Gå til innhold

Dere som har født mer en 1 gang...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere litt kort beskrive hver fødsel? Litt spent på om det finnes noe mønster... Ser en del som sier at fødsel nr.2 var verre enn nr.1. Lurer også på hvor lang tid det var mellom fødsel 1 og 2.

Vil helst ha svar fra de som ikke brukte epidural da, siden jeg ikke brukte det selv første gang og ikke har planer om det denne gang heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

måtte ha epidural med nr 1 men svarer likevel.

Generelt MASSE vonde kynnere den sist mnd før.

nr. 1: 7 timer fra vannet gikk (hadde blitt strippa 1 1/2 døgn før). Hadde omgangssyke, feber og rier som ikke virka. Fikk lystgass og da begynte riene å virke. Fikk ep fordi smertene ikke ga seg mellom riene og jeg skulle ha krefter igjen til pressinga. Men det hadde jeg ikke så han ble tatt med planlagt vakuum etter 15 min med pressrier.

nr. 2: 2 timer med kiipe kynnere. 2 helt greie (ikke veldig vonde men mer regemessige en kynnerne) rier og så voldsom virkning at jeg fikk en kraftig blødning fra livmorhalsen. Hadde åpningsrier i 1 1/2 time siste 30 min i badekar med akupunktur som smertelindring og så 45 min med pressrier fordi jormordmor meget bestemt mente at "jo, vannet har gått" - det hadde det ikke og da de endelig tok det var han ute på to rier. (vannfødsel)

Helvete kontra himmel mao...

Skrevet

Oj, shit, den første hørtes fryktelig slitsom ut da! Hadde heldigvis en veldig fin første fødsel, så jeg gruer meg ikke til den neste i mai, men hørtes ut som mange her hadde en grei første fødsel, men en veldig vond 2.gang...

Skrevet

AUUUGHHH!!!!!!!!!!!! Værre med fødsel nr 2 ??????????? Da må jeg leie inn vikar, for hvis det skal gjøre enda vondere denne gangen vil jeg helst ikke være tilstede! Har bare hørt motsatt; at det er mye lettere med fødsel nr 2 !?!

Skrevet

Får virkelig håpe den første er værst ja...hvis jeg får det værre nå med nr to så kommer jeg til å stryke med!!!men skal heldigvis på samtale med riksen i januar......denne gangen må det planlegges litt og snakkes om..var både dramatisk og traumatisk sist gang:(

Skrevet

Fødsel 1: begynner med kynnere/rier/veer som varer leeenge(12-14 timer). vondt men det går veldig greit. vannet går også drar vi på sykehuset. fødsel 1,5 timer etter på. trengte ikke smertestillende. det var vondt, men det gikk fint an å jobbe seg i igjennom

Fødsel 2: vannet går og rier/veer begynner 2,5 timer etter på. 2,5 timer etter det igjen kommer babyen. denne fødselen var grusom, gikk i et og fikk ikke pustepauser i mellom følte jeg. rakk aldri å hente meg inn. ble ikke bedøvelse her eller. 4,5 år mellom 1 og 2 fødsel

Fødsel 3: kan du forhåpentligvis få referat fra om ca 38dager;)

Skrevet

Her var det 31/2 år mellom fødslene.

Den første begynte med vannavgang, rier kom etter ca 1 time, og økte gradvis på i styrke. Gikk hele tiden og ventet på at de skulle bli verre, fødte jenta ca 81{2 time etter vannavgang, uten noen form for smertestillende. Ingen komplikasjoner, rift eller sying heller.

Den andre satte i gang med sterke rier med en gang. Jeg syntes de var vondere enn første, kanskje fordi riene første gangen økte så gradvis at kroppen ble vant til dem på et vis.Snaue 4 timer etter første ri var jente nr 2 ute. Fødte også denne gangen uten noen som helst form for smertestillende, fikk tilbud om lystgass, men klarte ikke å forholde meg til spørsmålet og lot det være. Ingen komplikasjoner, rifter eller sying denne gangen heller.

Hadde ingen forvarsler første gang, fløy ofte på do og tisset hele dagen andre gang.

Kan ikke si hvilken fødsel jeg synes var best eller verst jeg, begge var jo enkle, greie fødsler.Det aller verste begge gangene har vært transporten til sykehuset, da har jeg nesten ikke visst hvor jeg skulle gjøre av meg.

Lykke til jenter.

Skrevet

Fødsel nr 1: Begynte å kjenne det litt kl 20 på kvelden, men ikke så vondt. Litt opp og ned til vannet gikk kl 05.30, da ble det litt vondere. Spurte etter en paracet eller noe kl 10, da syntes jeg det var litt vondt innimellom. Begynte å presse 11.35, gutten kom 11.45. Helt grei fødsel, satt iallefall ikke igjen med noe minne om at " dette var sååå vondt..."

Fødsel nr 2: 3 år og 9 mnd etter første fødsel. Du kan lese om den inne på "Min Histore" i den oransje rubrikken til venstre her oppe. Historien har overskriften "Ok, brems ned" eller noe sånt. Ja den var vondere men gikk nå så raskt at...

Fødsel nr 3:3 år og 8 mnd etter andre fødsel. 1 cm åpning kl 23.40, jenta født 40 min senere. Sinnsykt vondt i ryggen men denne gangen gikk det jo også så raskt....

Skrevet

Fødsel nummer en : våknet på morgenen og gikk på do, kjente ingenting før jeg la meg ned i sengen igjen. Vonde tak som kom regelmessig fra første stund, ringte føden en halv time senere (hadde tak som varte 45-60seog kom med 3,5 min mellomrom.)m en fikk beskjed om å holde meg hjemme siden det var nummer 1 og alt sannsynligvis kom til å stoppe opp. Etter en en ny liten time ringte jeg på nytt siden det ikke stoppet men ble mer intenst og gjorde vondere. Fikk komme inn til sjekk og hadde 6 cm åpning. 2 timer etter at vi ankom sykehuset var vi blitt foreldre. Det tok 4 timer og 10 minutter. (vannet ble tatt like før pressriene begynte.) Var veldig intenst hele tiden, den ene rien var nesten ikke over før neste startet.

Fødsel nummer to: 16 mnd etter nummer en. 13 dager over tiden, kontroll ¨på sykehuset hadde 2 cm åpning (hadde hatt det ca en uke.) Var moden, men hadde ingen rier. Jordmor tok vannet, riene startet sporentreks og etter 95 intense minutter hadde jeg gutten vår i armene mine:-)

Begge fødslene var veldig ok, eneste var at jeg med nummer en var veldig usikker og klarte ikke slappe av eller ta det med ro. Var nesten som jeg hadde litt panikk en liten stund siden alt ble så intenst. Itillegg gjorde ikke jordmor noe for å berolige meg...

Skrevet

Min første fødsel var lang, slitsom, og vond. Jeg fødte en liten jente i 6.e mnd, og visste at hun ikke kunne reddes (-88)

Min andre fødsel varte i 9 timer fra første rie, og var ikke så ille, men revnet endel (auau - hadde ingen bedøvelse)

Min tredje fødsel var veldig grei. Men det startet med at vannet gikk, og jeg fikk ingen rier. Han ble født først etter 2 døgn, men de regnet fødselen som 6 timer, da jeg gikk uten rier så lenge. Men revnet ikke den gangen :o)

Håper min 4.e fødsel i Mars, blir like fin :) Greit å slippe smertelindring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...