Gå til innhold

da er jeg endelig gravid,men er så nervøs!


potetball

Anbefalte innlegg

detter er utrolig spennende,men jeg er så nervør for at noe skal gå galt,at jeg skal spontanabortere.er det noe jeg bør passe meg spesielt for? jeg må liksom være litt diskret for foreldrene våre skal ikke få vite det før på julaften! :) noen som vet?? håper på noen svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg skal også fortelle det til mine foreldre på julaften. Er veldig nervøs selv for at noe skal gå galt. Jeg prøver å spise veldig sunt, ikke spise altfor mye godteri. Vasker meg mye på hendene, særlig etter å ha laget mat. Må ikke røyke eller drikke, selvsagt.. Og bare ta det med ro :) Er tipsene jeg har fått i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Grattis med graviditeten! =)

Jeg skjønner akkurat hvordan du har det, jeg er også overfølsom og går rundt og stresser meg opp over om alt er i orden.

 

Nå trenger man jo heller ikke være hysterisk, men jeg har likevel funnet ut noen tips her og der:

- Koffein skal man ha minst mulig av (max 2 kopper kaffe eller 3-4 kopper te eller 1 liter cola)

- Sukker er visst heller ikke bra, er ikke sikker på hvorfor

- Upasteuristerte oster

- Noen typer brie kan være pasteurisert, men kan inneholde en bakterie som gravide helst ikke skal ha, og du skal derfor ikke spise slike myke oster heller.

- Rått kjøtt, spekemat

- Gravlaks, rakfisk og tunfiskfilét

- Sjokolade har jeg lest både og om. Først leste jeg at gravide som spiste litt sjokolade hver dag hadde 20% lavere risiko for SA, men senere leste jeg det motsatte: At sjokolade (spes mørk) inneholder bly som kan skade embryoet i tillegg til at det er litt koffein i det. Så kanskje... En bitteliten bit lys sjokolade hver dag ;)

 

Ellers så var det noe dansk og amerikansk forskning som viste at både fysisk og psykisk stress kunne øke risikoen ganske mye... Og man skulle helst unngå hard trening som løping og ballsport.

 

Nå kan jo dette virke ganske hysterisk, og det skal man jo ikke være ;) Men jeg vet bare med meg selv at jeg synes det er greit å vite hva man kan gjøre selv for å føle seg på den sikre siden. Så får du jo selv avgjøre hvor nøye du vil være. Og som sagt, dette er ting jeg har googlet frem.. så lever litt i villrede selv ennå. Skal bli bra å komme til legen og få noen fagkyndige råd =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp heeeelt av..... :o) I 9 av 10 tilfeller går alt veldig fint.

Man kan bli helt overhysterisk av å lese alle innleggene her inne, så ta ting med en klype salt. En STOR klype salt....

 

Hold dere unne røyk og alkohol, rått kjøtt og rå fisk og stikk ikke nesen i et malingsspann eller lignende - ellers ville jeg fortsatt hverdagen så normalt som mulig :o)

 

PS - Sier det bare fordi jeg var like hysterisk min første gang - bare tull og tøys...! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...