Gå til innhold

Finnes det ingen økonomiske løsninger for studenter med barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare lån, stipend, barnetrygd og kontantstøtte? Mener ikke staten at man skal få barn før man kommer ut i arbeidslivet? Det er jo det de påstår! hadde det ikke vært for kontantstøtten, måtte jeg jobbet 50% stilling for å dekke de utgiftene jeg har, i tillegg til å studere fulltid og ta meg av et barn. Og da måtte jeg betalt barnehage også som ville tilsvart en haug med timer til med jobbing. Hva mener de egentlig at man skal gjøre? hvorfor sier de at man skal bli ferdig med barn og komme seg inn på boligmarkedet tidlig, når det ikke finnes økonomiske løsninger? De klager på at 50% av de som blir gravid før 25 år tar abort, men det er faen ikke rart altså!

*utblåsning*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er du aleine?? Isåfalll får du overgangsstønad mens du er under utdanning fra trygdekontoret..

Skrevet

Ikke alene nei... så får ikke det heller.. lurer på om vi kanskje kan ha rett på bostøtte siden vi eier egen leilighet. leiligheten kvalifiserer til kravene da...

Skrevet

Synes de økonomiske løsningene for studenter er helt fine, jeg. Man får ikke lån, med stipend det første året. Senere får man mulighet til billige studentbarnehager, i tillegg til studiestøtten. Har man ingen mann som tjener godt, får man i tillegg forsørgertillegg i studiestøtten.

Det å komme seg inn på boligmarkedet er like vanskelig for dem som ikke har barn. Det er faktisk ikke så vanlig å kjøpe bolig før man er ferdig å studere. Hvorfor skulle det være annerledes for oss som har barn?

Tror du at det er så lett for mødre som er i arbeid, da? Da har man helt andre utgifter også, som feks å betale på det studilånet man levde av mens man var student. Rentene slutter ikke å løpe om man får barn etter at man har studert, noe det gjør hvis man får barn mens man studerer.

Som student både med og uten barn er man faktisk nødt til å leve litt mer sparsommelig enn som arbeidstaker. At studiefinansieringen bør bedres er en ting, men det er likt for studenter med og uten barn. Hvis man kunne levd like fett på studilån som på inntekt, ville samfunnet fått et problem.

Studere fulltid, jobbe halvtid og ta seg av et barn går forresten fint det, for en liten periode. Man må kanskje senke kravene til resultatene litt, eller kravene til fritid. Men det voksne livet består av prioriteringer. Sånn er det bare.

Skrevet

selfølgelig går det. og jeg kunne selvfølgelig solgt leiligheten. men det er ikke så enkelt, og jeg har virkelig ikke lyst til det. og for å være ærlig så syns jeg ikke de 8000 man får i lån og stipend (inkl forsørgerstipend) er så mye. Kontantstøtten er det ikke alle som kan bruke, det går som regel ut igjen til dagmamma uansett. så for de fleste blir det 9000 kroner mnd (lånekassen+barnebidrag). et barn koster jo gjennomsnitlig 5000 kroner måneden. Da har man 4000 igjen til husleie, mat, strøm osv. Holder det?

Selvfølgelig er det vanskelig for andre også, men da har man gjerne en høyere inntekt. Det studielånet jeg vil ha etter 4 år, er på 1200 kroner måneden eller noe.

Dessuten så syns jeg det er dumt at man skal gå glipp av gode karakterer og kvalitetstid med barna fordi man må jobbe 50% ved siden av skolen. Men kanskje det bare var jeg som var egoistisk som valgte å ikke ta abort...

Skrevet

Var ikke det nok, da?

Du kan få deg en deltidsjobb for å spe på økonomien.

Kan søke bostøtte og.

Skrevet

deltidsjobb ja... 50% stilling? hehe vil virkelig ikke se på det som en deltidsjobb... jaja, kanskje bare meg som er hårsår her, men det er så utrolig fortvilende.

får man bostøtte da? trodde det var ubervanskelig å få...

Skrevet

Man kan ikke få alt opp i hendene! Har selv studert og fått barn + at det var privat skole....

Noe må man rett og slett ofre for å få det til å gå opp. For oss betydde det at mannen måtte avvente studier til jeg var ferdig slik at en var i full jobb mens den andre studerte.

Skrevet

Det skal vi selvfølgelig også gjøre. Mannen studerer når jeg er ferdig. Vi kan selvfølgelig selge leiligheten, men pga nedgangstider må vi da selge med tap.

Og ja jeg vet man ikke får alt opp i hendene, men det er uansett frustrerende. Men du A4-husmor: eide du leilighet da, eller måtte dere leie? Jeg har IKKE lyst til å selge,spesielt med tap =(

Skrevet

Ja, jeg synes faktisk du syter litt. Det er fullt mulig å spe på litt med en liten stilling, feks 25% helgestilling i hvpu-bolig o.l.

Jeg mener ikke at du var egoistisk som ikke tok abort, men ansvaret for barnet hviler jo likevel på deg! Jeg synes ikke det går an å sette disse to tingene opp mot hverandre.

Hva med å ta et møte med banken og få avdragsfritt lån til du er ferdig med å studere? Det taper du selvsagt litt på i lengden, men du vil få mere å rutte med de årene det varer. Eller finn deg en liten jobb, som gjør at du får noen få tusenlapper mer i måneden. Alt er mulig!

Og forresten: Mener du at du nå ikke har barnehage, så har du jo ingenting å klage på, iallfall. Da er jo barnet hjemme, da? Og da er det i såfall ikke studiefinansieringen som gjør at du har dårlig råd, men at du har valgt å ha barnet hjemme. De fleste som velger å ha barnet hjemme, har ganske dårlig råd!

Skrevet

takk for råd.

nå er jeg i permisjon, så ja jeg er hjemme med henne, med permisjonspenger. Og jeg klager egentlig fordi jeg ikke klarer å se hvordan i skal få til dette. Må vel være lov å være litt frustrert innimellom? Selvfølgelig er det ikke verre enn å jobbe mye i tillegg, men når samboeren min jobber skift er det ikke så veldig enkelt heller. hvor skal hun være når jeg er på skole om dagen og jobb om kvelden, mens han er på jobb fra et til ni? Selvfølgelig, jeg vet at vi får det til. men jeg har høye krav til meg selv, og gidder ikke gå gjennom 4 år med slit for å få middels gode karakterer. Så jeg er litt bekymra for hvordan jeg skal takle det psykisk. Og ja, det er mitt eget valg, jeg vet det. Skal ikke klage mer over det nå.

Skrevet

Vi kjøpte når jeg hadde et år igjen og hadde boliglånsrente på over 9%...

Hadde fint lite å rutte med og måtte kompensere med å kjøpe billigere ting og klær til oss selv og sønnen vår.

Personlig synes jeg ikke dere skal selge leiligheten, det koster jo tross alt ganske mye å leie en leilighet som passer for familie.

Ellers kan jeg jo si at jeg hadde en liten deltidsjobb hvor jeg jobbet en kveld hver uke og annen hver helg. Ettersom jeg tok lesingen mens sønnen min sov gikk jeg heller ikke glipp av så mye tid med ham. Men det var en hektisk periode som jeg er glad jeg er ferdig med.

Skrevet

Klart det er lov å være frustrert, og jeg var vel litt vel "streng" mot deg, beklager det. Det er klart det er vanskelig hvis samboeren din i tillegg jobber skift.

Men jeg er sikker på at det ordner seg, det ordner seg alltid for snille jenter! Og banker er alltid interessert i å gi deg betalingsfrie perioder, til syvende og sist er det jo de som tjener på det! Dessuten kan du kanskje spre studiet ditt litt utover, utsette en eksamen her og der? Da kan du bruke litt lenger tid på hvert fag, og dermed kunne få de resultatene du ønsker deg.

Og en liten oppmuntring: Jeg ble en utrolig mye mer effektiv student etter at jeg fikk barn enn før jeg fikk dem. Den samme erfaringen har alle andre studentmødre jeg har snakket med. Så sannsynligvis vil det gå helt fint! Og hvis du fortsatt er hjemme i permisjon, så virket alt som hadde med skole, jobb o.l å gjøre veldig fjernt og uoverkommelig for meg på den tiden. Men det gikk forbausende fort å komme inn i det.

Lykke til!

Skrevet

men om mannen din jobber skift har jo han sikkert rimelig høy inntekt, og med dine 9000 + kontantstøtte 3600 = 12600 så har der jo faktisk ganske mye.. og da bør dere klare der rimelig godt.. han har jo helt sikkert mellom 25 og 30000 i mnd, så da har dere nok for mye til bostøøtte.. regnes på total inntekt, og jeg fikk ikke på totalinntekt på 20000.. og jeg er aleine med barn og klarer meg på det, så dere bør jo klare dere på rundt 40000.. dere har jo bare èn husleie og sånt..og ikke barnehage..

Skrevet

han har nok ikke mer enn 20 000 utbetalt i måneden(kveldsskift ikke natteskift), men vi har jo utgifter deretter også... når vi kjøpte hadde jeg rimelig god inntekt, og hadde ikke planer om å studere. men pga fysiske grunner kan jeg ikke jobbe med det mer, og må ha ny utdannelse hvis jeg ikke skal sitte i kassen på rema resten av livet. kommer til å søke om omskolering også, men er jo uvisst om jeg får det da, og er vel ikke allverdens det heller. vi har 12500 i utgifter bare på huslån og husleie, så det er ikke mange pengene til overs når kontantstøtten slutter... og da har jeg fremdeles 2 år å studere på. men jeg skal sikkert klare det altså... men jeg er skikkelig kontrollfrik og får helt angst når jeg ikke vet hva som skjer fremover, og da har jeg en tendens til å bli rimelig negativ... Men vi finner ut av det! kanskje kjøpe billigere bil eller noe... men leiligheten selger jeg ikke altså. nekter å selge med tap. (kjøpte den i mai og prisene har gått ned i området, men kommer nok til å stige!)

Skrevet

Høres ut som om dere bor dere i hjel. 12500 pr mnd er veldig masse!

Vi eier rekkehus på Nesttun og betaler ca 5000,-

Skrevet

Sånn går det når man bor i borettslag. (og banken ikke vil gi nok lån til en noenlunde grei selveier) Men hvordan i all verden har du klart å få rekkehus på nesttun til 5000 i måneden? må jo være med mye egenkapital og kjøpt for lenge siden...

Skrevet

Vist dere har 8000kr i lån og studielån,+3600 kontantstøtte+970 barnetrygt og mannen i huset tener 20 000 i månden, og dere har bo utgifter på 12500 i månden Så burde dere klare dere fint. Synest ikke du har noe å klage på!!!!

Skrevet

Men kontantstøtten forsvinner når svigermor ikke skal ha henne lenger, og hun skal i barnehage. Da blir det fort 5-6000 mindre (konantstøtten forsvinner og barnehageplass kommer i tillegg). da blir det litt mindre gitt!

Skrevet

Kjøpte for 4 år siden før det eksploderte. Hadde noe egenkapital men ikke all verden. Betaler heldigvis ikke husleie...

Syns uansett det høres ut som om dere bruker alt for stor del av inntekten på boutgifter. "Vanlige" studenter bor ikke så dyrt ;-) Det er klart man må han en viss standard når man har barn, men man må jo også ta hensyn til hvor mye man får inn.

Kan ikke forvente at staten skal betale.

Skrevet

Hehe nei selvfølgelig kan ikke staten betale, men vi visste jo ikke at jeg kom til å studere når vi kjøpte leiligheten. Hadde ikke kroppen min brutt totalt sammen så hadde jeg ikke trengt mer utdannelse heller. men nå har jeg ikke noe valg, kan ikke jobbe med det jeg er utdannet til uansett. Og selge med tap er uaktuelt. leiligheten kostet 1 375 000, er ikke så mye det. pluss husleie på 3700.

Skrevet

Men du kan jo ikke mene at staten skal ta høyde for at folk skal kunne sitte med dyre selveide boliger på studiestøtte?

Skrevet

Neida, men 7000 kroner måneden er ikke mye uansett. tenk på andre, der begge studerer. 14000 utbetalt, og et barn koster 5000 i måneden (ifølge f&B)... blir lite penger igjen da. går selvfølgelig, men ikke mye å leve på altså.

men for å ha det sagt så har jeg levd 2 personer på 7000 kroner måneden og det gikk det også. fin slankekur.

Skrevet

jeg er alene med ett barn. Eier leilighet, og har 11500 i boutgifter hver mnd. Inntekt på 19 000 utbetalt i mnd. (tilsammen). synes det er trangt til tider, men klarer meg veldig grei.

er kjempeglad for de ordninger som finnes for studenter i Norge. vi er utrolig heldige!

Når jeg klarer det alene, så burde vertfall dere som er to greie det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...