Gå til innhold

Økonomiske rettigheter

Anbefalte innlegg

Skrevet

I inspirasjon av en annen tråd. Kan noen helt enkelt forklare meg hva vi kan ha rett på som småbarnsforeldre som begge studerer og ikke eier egen leilighet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hva vi kan ha rett til fra høsten da jeg blir 100% hjemmeværende med to små og sambo er heltidstudent

Skrevet

Ser ut som om det bare er:

-Lån og stipend: 7000 pr mnd pr pers

-Barnetrygd: 970 kroner pr barn

-Kontantstøtte (hvis du ikke bruker barnehage) 3300 kroner pr barn

Skrevet

Har 3000 i stipend + barnetrygden jeg. Kontantstøtte får vi ikke før i februar.

Men til høsten når jeg blir hjemmeværende da?

Må vi til sosialen?

Skrevet

Er du ikke gravid nå da? da får du jo fødselsstipend fra lånekassen... hvis du går ferdig skole i år, da. Da får du maksimalbeløp, 7/8000 i måneden. Pluss kontantstøtte og barnetrygd. Sosialen gir ikke penger til studenter.

Skrevet

Dersom du blir hjemmeværende grunnet nytt barn og har vært fulltidsstudent i seks måneder i forkant, får du fødselsstipend fra lånekassen.

Men om dere ikke klarer dere på ditt fødselsstipend, fars lån/stipend, kontantstøtte for eldste barn og evt bostøtte - så ja, da er sosialen rette instans for videre støtte (skjønt med de inntektene vil dere neppe få noe der).

Skrevet

Hvorfor blir du hjemmeværende?

Skrevet

er ferdig med skolen for nå, og må få barnehageplass/dagmamma før jeg kan begynne å jobbe igjenn (og så få meg en jobb da)

Skrevet

er bare deltidsstudent (eneste tilbudet de har på den linjen)

Skrevet

Da er jeg usikker på om du får fullt fødselsstipend eller redusert, men du får i hvert fall så lenge studiet er lånekassegodkjent. Kontakt lånekassen for eksakt størrelse eller sjekk lånekalkulatoren på lanekassen.no

Skrevet

(Du må forresten søke opptak til videre studier for å få fødselsstipend).

Skrevet

bare søke, eller komme inn/gå på skole?

Skrevet

Komme inn. Og betale semesteravgift, synes jeg å huske. Du behøver ikke ta noen eksamener noensinne, men må ha opptak på studiet og så søke fødselspermisjon fra det og få fødselsstipend i perioden. Lånekassen anbefaler studenter som får barn akkurat i det de er ferdig med studier å gjøre det på denne måten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...