nr2-imagen:) Skrevet 2. desember 2007 #1 Skrevet 2. desember 2007 Når man får EL.... lever ikke egget da et døgn? Alså det kan bli befruktet iløpet av et døgn? Viss jeg hadde EL igår kveld.. og hadde sex idagtidlig... kunne jeg ikke blitt befruktet da? Eller er det for sent. Hadde sex fredags kveld også..
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 2. desember 2007 #2 Skrevet 2. desember 2007 Egget lever 12-24 timer. Logisk sett kan du klare det ved å ha sex om morgenen etter å ha hatt EL på kvelden; MEN, det er vanskelig da sæden bruker en god stund på å nå eggetogså, men det er fullt mulig. men du har større kjangs å bli gravid om du ha sex flere dager i forkan t av EL, slik som du hadde siden du hadde sex fredag. Dersom EL var i går og du hadde sex fredag har du kjangs til å bli gravid ja. ha sex 1-3 dager før EL, så er det bra
Gjest Skrevet 2. desember 2007 #3 Skrevet 2. desember 2007 Hei! Jeg satt akkurat å jobbet med det der jeg nå. Ikke så gale å gjøre skolearbeid når det handler om forplanting!! He, he.. Her er en klipp-og-lim fra det jeg har gjort da: Hvor skjer befruktningen? Beskriv eggcellens og spermienes vei gjennom kvinnens indre kjønnsorganer fram til befruktningsstedet. -når spermiener er kommet inn i kvinnens kjønnsorganer, er de befruktningsdyktige i 1-2 dager. -Eggcellen kan befruktes 12-24 timer etter eggløsning. -før en spermie kan befrukte oocytten(eggcellen) må den gjennomgå en siste modning som skjer mens de beveger seg gjennom uterus (livmoren) og inn i egglederen. Denne fasen kalles kapasitering, og tar 4-6 timer. Prossesen består bl.a av at proteiner på overflaten av spermienes hode blir fjernet. -Spermiene kommer frem og binder seg til oocytten. -Befruktningen skjer i egglederen. -De første spermiene er i egglederen 30-120 min etter sæduttømming. -Spermiene trenger inni eggcellen ved hjelp av et proteinspaltende enzym som frigjøres fra spermiene. -Når en spermie kommer inn i egget, blir det ugjennomtrengelig for andre spermier. -Befruktningen stimulerer den sekundære oocytten til å fullføre andre deling i meiosen. -Befruktningen er avsluttet når det er dannet en befruktet eggcelle med 46 kromosomer (23 par). Hvorfor må det overføres mange millioner spermier fra mannen til kvinnen for at en befruktning skal kunne skje? Pga det store tapet underveis. Av 50-250 mill spermier, er det bare 100-200 som når frem til oocytten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå