Gjest Skrevet 2. desember 2007 #1 Skrevet 2. desember 2007 Når kjønn er noe man gjør mer enn noe man er, hvorfor gjør omtrent alle så jævla kjedelige kjønn?
ScaryMama Skrevet 2. desember 2007 #2 Skrevet 2. desember 2007 Kjønn er vel strengt tatt mer noe man er enn noe man gjør...
Gjest Skrevet 2. desember 2007 #3 Skrevet 2. desember 2007 Nei, ikke om du snakker kjønnsidentitet i stedet for å telle pupper og pikker - da snakker vi iscenesettelse, selv om selve scenen er gitt og selvsagt vil forme oppsettinga.
ScaryMama Skrevet 2. desember 2007 #4 Skrevet 2. desember 2007 Niks. Genene er mest avgjørende for at gutter utvikler "gutteidentitet" og for at jenter utvilker "jenteidentitet". Tankegangen din var populær på 70tallet og det var mange foreldre som prøvde å oppdra gutter til å leke med dukker og jenter til å leke med biler. De mislyktes. Det man vet i dag er at arv har mye mer å si for kjønnsidentitet enn miljø.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 2. desember 2007 #5 Skrevet 2. desember 2007 Ikke enig med deg. Sug Lut tenker mer som en mann enn som en dame. Ja hun har pupper, men likevel er hun ikke noen typisk dame. Og takke faen for det.
Gjest Skrevet 2. desember 2007 #6 Skrevet 2. desember 2007 Nei, det er ikke slik at man kan oppdra jenter til å "bli" gutter, det er jo nettopp det jeg sier - jenter blir de uansett - så jeg sitter ikke på syttitallet - jeg er ikke uopplyst. Men slik vi (dere) kjønner ungers tilværelse nå for tiden gjør en enorm forskjell - fra for eksempel syttitallet. Det er ikke gitt at sosial kjønnsidentitet kodes fast fra fødsel, men de siste tjue åra som er ekstreme i vår kultur.
ScaryMama Skrevet 2. desember 2007 #7 Skrevet 2. desember 2007 Men bare fordi en kvinne oppfører seg som en mann, er det dermed gitt at det er et resultat av miljøet? Er det ikke mulig at dette er medfødte egenskaper? Unger er i stor grad med på å forme sitt miljø, så hvis en jente er interessert i gutteleker, så kommer den ungen til å leke med de lekene. Foreldrene klarer ikke å påtvinge unger å leke med bestemte ting på en bestemt måte.
ScaryMama Skrevet 2. desember 2007 #8 Skrevet 2. desember 2007 Det er ikke min erfaring, jeg tror ikke at jeg "kjønner" ungen min og har liten erfaring med at mine venner gjør det heller. Men jeg vet ikke hva andre gjør så det skal jeg ikke uttale meg om. Reagerte bare på den ene setningne i hovedinnlegget ditt.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 2. desember 2007 #9 Skrevet 2. desember 2007 Så om en jente ikke har tilgang til dukker vil hun leke med dem likevel? Man kan helt klart påvirke ungene. De som sitter i sandkassa i kjole og med beskjed om å ikke bli møkkete har bedre forutsetninger for å bli sippete jentejenter enn de som faktisk får utfolde seg fritt, eller som blir opfordret til å klatre i trær. Fordi foreldrene signaliserer at det å være sippete jentejente er ok. Eller ikke ok.
ScaryMama Skrevet 2. desember 2007 #10 Skrevet 2. desember 2007 Man kan påvirke, men i liten grad. Og jeg er helt enig at man skalla unger utfolde seg fritt. Og ja, man kan la være å kjøpe dukker til ungene, men man kan ikke tvinge de til å leke med biler, og man klarer heller ikke å hindre dem fra å leke med dukker andre steder og å mase om å få dukker. De fleste jenter foretrekker dukker fordi deres gener tilsier at det, ganske innlysende hvis man ser det fra et evolusjonistisk perspektiv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå