanskje i bryllupsgave :-)
Gjest Skrevet 2. desember 2007 #8 Skrevet 2. desember 2007 Våre to får barnetrygden inn på sin konto hver mnd pluss 100 kr hver i mnd....
Sånn kan det gå Skrevet 2. desember 2007 #9 Skrevet 2. desember 2007 Vi kommer til å hjelpe ungene slik at de slipper ta opp lån på vdg. Etter det mener vi de faktisk har godt av å greie seg selv økonomisk. Og å få dem gjennom vdg. greier vi nok fint uten store summer "på kistebunnen".
OsloMor Skrevet 2. desember 2007 #10 Skrevet 2. desember 2007 Ikke noe sparing her i gården, men håper at jeg kan være til hjelp nr de skal kjøpe leilighet med tanke på å være kausjonist/garantist e.l. Ellers får de vel ta studielån ved siden av jobb, det er jo gratis med utdanning og studenter har MANGE fordeler også.
Mrs. Bouquet Skrevet 2. desember 2007 #11 Skrevet 2. desember 2007 Beste måten å spare penger over tid er i fond, du kan velge hvor trygt fond du vil ha, alt etter hvor mye gambler du er. Banken din selger nok fond, så hør med dem. Vi tenker litt annerledes enn oktaviastar, så lenge vi har råd skal vi hjelpe dem økonomisk også etter at de er voksne og ferdig utdannet.
OsloMor Skrevet 2. desember 2007 #12 Skrevet 2. desember 2007 Ja, er enig med Oktaviastar her. Videregående så skal de få bo hjemme gratis, få penger til bøker og busskort og vanlig ukepenger. MEN skal de noe ekstra kostbart (merkeklær og dyresykler o.l.) så får de ta seg jobb ved siden av av. Tror det er lærerikt og fremmer god arbeidsmoral og forståelse, noe som er nyttig bagasje å ta med seg videre i livet.
Desemberprins kom 20des :) Skrevet 2. desember 2007 #13 Skrevet 2. desember 2007 vi trekker 100kr fra kontoen min hver mnd,og alle små pengene som vi har går på sparebøssa hennes når dagen er omme.Ikke alltid det er noe og noen ganger er det mye pr dag.Den blir vel tømt sånn hve 1-1,5 mnd og da er det rundt 1000-1500kr i den.Hun er 2 i feb og vi har vel spart opp ca 20 000kr nå med det hun og har fått av besteforeldre.Barn kan ikke ha mer enn 200 000kr tror jeg oppspart til de begynner på videregående,da kan de ikke få stipend hvis det skulle trengs!!!
OsloMor Skrevet 2. desember 2007 #14 Skrevet 2. desember 2007 Stipend går vel på foreldrenes inntekt når man går på vdg?? Gjorde iallefall det i min tid, men det er jo leenge siden da...
Meg og mine to skjønne jenter Skrevet 2. desember 2007 Forfatter #15 Skrevet 2. desember 2007 poenget mitt var å spørre om hvordan jeg skal kunne hjelpe ungene mine. Jeg har heller ikke anledning til å spare så mye. mine to får 200 kr hv-mnd fast inn på sin konto. hun ene er 1 år og hun eldste 10. Det er hun eldestee jeg tenker på. selvfølgelig må hun sikkert ta lån både til bolig og utdanning når den tid kommer, men jeg vil gjerne hjelpe henne litt på vei. så om sparepengene brukes til bolig eller studiene, spiller forsåvidt ikke noe rolle. Det er ikke noe formue jeg snakker om. poenget var å spørre om jeg sparte ca 500 kr mnd, i omtrent 8-9 år. Hva er det beste å spare i. For i kontoen formuer de seg ikke akkurat.
Meg og mine to skjønne jenter Skrevet 2. desember 2007 Forfatter #16 Skrevet 2. desember 2007 og det var ikke vgs. jeg tenkte på, men jeg bor i en middel stor by, og hvis hun har lyst til å studere i feks oslo, bergen, trondheim, altså i store byer, med større valgmuligheter. vil jeg gjerne hjelpe henne litt på vei. Jeg er en sykepl. og tjener ikke allverden.
Gjest Skrevet 2. desember 2007 #17 Skrevet 2. desember 2007 Vi sparer men ikke med tanke på utdanning. 200 trekkes hver mnd og settes på hennes konto og alt hun får av pengegaver settes også i på hennes konto. Hun er rik i en alder av 13 mnd.. Mer penger enn meg til og med. Vi får se hva pengene går til etterhvert, men de er hennes ihvertfall.
Girly *snuppa og snuppen* Skrevet 2. desember 2007 #18 Skrevet 2. desember 2007 Sparer 1200 til hver i mnden - sparer i mitt navn, sånn som Kristin1974 - og med samme intensjon som henne. Ved jul og bursdag setter vi også inn en liten sum.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå