Håperpåønskebaby Skrevet 2. desember 2007 #1 Skrevet 2. desember 2007 Noen tips til om jeg bør lage i ovnen eller i gryte? Er litt flesk/svor på den.. Vil ha hasselbach poteter til... Og hvor lang tid tar det?
camosilla Skrevet 2. desember 2007 #3 Skrevet 2. desember 2007 Jeg bruker å steke den i ovnen. 200c til den får brunet seg litt utenpå, så setter jeg ned temp til ca 100c. Da tar det litt tid (noen timer), men den blir saftig og fin. Har du ikke tid kan du steke den raskere på høyere temp. Heller en kopp vann over den innimellom så det ikke tørker ut i panna. Bruk sjyen til å lage saus, det blir kjempegodt.
Kvitrebekk Skrevet 2. desember 2007 #4 Skrevet 2. desember 2007 Absolutt i ovnen! Da får du sprø svor og det blir kjempegodt. Jeg setter den også inn på litt høy varme i ca 1 times tid. Kanskje litt lenger hvis den er stor. Så setter jeg ned temperaturen litt. Til ca 170 tror jeg. Heller da på vann i langpanna og bruker ei sleiv til å helle litt av vannet over steka i ny og ne. Da blir den mør og god.
Kvitrebekk Skrevet 2. desember 2007 #5 Skrevet 2. desember 2007 Skal forøvrig selv ha stor god middag i dag. Kalkunen står ferdig "preppa" på benken og skal snart i ovnen. Nam nam.
<3 Prinsesse <3 og <3 prins <3 Skrevet 2. desember 2007 #6 Skrevet 2. desember 2007 Skinkesteik skal vi også lage i dag... Nam nam;)
to herlige karer + baby 7.3.12 Skrevet 2. desember 2007 #7 Skrevet 2. desember 2007 Her står steika i ovnena allerede:-) skal bli godt! Anbefaler også ovnen steiker den på 170 grader neders i ovnen på rist over langpanne. Ca 1 1/2 time. Jeg bruker termometer så eg jeg helt sikker Begyn med å helel vann i langpanna og la steika ligge med svoren ned i vannet i ca 15 min. Da blåses svoren opp. Legge deretter steika opppå rista med svoren opp. Mot slutten av steiketida kan du sette på grillen. Da kan du godt ha døren åpen slik at du har kontrollen og kan sitte å følge med når svoren er ferdig Fyll på med vann i langpanna innimellom. Lag herlig saus av skyen/kraften som ligger igjen i panna. Spe med gjevning og et halv til en ts sennep. Smak til med salt og pepper. Vil tror det er godt med litt tilsatt fløte også;-)
to herlige karer + baby 7.3.12 Skrevet 2. desember 2007 #8 Skrevet 2. desember 2007 hehe beklager små skrivefeil. Gikk litt fort
Kvitrebekk Skrevet 2. desember 2007 #9 Skrevet 2. desember 2007 Nå står kalkunen i ovnen og det lukter kjempegodt!! Bare håper jeg får til å lage god saus :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå