LadyLuck & Skrevet 2. desember 2007 #1 Skrevet 2. desember 2007 I inspirasjon av en annen tråd. Kan noen helt enkelt forklare meg hva vi kan ha rett på som småbarnsforeldre som begge studerer og ikke eier egen leilighet?
LadyLuck & Skrevet 2. desember 2007 Forfatter #2 Skrevet 2. desember 2007 Og hva vi kan ha rett til fra høsten da jeg blir 100% hjemmeværende med to små og sambo er heltidstudent
Gjest Skrevet 2. desember 2007 #3 Skrevet 2. desember 2007 Ser ut som om det bare er: -Lån og stipend: 7000 pr mnd pr pers -Barnetrygd: 970 kroner pr barn -Kontantstøtte (hvis du ikke bruker barnehage) 3300 kroner pr barn
LadyLuck & Skrevet 2. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 2. desember 2007 Har 3000 i stipend + barnetrygden jeg. Kontantstøtte får vi ikke før i februar. Men til høsten når jeg blir hjemmeværende da? Må vi til sosialen?
Gjest Skrevet 2. desember 2007 #5 Skrevet 2. desember 2007 Er du ikke gravid nå da? da får du jo fødselsstipend fra lånekassen... hvis du går ferdig skole i år, da. Da får du maksimalbeløp, 7/8000 i måneden. Pluss kontantstøtte og barnetrygd. Sosialen gir ikke penger til studenter.
Gjest ->>- Skrevet 2. desember 2007 #6 Skrevet 2. desember 2007 Dersom du blir hjemmeværende grunnet nytt barn og har vært fulltidsstudent i seks måneder i forkant, får du fødselsstipend fra lånekassen. Men om dere ikke klarer dere på ditt fødselsstipend, fars lån/stipend, kontantstøtte for eldste barn og evt bostøtte - så ja, da er sosialen rette instans for videre støtte (skjønt med de inntektene vil dere neppe få noe der).
LadyLuck & Skrevet 2. desember 2007 Forfatter #8 Skrevet 2. desember 2007 er ferdig med skolen for nå, og må få barnehageplass/dagmamma før jeg kan begynne å jobbe igjenn (og så få meg en jobb da)
LadyLuck & Skrevet 2. desember 2007 Forfatter #9 Skrevet 2. desember 2007 er bare deltidsstudent (eneste tilbudet de har på den linjen)
Gjest ->>- Skrevet 2. desember 2007 #10 Skrevet 2. desember 2007 Da er jeg usikker på om du får fullt fødselsstipend eller redusert, men du får i hvert fall så lenge studiet er lånekassegodkjent. Kontakt lånekassen for eksakt størrelse eller sjekk lånekalkulatoren på lanekassen.no
Gjest ->>- Skrevet 2. desember 2007 #11 Skrevet 2. desember 2007 (Du må forresten søke opptak til videre studier for å få fødselsstipend).
LadyLuck & Skrevet 2. desember 2007 Forfatter #12 Skrevet 2. desember 2007 bare søke, eller komme inn/gå på skole?
Gjest ->>- Skrevet 2. desember 2007 #13 Skrevet 2. desember 2007 Komme inn. Og betale semesteravgift, synes jeg å huske. Du behøver ikke ta noen eksamener noensinne, men må ha opptak på studiet og så søke fødselspermisjon fra det og få fødselsstipend i perioden. Lånekassen anbefaler studenter som får barn akkurat i det de er ferdig med studier å gjøre det på denne måten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå